راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزیت‌های به‌کارگیری روش‌های بومی پرداخت بر روندهای کارت

هژیر کرباسی، مدیرسطح سرویس شرکت ‌PPRO / امروزه در بازار پررقابت ارائه‌کنندگان راهکارهای پرداخت در دنیا، روش‌های بومی پرداخت یکی از رایج‌ترین درگاه‌های پرداخت در کنار روندهای رایج و شناخته شده کارت هستند.

شیوه‌های پرداخت بومی امکان اتصال به بانک‌های متفاوت در یک کشور و یا قابلیت ارائه فقط از یک بانک پذیرنده در یک کشور خاص را فراهم می‌کنند، در مواردی هم مدل‌های پرداخت بومی توسط یکی از ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت بزرگ همچون Klarna خریداری می‌شود و امکان ارائه این سرویس را به‌صورت منحصر در یک کشور ایجاد می‌کند.

تکمیل خرید از طریق اسیکم‌های کارت نیازمند یک پذیرنده با قابلیت دریافت شماره کارت و تاریخ انقضا و کد امنیتی است، درصورتی‌که در روش‌های بومی پرداخت (Local Payment  Model) پشتیبان می‌تواند حساب بانکی یا یک کدکیوآر یا حتی کوپن کارت، پول نقد یا بیت‌کوین (در بعضی از کشورها) را تعریف کند.

شاید فکر کنید که چرا باید برای خرید آنلاین به فکر جایگزینی اطلاعات کارت باشید؛ صدور کارت‌های اعتباری و یا کارت‌های بانکی دبیت در اکثر کشورها برای دارنده حساب هزینه دارند در کشور ایران هزینه صدور کارت یک‌بار و فقط هنگام صدور یا تمدید کارت توسط بانک صادرکننده اخذ می‌شود؛ ولی بهره‌گیری از سرویس‌کارت در بانک‌های اروپایی و آمریکایی عمومی هزینه شارژ ماهیانه یا سالیانه را به دارنده حساب و کارت الزام می‌کند.

این در حالی است که روش‌های بومی پرداخت با عقد قرارداد با وب‌سایت‌های بزرگ و فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را برای دارندگان درگاه پرداخت روش بومی فراهم می‌کنند که خرید یا عرضه محصولات را در کشورهای متفاوت انجام دهند و از سمتی دیگر فروشگاه اینترنتی کالا را از فروشنده به مشتری برساند. در واقع  روش بومی پرداخت با دریافت کارمزد تراکنش، مسئولیت جابه‌جایی پول، تبدیل ارز بین پذیرنده و صادرکننده را بر عهده دارد.

یکی از رایج‌ترین مدل‌های پرداخت بومی آنلاین Bancontact در کشور بلژیک است. این مدل پرداخت بومی باتوجه‌به کوچک بودن بازار و جمعیت کشور بلژیک و علاقه‌مندی فروشندگان و خریداران کالا در این کشور به  اتصال به بازارهای جهانی و خصوصا بازار اروپا این امکان را برای مشتریان خرید آنلاین فراهم کرده که از طریق حساب بانکی در یکی از بانک‌های معتبر و طرف قرارداد با Bancontact خرید آنلاین خود را بدون درج  چهارده رقم‌کارت بانکی تکمیل کنند. این  روش بومی پرداخت، شهروندان و پذیرندگان بلژیکی را در بازار خریدهای دیجیتال همراهی کرده و برای بانک‌ها نیز میزان کارمزد تراکنش کمتر از روندهای کارتی رایج جهانی دریافت می‌کند.

از طرفی وب‌سایت‌های ارائه‌کننده و فروشگاه‌های اینترنتی خارج از بلژیک که تمایل به ورود به بازار این کشور را دارند با اتصال درگاه پرداخت اینترنتی خود به  Bancontact این امکان را که شهروندان بلژیکی از وب‌سایت‌های آنها کالا و خدمات درخواستی خود را بدون استفاده از اطلاعات کارت‌بانکی یا استفاده از کارت‌های اعتباری خریداری کنند را دارند.

عمده سهام‌داران روش‌های پرداخت بومی، بانک‌های محلی یا منطقه‌ای به همراه بانک‌های مرکزی آنها هستند. بااین‌حال یکی از بانک‌های سهام‌داران باید قابلیت بانکداری باز را داشته باشد  و با عقد قراردادهای سطح سرویس (SLA) با پذیرندگان و فروشگاه‌های آنلاین امکان بهره‌مندی خریدهای آنلاین را برای مشتری نهایی را در کنار روندهای کارت در فرایند پرداخت فراهم کند.

برتری مدل‌های پرداخت بومی که نیازی به تکمیل فرایند تراکنش آنلاین و تسویه‌حساب بین کارت پذیرنده و صادرکننده از طریق یکی از  سیستم‌های پایش تراکنش‌های بین‌المللی کارت همچون سوئیفت یا سیپا را نداشته، رقابت شدیدی را با روندهای کارت به وجود آورده است. این امر در کنار کاهش کارمزد عملیات تراکنش، سرعت تکمیل تراکنش و محلی بودن تراکنش،‌ عدم وابستگی به زیرساخت‌ها و پروتکل‌های ارتباطی با سوئیفت یا سیپا به درگاه‌های پرداخت اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین و یا ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت پی‌اس‌پی خود، مزایای برتری روش‌های بومی پرداخت بر روندهای کارت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.