پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چرا نسل میلنیال بیشتر از بقیه نسلها شیفته فینتک است؟
جایی برای پیرمردها نیست
آمازون بهتنهایی روش خرید انسانها را تغییر داد، اپل توانست انقلابی در صنعت موسیقی پدید آورد، همانطور که میبینید دیجیتالی شدن بر همۀ جنبههای زندگی مالی ما تأثیر گذاشته است؛ چگونگی به دست آوردن پول، پسانداز، سرمایهگذاری و خرج کردن آن همگی تحت تأثیر دیجیتالی شدن قرارگرفتهاند. این تغییرات بهزودی انقلاب بزرگی را پدید خواهند آورد. سال گذشته صنعت خدمات مالی ایالت متحده حدود ۲۸۱ میلیارد دلار سود کرده و فناوریهای مالی جدید هر پنی از آن را تهدید میکند. با توجه به گزارشهای cbinsights در 9 ماهۀ اول سال ۲۰۱۵ سرمایهگذاران بیش از ۱۰.۵ میلیارد دلار روی استارتاپهای فینتک سرمایهگذاری کردهاند. در سال ۲۰۱۴ میزان سرمایهگذاری ۳.۹ میلیارد دلار بود که در طی یک سال پیشرفت زیادی داشته و نشان میدهد سرمایهگذاران به اهمیت فینتک پی بردهاند؛ اما این چیزها بیشتر از همه بر روی نسل میلنیال تأثیر میگذارد. واقعاً چرا؟
۱. آنها دوست ندارند محدود شوند. برخلاف نسلهای قبلی که به دنبال مالکیت بود، این نسل به دنبال حداکثر استفاده از منابع موجود بهصورت اشتراکی است. این نسل ترجیح میدهد بهجای اینکه ماشین داشته باشد از «اوبر» استفاده کند و بهجای اینکه پول هتل بدهد از «ایربیاندبی» استفاده کند. یا مثلاً نگاه کنید به شیوه استفاده این نسل از موسیقی. زمانی بود که شما باید پول میدادید و نوار کاست یک خواننده را میخریدید. این نسل اکنون انتخاب میکند و حتی ممکن است از یک آلبوم موسیقی فقط یک ترک آن را بخرد. پس چه دلیلی وجود دارد که در خدمات بانکی خودش را به سنتیها محدود کند؟ فینتک پاسخی است به فلسفه زندگی این نسل.
۲. آنها دوست دارند همکاری کنند. در ادامه مورد قبل این نسل که بیشتر از حس مالکیت به دنبال حداکثر بهرهبرداری است، بهخوبی یاد گرفته که چگونه در صورت تعامل و همکاری میتواند از جهان بهتر استفاده کند. توسعه ابزارهای مشارکتی در جهان، نرمافزارهای متنباز و حتی شیوه اشتراک فایلهای موسیقی و فیلم این نسل چیزی مختص خود آنهاست. وقتی اینها میتوانند فیلمها و موسیقیهایشان را با هم به اشتراک بگذارند، چرا نباید بتوانند پولهایشان را با هم به اشتراک بگذارند؟ وقتی چیزی مثل تورنت وجود دارد که شما میتوانید بدون هیچ واسطهای فایلهایتان را با هم به اشتراک بگذارید، چه لزومی به وجود واسطههای پرهزینهای مثل بانکها وجود دارد؟
۳. بحران مالی همه ما را ترسانده است. سال ۲۰۰۸ و آشوبی که بانکها به جان مردم انداختند به این آسانی از خاطر نمیرود. بانکهای آمریکایی تصور میکنند آنقدر بزرگ هستند که شکست نمیخورند؛ اما بحران اقتصادی نشان داد که این دایناسورها میتوانند زمین بخورند و با خودشان بقیه را هم به زیر بکشند. آن زمان دولت علیرغم تمام مخالفتهای عمومی از پول مالیات مردم به بانکها داد که آنها خودشان را احیا کنند. هرچند که غولها با این پول خودشان را ساختند و برگشتند اما نسل جدید که این دستهگل را دیده ترجیح میدهد بهجای بانکها از فناوریهای برهمزنندهای خوشش بیاید که کمتر بحرانآفرینی میکند.
۴. این نسل با فناوری بزرگشده است. میگویند نسل هزاره، کسانی هستند که دنیای بدون اینترنت و موبایل را ندیدهاند. آنها از زمانی که چشم باز کردند ابزارهای فناورانه در دسترسشان بوده است. وقتی این نسل اینچنین با فناوری دمخور است طبیعی است که از استارتاپهای فناوری مالی هم استقبال کند.
۵. فینتک آمده که بماند. برخی تصور میکنند که فینتک یک حباب زودگذر است؛ اما اینطور نیست. استارتاپهایی مثل «ترانسفروایز»، «کرادکیوب» و «گوکاردلس» بانکها را به چالش کشیدهاند و این نسل از این چالش استقبال میکند.