راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک بارکلیز با چابک شدن به جنگ فین‌تک‌ها می‌رود

اسد صفری؛ مربی تحول چابک و موسس انجمن چابک ایران / غول صنعت بانکی بارکلیز، جدیداً گزارشی در مورد چالش‌های چابک‌سازی خود منتشر کرده است. جاناتان اسمارت، رئیس توسعه خدمات بارکلیز در نشست DevOps لندن گفت: «امروز نه فقط در بخش IT بلکه فرآیندهای چابک در تمامی لایه‌های کسب‌وکار بارکلیز پیاده‌سازی شده است.»

جاناتان اسمارته همچنین گفت: «ما از کار کردن چابک فقط به‌دنبال کلمه Agile نیستیم. به‌دنبال یک استراتژی هستیم که ما را به چابکی در تمام کسب‌وکار برساند. زمانیکه می‌گویم کل کسب‌وکار یعنی «منابع انسانی»، «امنیت»، «بازرسی و نظارت »، «بانکداری خرد و سرمایه ای» و تمام بخش ها.»

پس از گذشت حدود 16 ماه از شروع تغییرات، بیشتر از 50 درصد بخش‌ها درگیر استفاده از فرآیندهای چابک شدند که در این اواخر به بیشتر 800 تیم رسیده‌اند و بیش از 30 هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند که این کار سریع‌ترین پیاده‌سازی فرآیندهای چابک در کل دنیا بوده است.

صنعت خدمات مالی، تحت رقابت شدید بازیکنان جدید این حوزه شامل، بانک‌های صرفاً موبایلی و اینترنتی مثل اپل و گوگل قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فین‌تک در سال، حدود 10 میلیارد پوند است که این عدد در هر دوره زمانی کوتاه توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حال افزایش هست. به همین خاطر بانک‌هایی نظیر بارکلیز، نیاز دارند که توان خلاقیتی خود را در سطوح بالا افزایش دهند تا در بلند مدت بتوانند به رقابت ادامه دهند. حجم بسیار زیادی از نوآوری ها و خلاقیت ها در این صنعت اتفاق می‌افتد و شرکت‌هایی که نتوانند تغییر کنند نخواهند توانست به بقا در این بازار ادامه دهند.

.

سخت تر، بهتر، سریع‌تر

بارکلیز مسئول پردازش تراکنش‌های مالی است که حجم آن در هر روز معادل 30 درصد تولید ناخالص داخلی بریتانیا است. به کارگیری روش‌های نرم‌افزاری چابک مانند DevOps کمک می‌کند که ما خیالمان از انجام درست این تراکنش‌ها راحت باشد. همه این‌ها باعث می‌شود که نگرانی‌ها کاهش پیدا کند، استرس کار کمتر شود و کیفیت کلی کار بالاتر برود.

شاید سایت نتفلیکس بتواند به شما پیغام نشان بدهد که «ما متأسف هستیم، فعلاً نمی‌توانید فیلم مورد نظرتان را مشاهده کنید» اما در صنعت بانک، هرگونه خرابی در بخش IT می‌تواند خسارت‌های شدیدی داشته باشد.

بانک بارکلیز با چابک شدن به جنگ فین‌تک‌ها می‌رود
بانک بارکلیز با چابک شدن به جنگ فین‌تک‌ها می‌رود

اگر شما می‌خواستید یک خط کد را تغییر داده و آن را به محیط بانک انتقال دهید، باید 28 نوع سند مختلف و فرم را پر می‌کردید. زمان متوسط این فرآیند 56 روز طول می‌کشید و فقط 20 روز طول می‌کشید تا مدیران پروژه فرم‌های لازم را پر کنند.

اما اخیراً تغییرات تا مرز 56 درصد در هسته سیستم و اپ های کور در کمتر از بازه زمانی 1 تا چهار هفته در محیط بانک عملیاتی می‌شوند و به‌شدت زمان انتظار به صورت محسوسی کاهش یافته است.

به گفته جاناتان اسمارت، مدیران ارشد سازمان، حمایت ویژه‌ای از این تغییرات انجام دادند که این خود یکی از برگ‌های برنده ما در تحول چابک بود. (کامپیوترویکلی)

.

اما مربی چابک بانک بارکلیز در ایران

به زودی یکی از مربیان نامی بانک بارکلیز، دکتر سانجی ساکسنا که آموزش دیده در سانفرانسیسکو هستند و مسئولیت چابک‌سازی بانک‌های بارکلیز در هند را بر عهده داشتند در ایران دوره ای با عنوان Disciplined Agile Delivery برگزار خواهد کرد، دوره‌ای که تاکید آن بر چابک سازی کل سازمان و نحوه استفاده از فرآیندهای چابک در مقیاس بزرگ را شرح خواهد داد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این دوره یا ثبت نام می‌توانید به سایت ای‌وند به نشانی https://evand.ir/events/dad مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.