راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا روبات‌ها پایشان به بانکداری باز می‌شود؟

اگر نگاهی به متن‌هایی بیندازیم که سال ۲۰۱۵ را مرور می‌کنند حتما در بیشتر آنها اشاره‌ای به روبات‌ها و کاربردهای مختلف آنها شده است. روبات‌ها در سال‌های گذشته و با پیشرفت‌هایی که در هوش مصنوعی داشتیم، هر روز بیشتر از قبل در زندگی کاربرد پیدا می‌کنند. البته تا امروز اتفاق خاصی که حاصل پیوند روبات‌ها و بانکداری باشد رخ نداده و تنها مورد قابل ذکر روبات ظریف و جذابی است به نام نائو!

نائو، روبات بانکدارنائو، روبات بانکدار

جهش فناوری‌های روباتیکی در سال ۲۰۱۵

مهر در گزارشی نوشته که فناوری‌های روباتیکی در سال ۲۰۱۵ پیشرفت چشمگیری داشتند، تا آنجاکه بارقه‌های جدی درخصوص به کارگیری آن‌ها به جای نیروهای انسانی در برخی امور به خوبی احساس می‌شد. نشریه تکنولوژی ریویو می‌نویسد:

اوایل سال ۲۰۱۵ بود که شرکت آمازون چشم انداز جدید و البته کاربردی برای روبات‌ها ارایه کرد که طی آن از این ماشین‌های هوشمند بتوان برای جابجایی محموله‌ها استفاده کرد. چالش «برداشتن و جابجایی» آمازون در حین برگزاری کنفرانسی در حوزه علوم روباتیکی برپا شد تا محققان علاقمند به این حوزه بتوانند تازه‌ترین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. در این چالش جایزه ۲۵ هزار دلاری برای برنده ارائه‌کننده روباتی در نظر گرفته شد که به راحتی بتواند وسیله‌ای را از طبقات انبار آمازون برداشته و با بیشترین سرعت ممکن جابجا کند. چند ماه بعد، آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به دارپا رقابت روباتیکی بزرگی را برگزار کرد که از حمایت مالی ارتش این کشور برخوردار بود. این رقابت با هدف شبیه‌سازی امدادرسانی در شرایط بحرانی نظیر فاجعه اتمی فوکوشیما در ژاپن برگزار شد. روبات‌هایی که در این رقابت حضور یافتند عمدتا از نوع روبات‌های انسان نما با قابلیت حضور در شرایط بسیار خطرناک بودند. جایزه نخست این رقابت دو میلیون دلار عنوان شده بود.

سال ۲۰۱۵ را می‌توان سال خودروهای خودران نیز به شمار آورد. در این سال شرکتهای همچون اپل، Uber و حتی شرکت چینی Baidu به گوگل و شرکت‌های خودروسازی بر‌تر جهان ملحق شدند تا نسل جدیدی از خودروهای خودران را ارایه کنند. در این سال خودروسازی تسلا که به ساخت خودروهای تمام برقی شهرت دارد از خودروی خودران Model S رونمایی کرد که با بهره گیری از فناوری پیشرفته حسگر محیطی و جاده‌ای، رانندگی خودکار را در بالا‌ترین سطح ایمنی به سرنشینان هدیه می‌کند.

دست خالی بانکدارها در استفاده از روبات‌ها

برخی مثل برت کینگ اعتقاد دارند که شعبه‌های بانکی در آینده نزدیک از بین خواهد رفت یا دچار تغییر و تحول اساسی خواهند شد؛ اما برخی تصور می‌کنند شعبه‌های بانکی نه به شکل امروزی ولی با اندکی تغییر به حیات خود ادامه خواهند داد. این که روبات‌ها چه کاربردی در فضای آینده بانکداری خواهد داشت هنوز روشن نیست. البته کاربرد فناوری‌هایی مانند اینترنت چیزها (IoT) در بانکداری نیز مبهم است. تنها موردی که بانکدارها به سراغ استفاده از یک روبات رفتند مربوط به روباتی است به نام نائو (Nao).

تقریبا یک سال پیش بزرگ‌ترین بانک ژاپن اعلام کرد از سال جاری میلادی روبات بانکدار نائو را در شعبه‌های بانکی خود به کار خواهد گرفت. آن زمان گاردین نوشت که نائو ۵۸ سانتی متر قد دارد و توسعه آن کار مشترک یک شرکت ژاپنی و فرانسوی است و در یک یا دو شعبه «سافت بانک» ژاپن در گروه مالی میتسوبیشی (Mitsubishi UFJ Financial Group) کار آزمایشی خود را آغاز کند. مقامات این بانک ژاپنی اعلام کرده‌اند پس از آغاز آزمایشی این روبات و با آزمودن قابلیت‌های آن قرار است تعداد بیشتری از این روبات در دیگر شعبات سافت بانک ژاپن آغاز به کار کنند.

روبات نائو که مجهز به یک دوربین در پیشانی خود است قادر است به ۱۹ زبان زنده دنیا سخن بگوید. این روبات می‌تواند احساسات مشتریان بانک را از حالات مختلف صورت و لحن صدای آن‌ها تشخیص دهد که این کار می‌تواند بر قابلیت‌های ارایه سرویس‌های مختلف به مشتریان بانک‌ها بسیار موثر باشد. نائو که بین ۵ تا ۶ کیلو وزن دارد برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در پاریس تولید شد و این هفته نخستین تست آزمایشی از او به زبان انگلیسی برای یکی از مشتریان سافت بانک در توکیو انجام شد.

نائو که به زبان انگلیسی سخن می‌گفت در پاسخ به مشتری بانک گفت: «سلام. خوش آمدید. من می‌توانم به شما درباره تبدیل پول، دستگاه‌های خود‌پرداز، افتتاح حساب در بانک و یا حواله پول به خارج از کشور سرویس بدهم، شما چه خدمتی می‌خواهید؟»

تاکوما ناموتو یکی از مدیران سافت بانک ژاپن در توجیه به کار گیری روبات نائو در شعبه‌های این بانک بزرگ ژاپنی گفته است:

روبات‌ها قابلیت‌هایی فرا‌تر از انسان دارند و از جمله مهم‌ترین آن‌ها این است که آن‌ها می‌توانند بر خلاف انسان‌ها به طور مداوم و ۲۴ ساعته و بدون وقفه یا نیاز به استراحت کار کنند.

ببینید: صفحه نائو در ویکیپدیا

این مدیر بانک ژاپنی گفته است:

نائو زیبا و دوست داشتنی است و من بر این باورم که مشتریان ما این روبات را دوست خواهند داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.