پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در بلک فرایدی ۲۰۱۵ چه گذشت؟
در تقویم میلادی، آخرین پنجشنبهی ماه نوامبر تعطیل است و روز شکرگزاری نامیده شده. از آنجا که شنبه و یکشنبه هم بهطورمعمول در این تقویم، تعطیل هفتگی است، عموم شرکتها جمعهی میان دو تعطیلی را هم تخفیف میدهند. این تعطیلات چهارروزه باعث شده مردم بهطور سنتی بیشتر مایحتاج سال نوی خود را (یک ماه پیش از آغاز سال نوی میلادی) در این فرصت تهیه کنند.
فروشندگآنهم از این فرصت استفاده کرده و با تخفیفهای خوب و وسوسهانگیز، مردم را به خرید هرچه بیشتر ترغیب میکنند. «بلک فرایدی» (Black Friday) اصطلاحی است که به جمعهی فردای روز شکرگزاری اطلاق میشود و همواره یکی از پر تراکنشترین مقاطع سال را رقم میزند. در ادامه به بررسی بلک فرایدی ۲۰۱۵ میلادی میپردازیم.
بر اساس آمارهایی که تاکنون منتشر شده، مجموع تراکنش امسال نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ درصد کاهش داشته و از ۱۱٫۶ میلیارد به ۱۰٫۴ میلیارد دلار رسیده. از طرفی میانگین ارزش هر خرید هم در برابر ۱۲۹٫۳۷ دلار سال پیش، با اندک سقوطی ۱۲۷٫۸۴ دلار بود؛ اما این آمارهای مایوسکننده کل ماجرا نیست؛ تغییراتی در بلک فرایدی اتفاق افتاد که آن را به نقطهی عطفی در تاریخ خردهفروشی بدل میکند.
امسال بیشتر خریداران ترجیح دادند بهجای حضور در فروشگاهها و بالا و پایین رفتن از غرفههای آنها، در خانه بنشینند و از طریق اینترنت، صفحات فروش آنلاین را بالا و پایین کنند. امسال با رشد زیاد نسبت به ۲۰۱۴، ۴٫۴۵ میلیارد دلار خرید آنلاین انجام شد.
ولی این، همهی تغییر رخ داده نیست؛ آمارها نشان میدهند در بلک فرایدی ۲۰۱۵، ترافیک موبایل برای خرید، از دسکتاپ پیشی گرفته و ۵۷٫۲ درصد از کل ترافیک آنلاین را به خود اختصاص داده. این رقم در سال ۲۰۱۰، ۵٫۶ درصد بود.
جالبتر اینکه در میان انواع دستگاههای موبایل، ۴۴٫۷ درصد از کل خریداران آنلاین ۲۰۱۵ ترجیح دادند با تلفن هوشمند خود خرید کنند. حتی از نظر متوسط ارزش هر سفارش هم دستگاههای موبایل قدرتنمایی کردند. این رقم برای گوشی، ۱۱۱٫۶۶ دلار، برای تبلت ۱۳۶٫۴۲ و برای دسکتاپ ۱۳۴٫۰۶ دلار بود. همانطور که در نمودار زیر میبینید، برای اولین بار متوسط ارزش هر سفارش ثبتشده در تبلت از دسکتاپ پیشی گرفت.
هرچند هنوز زرقوبرق فروشگاههای فیزیکی و لذت گشتوگذار در آنها آنقدر گیرا هست که اعلام شکست برای روش سنتی خرید درست نیست؛ بااینحال نکتهی مهم این است که تجارت آنلاین جایگاه خود را در بازار، تا حد زیادی بهدست آورده. با سادهتر شدن فرآیند خرید، اقبال عمومی به شیوهی خرید آنلاین روزبهروز بیشتر میشود.
لااقل تا چند دههی آینده قرار نیست فروشگاههای فیزیکی حذف شوند؛ یا شاید هم هیچوقت چنین اتفاقی نیفتد؛ اما این بلک فرایدی یک برنده داشت و آنهم خردهفروشیهای آنلاینی مثل آمازون بودند که بیشترین سهم از خریدهای این روز را از آن خود کردند.
منبع: دیجی کالا
ممنون برای مطلب خوبتون. سال 2016 هم فروشگاه اینترنتی بامیلو بلک فرایدی https://goo.gl/Vw4Ejb رو برگزار کرد و امسال هم امیدوارم با تخفیف های خوبشون مثل سایر دنیا بتونن توی ایران هم این رویداد بین المللی رو برگزار کنن