راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده صنعت بانکداری در اقتصاد ایده

چرا بانک‌های بزرگ سراغ شرکت‌های فین‌تک رفته‌اند؟ در زمانی که تغییرات انقلابی بی‌سابقه‌ای در صنعت بانکداری پیش آمده، بیش از ۲۵ میلیارد دلار در حدود ۴۰۰۰ شرکت فین‌تک (فناوری مالی) سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که این شرکت‌ها مسئول بیشتر این تحولات بی‌سابقه هستند.

فناوری اثرانگشت دیجیتال را می‌توان در همه‌جا دید. فناوری جدید، جریان پیوسته اطلاعات را سرعت بخشیده است. کانال‌ها و بازارهای جدید به‌سرعت ایجاد شده و به مدل‌های جدید کسب‌وکار منجر می‌شوند. این دنیای جدیدی است که بانک‌های قدیمی در آن کار می‌کنند. در شرکت اچ‌پی‌ای از این موقعیت تحت عنوان «اقتصاد ایده» نام برده می‌شود که تمامی صنایع را تحت تأثیر خود قرار داده است.

.

تغییرات پیش رو

طبق نتایج یک تحقیق با حمایت مالی اچ‌پی‌ای از ۱۰۰ بانکدار ارشد و ۱۰۰ مدیر اجرایی شرکت‌های فین‌تک* توسط ای‌آی‌یو انجام گرفته است. از افراد خواسته شده تا نظر خود را در مورد چشم‌انداز و دورنمای بانکداری خرد بیان کنند. برخی از یافته‌های این پژوهش به شرح زیر هستند:

  • بیش از دوسوم بانکداران شرکت‌های فین‌تک را به‌عنوان یک تهدید جدی برای سهم بازار خود می‌دانند.
  • علاوه بر مورد فوق، اکثریت (۵۴ درصد) بانکداران اعتقاد دارند که صنعت بانکداری به این چالش بی‌توجه است یا حتی آن را ندیده گرفته است.
  • نتیجتاً ۸۰ درصد بانک‌ها در فاز برنامه‌ریزی یا پیش‌عملیات مواجهه با تهدید شرکت‌های فین‌تک باقی می‌مانند.

از طرفی شرکت‌های فین‌تک کار را به‌جایی رسانده‌اند که هرکسی که پول نقد داشته باشد می‌تواند یک «کارت نقدی» از مغازه محله خود بخرد و از تمام مزایایی که دارنده یک «کارت اعتباری» از آن بهره‌مند است، استفاده نماید. وام‌دهندگان همتا- به- همتا (پی- تو- پی) پول را از کسانی که پول دارند گرفته و به کسانی که به آن نیاز دارند وام می‌دهند. پلتفرم‌های اتوماتیک، سرمایه‌گذاری‌های ارزان‌قیمت بازنشستگی را فراهم می‌کنند. بانکداری سنتی برای بسیاری از ما به حالت اختیاری درآمده است اگرچه هنوز حساب‌های شرکت‌های فین‌تک ۲ درصد از کل حساب‌های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

.

ملاحظاتی برای بانک‌های فین‌تک آینده

بر اساس نتایج این تحقیق، در حقیقت نه‌تنها بانکداران بلکه مدیران شرکت‌های فین‌تک‌ نیز اعتقاد دارند که استارتاپ‌های فین‌تک به‌آسانی نمی‌توانند جایگزین بانک‌ها شوند. در عوض ما شاهد ادغام و یکپارچگی این دو خواهیم بود. بانک‌ها استارتاپ‌های فین‌تک را خریداری کرده و یا در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و همچنین مدل کسب‌وکار خود را برای رقابت بهتر با آن‌ها تغییر می‌دهند. این امر چالش‌های متعدد و گوناگونی را ایجاد خواهد کرد که کوچک‌ترین آن یکپارچه کردن فناوری‌های جدید با سیستم‌های قدیمی و پیچیده بانک‌هاست.

علاوه بر این، افزایش شرکت‌های فین‌تک تا حدی به تمایل مدیران اجرایی آن‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های جدید -که برای افزایش سرعت ساخته شده‌اند- برمی‌گردد. نتیجتاً آن‌ها سریع‌تر نوآوری می‌کنند و خدمات جدیدتری را با سرعت بیشتر به بازار عرضه می‌کنند. در چنین فرهنگ‌های پویایی که در آن مدل کسب‌وکار با فناوری‌های پاسخگو و انعطاف‌پذیر حمایت می‌شود، خلاقیت شکوفا می‌شود.

پر کردن فاصله بین «افزایش انعطاف‌پذیری بدون قربانی کردن امنیت و ثبات» کار راحتی نخواهد بود، اگرچه پاسخگویان به این تحقیق باور داشتند که چنین کاری ارزش تلاش کردن را دارد. بیش از ۸۰ درصد مدیران فین‌تک‌ها وجود اعتماد، پایداری، تنظیم مقررات و مدیریت ریسک را به‌عنوان نقاط قوت بانک‌های سنتی می‌دانستند. به‌طور مشابه، ۸۰ درصد مدیران فین‌تک‌ها بیان کردند عدم وجود زیرساخت‌های قدیمی برای آن‌ها یک فرصت است، درحالی‌که ۷۵ درصد بانکداران عنوان کردند که فناوری موجود به‌عنوان مانعی برای رشد و رقابت‌پذیری در آمده است.

منبع: فردانما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.