راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی

بحث رتبه‌بندی شرکت‌های اینترنتی در سال‌های گذشته توسط شرکت‌های مختلفی مطرح شده است. موضوعی که گفته می‌شود با هدف بهبود کیفیت، ارتقای شاخص‌های کیفی و ایجاد یک بازار رقابت نزدیک برای شرکت‌های اینترنتی مطرح می‌شود، اما تاکنون به دلایل مختلف و به گفته دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی به علت نبود اتحادیه‌ای مشخص و تعلل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این رتبه‌بندی انجام نشده است. به گفته کارشناسان با شیوع رو به گسترش فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی به‌خصوص در حوزه کالاهای کامپیوتری بازار به این دست از شاخص‌های نظارت بر کیفیت و ارزیابی نیازمند است. این اطلاعات همچنین می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد که با در دست داشتن اطلاعاتی درباره چگونگی کارکرد این شرکت‌ها گزینه انتخاب بهتری در اختیار داشته باشند.

رضا الفت نسب، دبیر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی درباره انجام این دست از رتبه‌بندی‌ها که از سوی شرکت‌های مختلف انجام می‌شود، می‌گوید: «تاکنون هر زمان بحث این رتبه‌بندی‌ها جسته‌وگریخته از سوی شرکت‌های مختلف مطرح شده ما نسبت به آن‌ها اعتراض کردیم؛ چراکه هیچ سود و منفعتی برای مصرف‌کننده در این نوع از رتبه‌بندی‌ها دیده نشده است. این مسئله اول‌ازهمه مربوط به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است که این مرکز طی چند سال گذشته تنها اقدام به ارائه نماد اعتماد یک و دوستاره به شرکت‌های مذکور کرده است.» او معتقد است در رتبه‌بندی که توسط شرکت‌های مختلف ازجمله سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف انجام می‌شود چندان مشخص نیست بر اساس چه معیار و سنجشی انجام می‌شود. به گفته او، رتبه‌بندی باید بر عهده مرکز ارائه نماد الکترونیک که مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی است، باشد و نیز اتحادیه‌ای که تا این لحظه برای کسب‌وکارهای اینترنتی تشکیل نشده است. او اضافه می‌کند: «نگاه نظارتی دستگاه‌هایی همچون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیشتر از بررسی و پالایش یک فرد عادی یا موسسه دانشگاهی می‌تواند اعتبار داشته باشد؛ چراکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌صورت دائمی به بررسی عملکرد بر این حوزه می‌پردازد و بسیاری از مسائل که از بیرون دیده نمی‌شود توسط این مرکز مورد پالایش قرار می‌گیرد.»

او می‌گوید: «البته شنیده‌ها حکایت از راه‌اندازی سامانه‌ای از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دارد که بر پایه آن بحث رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی قابل انجام است. هرچند که این کار نیازمند بررسی دقیقی است؛ مانند کاری که سازمان تنظیم مقررات رادیویی در قبال شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و اپراتورها انجام می‌دهد یا ارزیابی وب‌سایتی مانند الکسا که بر اساس معیارها و نمادهای مشخصی رتبه‌بندی انجام می‌شود.» الفت نسب با تأکید بر اینکه بازار و مردم به این آمار و اطلاعات نیاز دارند، می‌گوید: «امید می‌رود با ارزیابی چند سال گذشته فعالیت شرکت‌های اینترنتی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این کار انجام شود و به‌تبع آن خریدهای اینترنتی هم بیشتر می‌شود.» او همچنین با اشاره به موضوع محدودیت‌های ایجادشده بر بستر USSD و تأثیر آن بر بازار شرکت‌های واسط پرداخت اضافه کرد: «به‌واسطه استفاده نکردن مردم از این سیستم، شرکت‌های اینترنتی و شرکت‌های واسط هم استفاده چندانی از این سرویس نداشتند؛ چراکه بانک مرکزی به دلیل مشکلات امنیتی که به آن اشاره داشت به اعمال محدودیت‌هایی در این زمینه پرداخت و جلوگیری از کیف پول الکترونیکی هم ازجمله سرویس‌هایی بود که بانک مرکزی تا این لحظه اجازه ارائه آن را توسط شرکت‌های پرداخت به کاربران صادر نکرد؛ بنابراین باوجود محدودیت در این سرویس مشکل چندانی برای کسب‌وکارهای اینترنتی پیش نیامد.»

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.