راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بوئینی: دنیا به سمت افزایش امنیت در سیستم‌های پرداخت رفته است

چندی پیش پرونده‌ای ویژه در خصوص زنان فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت ایران منتشر کردیم که توانسته بودیم چند تن از زنان تأثیرگذاری که در این حوزه فعالیت دارند را به جامعه مخاطبین‌مان معرفی کنیم. اکنون هر چه جلوتر می‌رویم زنان بیشتری را می‌یابیم که جایشان در بین دیگر نام‌های پرونده ما خالی بود؛ زنانی که در عین تأثیرگذاری‌شان ترجیح می‌دهند در همان پشت‌صحنه بمانند و خیلی علاقه‌ای به شناخته شدن ندارند.

شادی بوئینی که در حال حاضر به‌عنوان مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت الکترونیک شرکت فرتاک فعالیت می‌کند یکی از همین زنانی است که در این صنعت، بدون ادعا کارهای زیادی کرده است ولی همیشه ترجیح داده است حرفی از او نباشد. کارشناسی‌اش را مترجمی انگلیسی و بعدازآن طراحی صنعتی خوانده و بعد از مدتی راهی دانشگاه تهران شده است تا آنجا دوره MBA را بگذراند.

شادی بوئینی مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت الکترونیک شرکت فرتاک
شادی بوئینی مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت الکترونیک شرکت فرتاک

یک ساعتی را در دفترش مهمان او می‌شویم تا هم از خودش بشنویم و هم از حال و روز این روزهای صنعت از نگاه او.

.

دنیا به سمت افزایش امنیت در سیستم‌های پرداخت رفته است

ترجیح می‌دهد قبل از اینکه درباره جزئیات کار خودش در فرتاک صحبت کند کمی درباره صنعت پرداخت در دنیا و ایران صحبت کند. او هم مثل بسیاری از دیگر فعالان صنعت پرداخت کشور، چند هفته پیش در نمایشگاه کارتس فرانسه بوده است. از این نمایشگاه برایمان می‌گوید و اینکه تمرکز نمایشگاه کارتس 2015 روی «امنیت» بود.

.

تعلل جایز نیست

بوئینی معتقد است فاصله ما با دنیا کمی زیاد است دراین‌باره می‌گوید: «در حال حاضر در دنیا بیشتر بر روی موضوع امنیت در سیستم‌های پرداخت کار می‌شود که متأسفانه ما کمی آن را شل می‌گیریم و در چند سال اخیر هم پیامدهای کم‌توجهی به این موضوع در کشور این صنعت را کم دچار چالش نکرده است. هر چه قدر که شبکه پرداخت مجازی گسترده‌تر شود طبیعتاً راه نفوذ در این شبکه هم بیشتر خواهد شد و زمینه را برای کسانی که می‌خواهند سو استفاده کنند بیشتر می‌کند. پس باید از الآن همه در همه جای دنیا راه‌های نفوذ سو استفاده گران را ببندند. تعلل جایز نیست. این عبارت وصف حال اتفاقات این‌چنینی صنعت پرداخت کشور است.»

.

نحوه استفاده از کارت‌خوان‌ها تغییر می‌کند

بوئینی و تیمش این روزها در شرکت فرتاک به‌طور ویژه روی دستگاه کارت‌خوان یا به قول خودشان روی «POS» کار می‌کند. از او می‌پرسیم با توجه به گسترده شدن تلفن همراه و گسترش استفاده از پتانسیل‌های این ابزار در حوزه پرداخت، آینده دستگاه‌های کارت‌خوان را چه می‌بیند؟ آیا حذف می‌شوند؟ یا با صندوق‌های فروشگاهی ادغام می‌شوند؟ او می‌گوید: «من نمی‌گویم که دستگاه پوز یا کارت‌خوان از رده خارج می‌شود، بلکه نحوه استفاده ما از کارت‌خوان‌ها تغییر خواهد کرد. دستگاه کارت‌خوان دیگر یک دستگاه پرداخت ساده نخواهد بود؛ شما توقعات دیگری از دستگاه کارت‌خوان خواهید داشت. البته این ماجرا با صندوق‌های فروشگاهی کاملاً متفاوت است و به‌عبارت‌دیگر همه‌چیز خیلی تخصصی خواهد شد، یعنی اینکه صندوق، کار صندوق را انجام خواهد داد و دستگاه کارت‌خوان نیز کار خودش را انجام می‌دهد. ممکن است درجایی داده‌هایشان باهم یکی شود و خروجی واحدی داشته باشند ولی مطمئناً کمی از هم تفکیک خواهند شد.»

.

از تجربه‌های موفق داخلی باید در فضای بین‌المللی بهره ببریم

با توجه به اتفاق‌های اخیر سیاسی اقتصادی در کشور، از او می‌خواهیم نگاهش به وضعیت فعلی را برایمان بیان کند. بوئینی می‌گوید: «این ماجرا بستگی زیادی به روند اوضاع سیاسی ما و رابطه ما با بیرون از مملکت دارد. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که هنوز کارت اعتباری نداریم و این باعث شده است تا ما از بسیاری از معاملات در سطح خرد دنیا عقب باشیم. ما یک شبکه داخلی ایزوله به نام شتاب برای خود درست کردیم. البته این نوآوری برای اروپایی‌ها هم جالب است که درواقع براثر تحریم‌ها و قطع بودن از جهان اطراف ما اتفاق افتاد.

دوران پساتحریم در این مورد بسیار مهم است و سیاست برخورد ما با جامعه پرداخت بیرون از مملکت نیز مهم است. همگی این‌ها بر روی بازار تأثیرگذار است. این عوامل مانند حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند. ما کلاً ازلحاظ پرداخت به دلیل ایزوله بودن خود کمی عقب هستیم. اگر ما در حوزه شتاب موفق هستیم باید بتوانیم در سطح بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم و از تجربه دوران تحریم خود نیز استفاده کنیم. ازنظر من چالش همیشه می‌تواند یک فرصت باشد. امیدوار هستم که تمامی دوستان در صنعت پرداخت کمک کنند تا سطح ما به سطح جهانی نزدیک‌تر شود.»

.

واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت الکترونیک شرکت فرتاک

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، شادی بوئینی مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت الکترونیک شرکت فرتاک از شرکت‌های هلدینگ فناپ است. از او می‌خواهیم کمی هم درباره کارهایشان در این واحد برایمان بگوید. او می‌گوید: «در این واحد چند کار انجام می‌شود. اول ‌از همه کارهای تحقیق و توسعه است؛ یعنی گروهی از ما سیستم‌های نوین پرداخت را چه ازلحاظ سخت‌افزاری و چه ازلحاظ نرم‌افزاری رصد می‌کنند و به ما توصیه‌هایی می‌کنند. علاوه بر این دیدگاهی هم به ما درباره آینده کسب‌وکارمان می‌دهند. کار دیگر ما این است که بازاریابی را انجام می‌دهیم. علاوه بر این کار فروش را نیز خودمان انجام می‌دهیم که البته از واحدهایی مانند واحد فنی کمک می‌گیرد. برای مثال همکاران فنی ما برای معرفی یک دستگاه کارت‌خوان و یا یک دستگاه خاص پرداخت، نقاط مانور آن به لحاظ تکنیکی را به ما نشان می‌دهند؛ به‌عبارت‌دیگر و مختصر، ما در این واحد هر سه کار تحلیل بازار، بازار سازی و بازاریابی را انجام می‌دهیم.»

.

دستگاه کارت‌خوان تمرکزی اصلی فرتاک

فعالیت شرکت فرتاک در حال حاضر به‌طور خاص روی دستگاه کارت‌خوان متمرکز شده است هر چند که کارهای دیگری نیز می‌کند ولی محصول اصلی آن‌ها دستگاه کارت‌خوان است. در نگاه اول ممکن است به‌عنوان نقطه ضعف دیده شود ولی این بیشتر یک نقطه قوت است تا ضعف؛ چراکه آن‌ها معتقدند تمرکز روی یک محصول باعث شده است تا آن‌ها تمام انرژی‌شان را روی یک چیز بگذارند که نتیجه‌اش از انرژی گذاشتن روی چند چیز مختلف بهتر و حرفه‌ای‌تر می‌شود. مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت الکترونیک شرکت فرتاک دراین‌باره می‌گوید: «دستگاه کارت‌خوان به‌تنهایی یک سخت‌افزار است که اگر اپلیکیشن و دیگر مسائل نرم‌افزاری نباشد کارآمد نخواهد بود. تخصص اصلی ما دستگاه کارت‌خوان است ولی نه‌فقط به‌عنوان یک دستگاه سخت‌افزاری. وقتی ما دستگاه کارت‌خوانی را می‌فروشیم آن را با کلیه امکانات و نرم‌افزارهایی که باید داشته باشد در اختیار مشتری قرار می‌دهیم تا مشتری دیگر هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد.»

.

فرتاک صرفاً به بانک پاسارگاد سرویس نمی‌دهد

فرتاک تا اوایل امسال صرفاً برای تأمین نیازهای گروه مالی پاسارگاد فعالیت می‌کرد ولی اکنون شرایطی را ایجاد کرده است که در بازار حضور داشته باشد. به همین خاطر است که در حال حاضر بیش از 600 هزار دستگاه پوز وارد شده توسط این شرکت متعلق به بانک پاسارگاد هستند. بوئینی در این خصوص می‌گوید: «برای اینکه حضور مؤثر در بازار داشته باشیم، بحث پرداخت در فرتاک یک واحد مجزا شده که نه‌تنها باید تأمین تجهیزات بانک پاسارگاد را انجام دهد بلکه باید برای سایر مشتریان هم خدمات بازرگانی و فنی ارائه دهد.»

.

امکان ارائه سرویس‌های خاص

شرکت فناپ نماینده انحصاری برند کسلز است که عملاً در اختیار شرکت فرتاک است و علاوه بر آن فرتاک با برندهای دیگری مانند بایتل و وریفون همکاری مشترک دارد‌. به گفته بوئینی آن‌ها در فرتاک تمام تلاششان را می‌کنند که یک محصول کامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ارائه دهند تا مشتری هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد. از او می‌پرسیم که آیا بر روی دستگاه‌های کارت‌خوانی که ارائه می‌دهید، علاوه بر ارائه نرم‌افزارهای رایج و لازم، سرویس‌ها یا قابلیت‌های خاصی هم ارائه جهت یک مشتری خاص یا یک صنعت خاص ارائه می‌دهند؟

Shadi-Boeini-way2pay-index-a-94-09-29

مدیر واحد توسعه کسب‌وکار تجهیزات پرداخت الکترونیک شرکت فرتاک در پاسخ به این سؤال تأکید می‌کند که اگر سرویس درخواستی مخالف قوانین رگولاتوری نباشد، قادر هستند هر سرویسی که روی این بستر امکان‌پذیر باشد را ارائه دهند. بوئینی در ادامه می‌گوید: «بنا به درخواست مشتری ما خیلی کارها را می‌توانیم برایشان انجام دهیم؛ اما یک سری قوانین وجود دارد که ما خلاف آن قوانین نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. اگر درخواست مشتریان در چهارچوب قواعد و قوانین شاپرک و بانک مرکزی باشد ما آن را انجام می‌دهیم اما اگر در این محدوده نباشد یا برای ما نقاط پنهانی داشته باشد یا احساس کنیم که خلاف قواعد شاپرک و بانک مرکزی باشد آن را انجام نمی‌دهیم، حتی اگر میلیاردها سود در آن کار باشد.»

.

«تجربه‌ی موفق» تکیه‌گاه فرتاک

با توجه به اینکه بازار صنعت پرداخت در کشور مدعیان زیادی دارد از بوئینی می‌پرسیم که چرا مشتریان باید از بین این همه شرکت فرتاک را انتخاب کنند؟ آن‌ها چه ارزش‌افزوده یا مزیت رقابتی نسبت به رقبا دارند؟ او با تأکید بر کلمه کلیدی «تجربه» می‌گوید: «تجربه ما چیزی است که ما آن را ارزان به دست نیاورده‌ایم. ما تقریباً با تمام سوئیچ‌هایی که در ایران هستند کار کرده‌ایم. تیم فنی ما با دستگاه‌های کارت‌خوان کاملاً آشنا هستند و شناخت کافی را دارند. با اینکه ما روی دیگر حوزه‌ها هم کار کرده‌ایم و می‌کنیم ولی ادعایی در آنجا نداریم ولی ادعا می‌کنیم چم‌وخم یک چیز را خوب می‌دانیم و آن هم دستگاه کارت‌خوان است.

درباره کسلز باید بگویم که ازلحاظ سخت‌افزاری و معماری جزو لایه‌های خوب و ساده ما محسوب می‌شود اما ما کارت‌خوان‌های سطح بالاتری هم مانند بایتل و حتی وریفون را هم داریم که تیم‌های ما کاملاً بر روی این‌ها دستگاه‌ها شناخت و تجربه کافی دارند؛ بنابراین مزیت رقابتی ما تجربه ما است و تیم ما کار خودش را به‌خوبی بلد است. سوییچی در ایران نیست که تیم ما با آن کار نکرده باشد و برندی وجود ندارد که این تیم با آن آشنایی نداشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.