راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دونالد نرمن مدافع بیت‌کوین در رسانه‌های بین‌المللی

دونالد نرمن از بنیان‌گذاران شرکت مشاوره بیت‌کوین است. این گروه درزمینهٔ توسعه نرم‌افزاری برای کد اصلی بیت‌کوین و همچنین ترسیم نقشه راه برای تبدیل منافع استفاده از بیت‌کوین به سطحی قابل‌سنجش و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. او تاکنون بارها و بارها به‌عنوان مدافع بیت‌کوین در رسانه‌های مختلف همچون رویترز، نیوزویک، وال‌استریت ژورنال، ایندیپندنت و خبرگزاری اقتصادی CNBC و غیره حضورداشته و مطالب زیادی منتشر کرده است.

سال 2011 او و همکارش شرکت مشاوره بیت‌کوین را راه‌اندازی کردند که بر توسعه پروژه بیت‌کوین تمرکز دارد. نرمن درباره بیت‌کوین می‌گوید: «بیت‌کوین پول نقد است، پول نقد دیجیتال. می‌توان از آن برای خریدوفروش کالا و خدمات استفاده کرد. چه چیز آن را منحصربه‌فرد می‌کند؟ هیچ جا یا مکانی مرکزی برای ضرب یا پرینت سکه‌های بیت‌کوین وجود ندارد. فقط اطلاعات رمزنگاری‌شده است، به این معنا که شما نیازی به بانک مرکزی یا یک تولیدکننده برای تهیه آن ندارید و همه در این سیستم، دفترچه حساب‌های مختص به خود را دارند. شبکه، سابقه تراکنش‌ها و مقادیر پولی را به‌طور ادواری ارزیابی می‌کند. دیگر نیازی به اتکا بر صداقت افراد یا نگرانی از خطاهای انسانی وجود ندارد. این به‌نوبه خود به معنی تجارتی ارزان‌تر است.»

او درباره اینکه بسیاری از رسانه‌ها از بیت‌کوین به‌عنوان عاملی برای خرابکاری یاد می‌کنند می‌گوید: «زمانی که فیلیپ زیمرمن رمزنگاری پی‌اِن‌جی را ایجاد کرد، نگرانی‌ها درباره این بود که اگر این فناوری به دست افراد تروریست یا دیگران برسد، آن‌ها می‌توانند ارتباطات خود را رمزنگاری کنند. اما در حقیقت رمزنگاری‌ها در هر قالبی به‌طورقطع باعث امن‌تر شدن جامعه شده است؛ بنابراین صحبت رسانه‌ها در مورد خرابکارانه بودن بیت‌کوین کمی شبیه به این است که بگوییم تنها فروشندگان مواد مخدر و تولیدکنندگان محتوای مستهجن از اینترنت استفاده می‌کنند. بله ممکن است استفاده غیرقانونی نیز داشته باشد اما منفعت اجتماعی آن بسیار وسیع‌تر است. بیت‌کوین یک فناوری خنثی است. درست مانند اینترنت، پیشرفت‌های زیادی برای تبدیل آن به یک پدیده فراگیر لازم است. اینترنت در ابتدا تنها با یک‌مشت پروتکل ایجاد شد و فقط توسط توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان فناوری قابل‌استفاده بود؛ اما اکنون فراگیر شده است. این چیزی است که ما در مورد بیت‌کوین می‌بینیم. پذیرش فناوری درنتیجه زیرساخت و مقبولیت نزد کاربر نهایی شکل می‌گیرد.»

ازآنجایی‌که کنترل و دریافت مالیات از بیت‌کوین دشوار است به نظر می‌رسد تهدیدی برای دولت‌هاست، دونالد دراین‌باره توضیح می‌دهد: «بِن فریدمن، اقتصاددان برتر دانشگاه هاروارد، مدت زیادی بر روی پول‌های الکترونیکی تمرکز کرد و پیش‌بینی کرد با تبدیل پول به‌نوعی پول نقد دیجیتالی در اواخر ۱۹۹۰، پول الکترونیکی برای دولت‌ها غیرقابل‌کنترل شد. اکنون پس از ۱۰ سال پیش‌بینی او به وقوع پیوسته است. از آن زمان تاکنون بیشتر درباره نحوه سازگاری دولت‌ها با چنین پولی و چگونگی تغییر جهان نوشته است. منظور اصلی او چیست؟ آزادسازی انتقال وجه نباید ترس‌آور باشد. این تنها به معنی نوعی پول باقابلیت انتقال سریع در تمام جهان است نه اینکه انحصاراً به‌صورت بومی و در حوزه مکانی محدودی استفاده شود.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.