راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش محوری مراکز قراردادهای مشتریان در تسریع رشد تجارت الکترونیک

دکتر نادر حقیقت با اشاره به مدت زمان همکاری خود با بانک‌های ایرانی به این نکته اشاره کرد که عمده تمرکز بانک‌ها در ایران بر تراکنش و پرداخت بوده و سایر زیرساخت‌های نظام بانکی در کشور بسیار ضعیف است. بانکداری الکترونیک تنها تراکنش مالی نبوده بلکه شامل افتتاح و بستن حساب، مدیریت خدمات پرداخت و نیز سایر خدمات بانکداری نیز است.

Nader-Haghighat-Index-way2pay-94-10-25

مؤسس و مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای Insight در ادامه گفت: «بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند که از کسب‌وکار الکترونیک استفاده کنند و با استفاده موازی از خدمات بانکداری الکترونیکی (تلفن و موبایل بانک) امنیت تراکنش‌ها را ارتقاء دهند. مشکلات اجرایی مختلفی جهت به‌کارگیری کسب‌وکار الکترونیکی بر خط برای شرکت‌های بزرگ در ایران وجود دارد». او خاطرنشان کرد: «برای ورود یک شرکت به فضای کسب‌وکار الکترونیک باید یک مرکز شبانه‌روزی کارآمد خدمات مشتریان جهت کمک و پاسخگویی به سؤالات مشتریان ایجاد شود».

او با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک یکی از زیر بخش‌های تجارت و کسب‌وکار الکترونیک است گفت: «خدمات رقابتی در این حوزه باید همانند شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات الکترونیکی (آمازون) شرایط مبادلات مالی و غیرمالی برد-برد را فراهم سازد». همچنین خدمات الکترونیک مذکور باید علاوه بر خلق ارزش ویژه از پایداری عرضه برای مشتریان نیز برخوردار باشد. در این راستا، امنیت تراکنش‌های مالی برای مشتریان، فروشندگان و واسطه‌گران مالی از موضوعات اساسی است که باید از طریق شرکت‌های فناوری اطلاعات تأمین شود».

دکتر حقیقت بر این نکته تأکید کرد که واحدهای بازاریابی و خدمات مشتریان باید علاوه بر جذب مشتریان جدید زمینه حفظ و حمایت از مشتریان قدیمی را نیز فراهم سازند؛ بنابراین خدمات بانکداری الکترونیک باید از تنوع کافی جهت گسترش حق انتخاب مشتریان در خرید خدمات و استفاده از آن‌ها برخوردار باشد (همانند خرید موبایل یا خودرو).

مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای Insight در پایان نتیجه‌گیری کرد که تعالی خدمات از منظر مشتریان یک مؤلفه اساسی در بانکداری الکترونیک بوده که از طریق پایش و نظرسنجی مستمر و اخذ بازخورد تأمین می‌گردد.

منبع: پژوهشکده پولی و بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.