راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سکوت معنی‌دار قالیباف و نمایندگان مجلس در مقابل تخلف بانک شهر

از چندی پیش که چهره شهر با وجود کیوسک‌های بانک شهر در سطح میدان‌ها و پیاده‌روها تغییر کرد، این سؤال در ذهن بسیاری از مردم و مسئولان نقش بست که چه کسی به بانک شهر مجوز چنین کاری را داده است؟

بانک شهر در اقدامی جالب با راه‌اندازی جنگ رسانه‌ای سعی کرده است همراهانی برای خود در مجلس و شورای شهر بیابد تا از فعالیت شهرنت دفاع کرده و موجودیت آن را قانونی نشان دهد.

اظهارات ضدونقیض مسئولان در مورد شهرنت‌ها بر ابهام این مسئله می‌افزاید. ازیک‌طرف احمد حکیمی پور یکی از اعضای شورای شهر تهران، فعالیت پیشخوان‌های شهرنت بانک شهر را دارای مجوز از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران می‌داند و به همین دلیل فعالیت شهرنت‌ها را امری کاملاً قانونی و به‌منظور ارائه خدمات بانکی به عموم شهروندان می‌شمارد ولی این سؤال در ذهن مردم باقی می‌ماند چگونه این مجوز فقط برای بانک شهر صادر شده است؟

در مقابل این عضو شورای شهر با اظهارات احمد مسجد جامعی رئیس سابق شورای شهر تهران برمی‌خوریم. وی معتقد است: «نصب کیوسک‌های بانک شهر بدون مجوز شورا صورت گرفته زیرا شهرداری اموال مشخصی دارد مثل ساختمان‌ها و املاکی که اسناد آن هم به نام شهرداری ثبت شده است و به‌جز آن خیابان‌ها؛ پیاده‌روها و پارک‌ها متعلق به شهرداری نیست بلکه متعلق به شهر تهران است؛ بنابراین شهرداری نمی‌تواند فضای پیاده‌روها و میدان‌ها شهر را مختص بانکی سفارش شده بکند.»

مسجد جامعی گفت: «شهر، متعلق به شهرداری نیست بلکه شهرداری متعلق به شهر است؛ شهرداری باید در خدمت شهر باشد نه اینکه شهر در خدمت شهرداری. مسلماً شهرداری نمی‌تواند شهر را بفروشد یا آن را مبادله کند. اگر ضرورتی برای اختصاص بخشی از شهر به فضایی مثل شهرنت‌ها وجود داشته باشد این نمایندگان مردم در شورای شهر هستند که می‌توانند تصمیم بگیرند و اجازه این کار را با تدوین ضوابط خاص و با در نظر گرفتن منافع شهر به شهرداری بدهند.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: «اگر این موضوع شفاف نشود حتی به نفع بانک هم نیست. در شرایطی که موضوع فیش‌های حقوقی مطرح شده و ما در فضایی شیشه‌ای زندگی می‌کنیم به صلاح یک بانک معتبر مثل بانک شهر نیست که با انجام این کار اعتبار خود را زیر سؤال ببرد.»

از سوی دیگر پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بستن چشم خود بر روی حقیقت گفت: «تا جایی که ما در شورای شهر پیگیری و بررسی کردیم، پیشخوان‌های شهرنت بانک شهر هیچ موردی به لحاظ سد معبر ندارد و اگر کسانی ادعایی در خصوص ایجاد سد معبر شهرنت‌ها دارند، آن را اعلام کنند تا در شورای شهر بررسی شود، البته تاکنون پیگیری‌های انجام شده، گویای وجود چنین موردی نبوده است!»

.

اما 3 سؤال مهم و انتقادی وجود دارد که مسئولان شهرداری و بانک شهر باید به آن پاسخگو باشند:

  1. دکه‌های شهر در مناطقی مستقر است که متعلق به شهر است و نه بانک شهر و شهرداری.
  2. چرا فقط یک بانک خاص حق استفاده از این امکان را باید داشته باشد؟ چرا سایر بانک‌ها مثل ملی و تجارت و صادرات با داشتن چندین برابر شعبه و گردش مالی حق زدن شعبه دور میدان اصلی شهر را ندارند.
  3. اگر یک لبوفروش دور یک میدان بایستد با وی چه برخوردی می‌شود؟ چرا شهرداری بی‌وقفه از شهرنت ها حمایت می‌کند، مگر جز این است که برخورد با افراد در برابر قانون باید به یک صورت باشد؟

.

آقای قالیباف و نمایندگان مجلس؛ مردم از مسئولین توقع بیان حقیقت را دارند نه اینکه به خاطر بعضی منافع چشم خود را بر روی حقیقت ببندید و با تأیید و یا سکوت خود خشت بی‌قانونی را در شهر بزرگ تهران قرار دهید. کاش همه در برابر قانون برابر بودند نه اینکه دست‌فروشی را به خاطر پهن کردن وسایلش در فضای 1 متری کتک بزنیم و بساطش را جمع کنیم و از کیوسک‌های چند متری بانک شهر در وسط میدان‌ها شهر حمایت کنیم، پس قانون چه می‌شود!

منبع: شمانیوز

4 دیدگاه
  1. رضا می‌گوید

    این نوشته ی شما هیچ ربطی نه به بانک داری دارد و نه پرداخت بلکه یک مسئله شهری و اجتماعی و سیاسی است!
    بهتر است به جای درشت کردن این خرده گلایه ها به مسائل اصلی پرداخت بپردازید

    1. رسول قربانی می‌گوید

      به هر حال وقتی بانکی داره از فناوری اطلاعات بانکی سوء استفاده میکنه مسلما به حوزه کاری راه پرداخت مرتبط هست

  2. حمید رضا سعداله می‌گوید

    متاسفانه هیچ بانکی جرات ورود به این خدمت را نداشته و فقط از انحصار حرف میزنند دراحالیکه میتوانند و از شهرداری محل را اجاره کنند و اینکار را انجام دهند ولی متاسفانه همه کارهای مملکت جناحی شده است و خدمت در آخرین هدف قرار میگیرد .600 بیکار در این وضعیت بد بکارگیری شده است و بالاترین سطح خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه میشود و چون عملات اشکال ندارد در خصوص محل استقرار این همه هیاهو ایجاد شده است.

    1. حمید محمدی می‌گوید

      یک تعریف اشتباهی از کارآفرینی درست شده که همه را هم گمراه کرده. کارآفرینی معادل Entrepreneurship است که آن چیزی که از کارآفرینی در ایران جا افتاده معادل سر کار گذاشتن چند نفر است. جایی ۱۰ نفر و اینجا هم ۶۰۰ نفر. با این تعریف ایران خودرو و سایپا و صدا و سیما بزرگ‌ترین بنگاه‌های کارآفرینی کشور هستند! در حالی که بر همگان روشن و واضح است که این بنگاه‌ها چه فشاری به اقتصاد کشور وارد می‌کنند و در فضای انحصاری که درست شده با جان مردم بازی می‌کنند. داستان شهرنت داستان شکل‌گیری یک ایران خودروی دیگر است. خوشبختانه زمانه تغییر کرده و این طور نیست که هر کار اشتباهی بدون پاسخ بماند و به راحتی جلو برود.

      در ویکپدیای انگلیسی کارآفرینی این‌طور تعریف شده است:
      Entrepreneurship has traditionally been defined as the process of designing, launching and running a new business, which typically begins as a small business, such as a startup company, offering a product, process or service for sale or hire.
      هیچ جایی از این تعریف اشاره نشده که کارآفرینی یعنی سر کار گذاشتن چند نفر!
      خودمان را گول نزنیم. ایرادهای شهرنت واضح است: این که یک بانکی که بخش مهمی از سهامدارانش در شهرداری هستند آمده در خیابان‌های شهر و آن هم در پیاده‌روها شعبه بانکی ایجاد کرده. دو تخلف واضح وجود دارد یکی این که شهرداری که نهاد ناظر بر شهر است (نه حاکم و مالک) از اختیاراتش استفاده (یا سو استفاده) کرده و آمده شهر را در اختیار بانکی قرار داده که خودش در آن سهم دارد.
      دومین تخلف آشکار این است که این بانک آمده قوانین بانک مرکزی برای عدم توسعه شعب را زیرپا گذاشته و شعبه‌های بانکی را از طریق همین دکه‌ها گسترش داده است. همین که شما می‌فرمایید کارآفرینی شده یعنی چند نفر در همین دکه‌ها سر کار گذاشته شدند و این یعنی تخلف آشکار!
      تو رو خدا یک استدلال بیاورید که این کار درست است و حرف‌های خنده‌دار نزنید که عکاس شیطنت کرده و دوربین را کج گرفته و دکه افتاده تو پیاده‌رو! تو را خدا استدلال کنید که چرا این کار درست است؟ اگر فردا یک نهاد زیرمجموعه نیروی انتظامی رفت دزدی کرد و بعد گفت من اجازه گرفتم از نیروی انتظامی و اگر شما هم می‌تونید بکنید که استدلال نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.