راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴ کتاب بلاکچینی جدید که حتما باید بخوانید

موضع گرفتن و دیدگاه‌های رادیکال در رد و تایید پدیده‌ای مانند بلاکچین به هیچ کاری نمی‌آید. برای همین در ادامه ۴ کتاب جدید بلاکچینی راه پرداخت را به شما معرفی می‌کنیم. ۳ کتاب از این ۴ کتاب در آبان ماه سال ۹۹ منتشر شده‌اند و کتاب چهارم یعنی «بلاکچین» انتشارات hbr در هفته‌های جاری منتشر می‌شود

در سال‌های گذشته بلاکچین یکی از هایپ‌های تکنولوژی بوده است. زمانی این هایپ چنان گسترده بود که انجام دادن هر چیزی با بلاکچین یک جوک بود. منتها حالا دیگر از آن روزها فاصله گرفته‌ایم و می‌توانیم به دور از هیجان به بلاکچین نگاه کنیم. بلاکچین در حال ایجاد تغییر در کسب‌وکارها است و حرف مشترک همه کارشناسان این است که این راه نه کوتاه است و نه آسان. تصور این که به سرعت بتوانیم الگوهای حاکم بر صنایع و کسب‌وکارها را تغییر دهیم انتظار درستی نیست؛ ولی در آینده همه چیز تغییر می‌کند. در این مسیر یکی از بهترین کارها این است که بر روی آموزش خودمان کار کنیم؛ موضع گرفتن و دیدگاه‌های رادیکال در رد و تایید پدیده‌ای مانند بلاکچین به هیچ کاری نمی‌آید. برای همین در ادامه ۴ کتاب جدید بلاکچینی راه پرداخت را به شما معرفی می‌کنیم. ۳ کتاب از این ۴ کتاب در آبان ماه سال ۹۹ منتشر شده‌اند و کتاب چهارم یعنی «بلاکچین» انتشارات hbr در هفته‌های جاری منتشر می‌شود.


کتاب انقلاب بلاکچین؛ ویرایش دوم


Blockchain Revolution : How the Technology Behind Bitcoin and Other Cryptocurrencies is Changing the World

الکس تاپ اسکات, دان تاپ اسکات / مازیار معتمدی / انتشارات پنگوئن / سال ۲۰۱۸ / ۴۷۲ صفحه


نسل اول انقلاب دیجیتال، اینترنت اطلاعات را به ما ارزانی داشت؛ اما نسل دوم با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین اینترنت ارزش را برای ما به ارمغان می‌آورد؛ یک پلتفرم جدید و توزیع‌شده که می‌تواند به ما کمک کند تا دنیای کسب‌وکار را تغییر داده و نظم قدیمی امور انسانی را به سمت و سویی بهتر تغییر دهیم. بلاکچین یک پروتکل کاملاً انقلابی است که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بر روی آن شکل گرفته است، اما این امکان وجود دارد که این فناوری کاربردهایی فراتر از این موارد داشته باشد و تقریباً همه چیزهایی را که برای بشریت ارزش دارد را ثبت کند.

این کتاب درباره کاربردهای فناوری بلاکچین، چگونگی گسترش آن در آینده و تغییر و تحولی که در روند اجرای فرایندهای آنلاین به وجود می‌آورد صحبت کرده است. در این کتاب دان و الکس تاپ اسکات عنوان می‌کنند چگونه این فناوری، آینده اقتصاد دنیا را شکل می‌دهند و به شکل چشمگیری همه چیز را ارتقا خواهند داد. این کتاب، اثری برجسته و ارزشمند برای درک تغییر بزرگ آینده است. نویسندگان این کتاب تلاش داشته‌اند ضمن برشمردن مزایایی که فناوری بلاکچین به ارمغان می‌آورد، چالش‌ها و موانعی که بر سر راه توسعه این فناوری وجود دارد را نیز بیان کنند.

وقتی کتاب انقلاب بلاکچین نخستین‌بار در ماه مه سال ۲۰۱۶ منتشر شد، یکی از معدود کتاب‌های جدی درباره این موضوع بود. کل بازار دارایی‌های رمزارزی، ارزشی معادل ۹ میلیارد دلار داشت. اتریوم تازه از یک میلیارد دلار ارزش شبکه عبور کرده و به دومین تک‌شاخ بلاکچینی (بعد از بیت‌کوین) تبدیل شده بود. این کتاب در آن سال سروصدای زیادی به پا کرد و نقد و نظرات گسترده‌ای درباره آن منتشر شد.

انقلاب بلاکچین همچنان عنوان پرفروش‌ترین کتاب درباره بلاکچین را یدک می‌کشد. فایننشال‌تایمز، فوربس، فورچون، گاردین، هاروارد بیزنس ریویو، نیوزویک، ان‌پی‌آر، رویترز، تایم و وال‌استریت‌ژورنال درباره این کتاب مقالاتی منتشر کرده‌اند و همچنین موضوع یک برنامه ویژه تلویزیونی پخش‌شده از پی‌بی‌اس بود. نویسندگان کتاب در ویرایش دوم مقدمه‌ای طولانی را به آن اضافه کرده‌ و جدیدترین نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص فناوری بلاکچین ارائه کرده‌اند.


کتاب یک ساتوشی


نویسندگان: محمد آذرنیوار, نیما ملک‌پور / تعداد صفحه: ۲۹۶


کتاب یک ساتوشی تلاشی برای راهنمایی افرادی است که تنها در حد شنیدن واژه بیت‌کوین یا دنبال‌کردن قیمت ارزهای دیجیتال با این فناوری آشنا هستند و به‌دنبال شناخت جنبه‌های بیشتر و روش‌های سرمایه‌گذاری در آنها می‌گردند. از کوچک‌ترین واحد پولی بیت‌کوین به پاس خدمات سازنده آن تحت عنوان «ساتوشی» یاد می‌شود. یک ساتوشی جزئی از صد میلیون واحد کوچک دیگر است که در کنار یکدیگر یک واحد بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند.

انقلاب پولی که بیش از یک دهه قبل شروع شد، هم‌اکنون به جایگاهی رسیده که رسانه‌ها؛ رویدادها و حوادث آن‌ را از نزدیک دنبال می‌کنند و چشم‌های بسیاری به آینده آن دوخته شده است. یک ساتوشی نمادی برای سهیم‌شدن در این انقلاب است؛ مشارکتی که با کوچک‌ترین واحد پولی آغازگر این انقلاب انجام می‌شود. یک ساتوشی می‌تواند دارایی ارزشمندی در آینده باشد.


کتاب بلاکچین


Blockchain: The Insights You Need from Harvard Business Review (HBR Insights Series)


هجوم سراسیمه و بی‌پروا به نوآوری‌های بلاکچین بدون درک چگونگی وقوع آن یک اشتباه خواهد بود. هنوز سال‌های زیادی تا تحول واقعی کسب‌وکارها و دولت‌ها با محوریت بلاکچین باقی مانده است؛ زیرا بلاکچین فناوری «تخریب‌کننده» نیست که با یک راه‌حل کم‌هزینه به یک مدل کسب‌وکاری رایج حمله کند و به‌سرعت از شرکت‌های انحصاری عبور کند. بلاکچین، یک فناوری بنیادین است و این ظرفیت را دارد که پایه‌های جدیدی را برای سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی ما خلق کند. هرچند این تاثیر بسیار زیاد خواهد بود، اما چندین دهه طول خواهد کشید تا بلاکچین به زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی ما نفوذ کند. فرایند پذیرش همچنان‌ که امواج تحولات فناورانه و نهادی سرعت می‌گیرند؛ تدریجی و مستمر خواهد بود، نه آنی.

در هر حال کسب‌وکار در حال تغییر است و شما برای اینکه بتوانید با این تغییرات همراه شوید، باید بدانید که چه تحولاتی در حال روی‌دادن است. کتاب بلاکچین که توسط جمعی از نویسندگان مطرح مجله کسب‌وکار هاروارد نوشته شده، مسیر پیش روی حوزه کسب‌‌وکار در مواجهه با فناوری بلاکچین را روشن می‌کند. این کتاب بنیادی‌ترین بینش‌های حال حاضر در خصوص فناوری بلاکچین را برای شما به ارمغان می‌آورد و شما را آماده می‌کند تا از فرصت‌های موجود استفاده کنید.


کتاب پول نقد دیجیتال


Digital Cash: The Unknown History of the Anarchists, Utopians, and Technologists Who Created Cryptocurrency

فین برونتون (استادیار دانشگاه نیویورک) / علی قربان‌زاده / انتشارات: دانشگاه پرینستون


پول نقد دیجیتال روایتی تاریخی و کمتر دیده و شنیده شده از پول است؛ تلاشی برای معرفی تاریخچه ناشناخته کریپتوکارنسی‌ها و روایتی از رسیدن به مفهوم پول نقد دیجیتال! برخی تصور می‌کنند کریپتوکارنسی‌هایی مانند بیت‌کوین مفهومی جدید هستند؛ چیزی که این کتاب تلاش می‌کند آن را رد کند و به استناد به وقایع تاریخی نشان می‌دهد که بیت‌کوین ریشه تاریخی بیش از آن چیزی دارد که ما تصور می‌کنیم.

این کتاب را یک استاد رسانه، فرهنگ و ارتباطات نوشته و تلاشی است برای پاسخ به سوالاتی مانند اینکه ما چگونه یاد گرفتیم که اعتماد کنیم و انواع متفاوت پول را استفاده کنیم؟ چه چیزی اشیای دیجیتال را ارزشمند می‌کند؟ ارزها چگونه به عنوان یک واقعیت پذیرفته می‌شوند؟ چگونه دیجیتال معادل پول نقد می‌شود؟ چیزی که می‌تواند ساخته شود، اما نمی‌تواند جعل یا کپی شود و چیزی درباره کاربرانش افشا نمی‌کند. پول نقد دیجیتال کتابی متفاوت است و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند فلسفه کریپتوکارنسی‌ها را بدانند.

فناوری‌های بلاکچین و بیت‌کوین بدون شک بر سیستم‌های ارزی آینده تاثیر خواهد گذاشت. نویسنده کتاب به طور ماهرانه مبارزه برای ایجاد کریپتوکارنسی‌ها مانند بیت کوین را روایت می‌کند و این کار را با زبان قابل فهم و مناسب برای یک مخاطب عمومی انجام می دهد.

مطمئناً کتاب‌هایی درمورد کریپتوکارنسی‌ها در آینده نوشته خواهد شد، اما کتاب پول نقد دیجیتال در توضیح اینکه امروز کجا هستیم و چرا در این جایگاه قرار داریم، بسیار عالی توضیح می‌دهد.

نظر یکی از مخاطبان فروشگاه راه پرداخت درباره کتاب پول نقدر دیجیتال را بخوانید:

کتاب سختیه. برای افرادی که تازه میخوان با حوزه رمزارزها آشنا بشن و شناخت کافی از این حوزه ندارند. پیشنهاد نمیکنم. خواندن این کتاب حداقل نیاز به این داره که خواننده مبانی رمزارزها را بدونه و همچنین علاقه مند باشه که با تاریخچه اون هم آشنا بشه. این کتاب تلاش افراد و گروه های متعددی که قبل از ساتوشی ناکاموتو در صدد ساخت پولی فارغ از کنترل دولت ها بودند را بیان میکنه. هر چند متن سختی داره ولی اگه باهاش همراه بشین براتون خیلی جذاب میشه. داستان ها و روایت هایی داره که تو کمتر کتاب و مقاله در خصوص بیت کوین و رمزارزها میتونید سراغی ازش پیدا کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.