راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایشگاه جانبی همایش بانکداری الکترونیک از کمبود فضا رنج می‌برد

دبیر اجرایی همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: امیدواریم با شرایط جدید بین‌المللی و رفع تحریم‌ها بتوانیم این همایش را به یک رویداد منطقه‌ای تبدیل کنیم.

محمدهادی شالباف به‌عنوان دبیر اجرایی پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، برنامه‌های متفاوت این همایش را نام برده و اظهار داشت: «ما سعی داریم امسال روند کلی و محور همایش را حول محور چالش‌ها، فرصت‌ها و مسائل مربوط به تعاملات جهانی حوزه بانک و بانکداری قرار دهیم که تمایز عمده پنجمین همایش بانکداری الکترونیکی است.» مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است.

.

وجوه تمایز همایش امسال با همایش سال‌های قبل در چیست؟ در این همایش با چه رویدادهای متفاوتی ازلحاظ رویکرد و نحوه اجرا روبه‌رو خواهیم شد؟

در دوره‌های گذشته در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت سعی کردیم به لحاظ محتوا، شیوه‌ی برگزاری و توسعه‌ی مخاطبان یک روند رشد کمّی و کیفی را دنبال کنیم و قاعدتاً از همایش پنجم انتظار می‌رود متناسب با روند برگزاری همایش در این سال‌ها و انتظارات بیشتر مخاطبان باشد که شاید وجه تمایز اصلی در محوریت این همایش است.

محمد هادی شالباف دبیر اجرایی همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت
محمد هادی شالباف دبیر اجرایی همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

در سال‌های گذشته همواره سعی بر این بود که محوریت همایش و هدف اصلی را به سمت‌وسویی ببریم که دربرگیرنده‌ی مسائل، مشکلات، چالش‌ها و برنامه‌های کلان پیش ‌روی باشد. امسال نیز تصمیم بر این شد که با توجه به شرایط سیاسی که انتظار می‌رود در کشور در حوزه‌ی ارتباطات بین‌الملل ایجاد شود و محدودیت‌هایی که در دوره‌ی تحریم‌ برای کشور در حوزه‌ی بانکی به وجود آمده، اگر فضای سیاسی کشور به سمتی پیش رود که بتوانیم تعاملات جهانی را بهبود بخشیم و مشکلات کشور را در این زمینه مرتفع کنیم که در این خصوص بخشی از آن مباحث سیاسی است که از سوی متولیان مربوط انجام می‌شود و پیش می‌رود و قاعدتاً بخشی از آن هم در حوزه‌های اجرایی خود مجموعه بانک مرکزی و بانک‌هاست که بر عهده متولیان امر در حوزه قوانین، مقررات، زیرساخت‌ها و حتی حوزه‌های کلان حاکمیتی است. این موارد باید زمینه‌ساز شرایط جدید شود و وقتی محقق شد بتوانیم با شرایط مناسبی نیازهای خود را تأمین و مشکلات خود را حل کنیم.

.

برای همایش امسال تاکنون در حوزه اجرا چه اقداماتی انجام شده است؟

در حوزه‌ی فعالیت‌های اجرایی کیفیت برگزاری به لحاظ نظم و برنامه‌‌ریزی‌ها‌یی که باید انجام شود، مجموعه‌ برنامه‌هایی را که به‌عنوان برنامه‌های فرعی در این همایش پیش‌بینی شده است، سعی کردیم در بخش کمّی و کیفی توسعه دهیم. البته تقریباً هر سال سعی کردیم کار جدیدی در همایش دنبال شود. به‌عنوان‌مثال امسال سعی کردیم دامنه مخاطبان خود را از مدیران میانی و عالی نظام بانکداری کشور، متولیان امر بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به سمت بدنه‌ی بانک‌ها نیز توسعه دهیم و آن‌ها را هم به‌نوعی در این موضوع مشارکت دهیم، در این خصوص برنامه‌ای تحت عنوان «سخن تازه» تنظیم شد.

.

هدف از برگزاری برنامه سخن تازه چیست؟

در حوزه‌ی بانکداری الکترونیک بدنه‌ی نظام بانکی بیشترین تعامل را با مردم دارد و می‌تواند در این زمینه برای انعکاس مشکلات و نواقصی که وجود دارد و حتی ایده‌هایی که می‌تواند شرایط را بهتر کند، بهترین فضا باشد به همین دلیل امسال با برگزاری مسابقه‌ی سخن تازه برای دوستانی که در حوزه‌ی بدنه و شعب بانکی سراسر کشور فعالیت دارند، این امکان را فراهم کرده‌ایم که بتوانند نقطه‌نظرات، پیشنهاد‌ها و ایده‌های خود را مستقیماً به دبیرخانه کنفرانس ارجاع دهند تا در آنجا بررسی شوند. در این برنامه تحت عنوان یک مسابقه پیشنهادهای برتر و اشکالاتی را که از بدنه بانکی ناشی می‌شود و خوب به موضوع پرداخته شده است، شناسایی و با افراد ارتباط برقرار می‌کنیم و آن‌ها را در سطح کلان بانک مرکزی، اگر نیازی به تصمیم در این زمینه باشد، انعکاس می‌دهیم. ایده‌هایی را هم که قابلیت اجرا دارند، به نهادهای ذی‌ربط ارجاع می‌دهیم که عمده‌ترین تغییرات این همایش در این بخش است.

.

مشکلات و موانع موجود در این همایش چه هستند؟

واقعیت این است که ازلحاظ اجرایی مشکلات و محدودیت‌‌هایی وجود دارد که عملاً دست ما را می‌بندد. برای مثال همایش بانکداری الکترونیک به علت گستردگی مخاطبان به‌عنوان اصلی‌ترین رویداد ملی در این زمینه، متقاضیان زیادی برای حضور در همایش دارد؛ به‌خصوص در بخش نمایشگاهی، شرکت‌های زیادی متقاضی هستند، ولی متأسفانه اکنون در سطح کشور و تهران محدودیت‌های زیادی داریم.

متأسفانه سالن‌هایی که بشود یک همایش ۳ تا ۴ هزار نفره با یک نمایشگاه جانبی بزرگ در کنار آن را برگزار کرد، در اختیار نداریم و مجموعه امکانات موجود در کشور بسیار محدود است؛ بنابراین خیلی امکان رشد و توسعه در این زمینه نداشتیم و انتظارات این بخش را نتوانستیم برآورده کنیم. فضای نمایشگاه در اختیار ما حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ متر است، درصورتی‌که نزدیک به ۵۰۰۰ متر تقاضای حضور در نمایشگاه دریافت کرده‌ایم و خوشبختانه امسال شرکت‌های خارجی هم به‌عنوان اسپانسر و هم حضور در نمایشگاه تقاضا دارند، ولی به دلیل محدودیت مکانی خیلی نمی‌توانیم خواسته‌ها را در این بخش اجابت کنیم.

.

ساختار اجرایی همایش به چه صورت است؟

همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از سوی بانک مرکزی برگزار می‌شود و تلاش کرده‌ایم تمام صاحب‌نظران و ذی‌نفعان را به طریقی مشارکت دهیم که همایش به‌صورت یک‌طرفه نباشد و این همایش را به فضایی برای تعامل با ذی‌نفع و هر دست‌اندرکاری که بتواند مطالب خود را ارائه نماید و از مطالب دیگران استفاده کند، تبدیل کرده‌ایم.

مخاطبان ما به‌صورت کلی سه دسته هستند که شامل بانک‌ها، دانشگاهیان که محقق در این بخش هستند و شرکت‌هایی که کارهای فنی، مهندسی و خدماتی در این زمینه انجام می‌دهند، می‌باشند.

ساختار کلی همایش سه رکن دارد که رکن اصلی آن شورای سیاست‌گذاری است که در سطح بانک مرکزی تشکیل می‌شود و در آنجا اهداف و چهارچوب‌های اصلی و سیاست‌های اجرایی همایش مشخص می‌شود که امسال این شورا را به ریاست دبیر کل محترم بانک مرکزی، آقای دکتر احمدی، داشتیم.

اعضای شورا، بعضی از معاونان مجموعه بانک مرکزی، رئیس پژوهشکده‌ی پولی و بانکی، بنده و نمایندگان شرکت ملی انفورماتیک که به‌عنوان حامی اصلی این همایش در بخش مالی و مشارکت اجرایی حضور داشتند، رکن اصلی همایش هستند و سیاست‌گذاری‌هایی کلان در این شورا انجام می‌شود و دو رکن دیگر کمیته علمی و کمیته اجرایی همایش است که دکتر فاطمی ریاست کمیته علمی همایش را بر عهده دارند. مباحث محتوایی، تولید محتوا، تأمین محتوا و مدیریت ارائه محتوا به عهده دکتر فاطمی است و ریاست کمیته اجرایی همایش نیز بر عهده این‌جانب است.

امور اجرایی همایش را حدوداً از ۴ الی ۵ ماه قبل شروع کرده‌ایم و تمامی هماهنگی‌ها که مربوط به اطلاع‌رسانی، مسائل تأمین مکان، پذیرایی، تبلیغات، مسائل مربوط به لوژستیک شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی، قراردادها و مسائل مالی، جذب اسپانسر، جذب مشارکت بانک‌ها، ثبت‌نام و حضور بانک‌ها و مخاطبین همایش، برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش و نمایشگاه است، در کمیته اجرایی انجام می‌شود.

خوشبختانه پژوهشکده پولی و بانکی بعد از چند دوره برگزاری همایش که سالانه (دو همایش سیاست‌های پولی و ارزی و همایش بانکداری الکترونیک) اجرا می‌کند و مجموعه‌ای خوب و حرفه‌ای درون پژوهشکده در این خصوص ایجاد شده است، توانسته‌ در سطح خیلی عالی این همایش‌ها را برگزار کند.

بنا بر مقتضیات و امکاناتی که وجود داشته سعی کردیم از حداکثر امکانات بیشترین استفاده را نماییم تا همایش وزین ملی برگزار کنیم و امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده بتوانیم این سطح کیفی و کمّی همایش را ارتقا دهیم و آن را به رویداد منطقه‌ای تبدیل کنیم. این مورد یکی از اصلی‌ترین اهداف ما در راستای برگزاری سالانه این همایش است که به نظر قابلیت تحقق دارد، زیرا ظرفیت‌های داخلی هم به لحاظ تخصصی و علمی و تجربی وهم توان اجرایی که در شبکه بانکی ما وجود دارد، این امکان را برای کشور به وجود می‌آورد که حرفی برای گفتن در سطح منطقه داشته باشد و بتواند فضایی ایجاد کند که امکان تبادل‌نظر و تعامل با کشورهای منطقه و کسانی که هم در حوزه‌های اجرایی می‌توانند تعاملات خوبی با مجموعه‌ی پژوهشکده داشته باشند، وجود داشته و به لحاظ تخصصی از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم و همچنین تجربیات داخلی خودمان را هم به آن‌ها منتقل کنیم و امیدواریم با شرایط ایجاد‌شده، گام اول را در همایش ششم برداریم.

منبع: ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.