راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه بولتن اقتصادی شاپرک

چه قبول کنیم چه قبول نکنیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطلاعات هرروز بیشتر و بیشتر تولید می‌شود و دسترسی به اطلاعات مناسب هرروز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. زمانی اطلاعات کم بود و دسترسی هم مشکل و معضل اساسی عدم دسترسی به اطلاعات. امروز اما اطلاعات هست و زیاد هم هست و معضل اساسی عدم دسترسی نیست بلکه سرریز اطلاعاتی است و مشاهده این‌که فردی در انبوه اطلاعات بی‌مصرف غرق‌شده کاملاً عادی و معمولی است. این روزها افراد زیادی مدام تولید داده و اطلاعات می‌کنند و برای یافتن آنچه که می‌خواهیم بین انبوهی از اطلاعات باید آن‌ها را بیابیم.

برخی نهادها هستند که اطلاعات حساس و ارزشمندی در اختیار دارند و دانستن آن‌ها برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری لازم است. وقتی اطلاعات نیست دانشی هم در کار نیست و وقتی دانشی در کار نیست هیچ نگاه و هیچ خردمندی بر کار حاکم نیست. بنابراین ما احتیاج به اطلاعات مناسب در زمان مناسب داریم. پس نهادهای حساس اگر اطلاعات مناسب را در زمان مناسب منتشر کنند یک قدم درزمینهٔ شفافیت کسب‌وکار برداشته‌اند و این شایسته تقدیر و تشکر است.

یکی از همین نهادهای حساس که اطلاعات مهمی را می‌تواند منتشر کند شاپرک است. مهم‌ترین خبری که در هفته پیش شنیدم همین انتشار بولتن اقتصادی شاپرک بود. در این بولتن تحلیل‌هایی آماری بر روی تراکنش‌های شاپرکی انجام‌شده و به‌صورت دیاگرام و نمودار در یک مجموعه منتشرشده است. بانک مرکزی ایران آمارهای متعددی در زمینه‌های اقتصادی منتشر می‌کند که بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های بانک‌های کشور است. مدتی بود که شاپرک آمارهای پرداخت را منتشر نمی‌کرد. حالا اما با انتشار این مجموعه امیدوار شده‌ایم که شاپرک بر فشارها غلبه کرده و به‌زودی شاهد انتشار مرتب و منظم داده‌های عملیاتی پرداخت الکترونیکی در ایران خواهیم بود. وقتی با کشورهای توسعه‌یافته مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم که بسیاری از آمارهای عملکردی شبکه‌های مختلف پرداخت در جهان به‌صورت مرتب منتشر می‌شود. شاید یکی از معروف‌ترین نمونه‌های جهانی که در ایران هم طرفدارهای خودش را دارد نیلسون ریپورت است که بیش از چهار دهه است به‌صورت مرتب منتشر می‌شود. نیلسون ریپورت به‌صورت دقیق آمارهایی از وضعیت عملکردی پذیرنده‌ها و صادرکننده‌ها منتشر می‌کند و وقتی این اطلاعات در اختیار تصمیم‌سازها و تصمیم‌گیرها قرار می‌گیرد کمک بسیار خوبی به آن‌ها خواهد بود.

حالا با انتشار بولتن اقتصادی شاپرک امیدوارم این بولتن به‌صورت مرتب منتشر شود و در فضای سایبری هم قرار بگیرد و این دسترسی برای همه فراهم شود. مطمئن باشیم که سود شفافیت به همه می‌رسد.

رضا قربانی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.