راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برند کارفرمایی در کانون توجه اکوسیستم نوآوری ایران؛ شرکت‌ها گزارش‌های ویژه سرمایه انسانی منتشر می‌کنند

مروری بر گزارش «نگاهی به سرمایه انسانی بیت‌پین در سال ۱۴۰۳» که نشان می‌دهد برند کارفرمایی به موضوعی مهم در میان کسب‌وکارهای ایرانی تبدیل شده است

سال‌هاست که کمبود و بحران سرمایه انسانی متخصص، به‌عنوان یک چالش کلیدی به دغدغه‌های‌ کسب‌‌وکارها اضافه شده است. به‌ویژه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری و البته ایرانی. بازار کار رقابتی است و این رقابت محدود به درون مرز کشور نیست. در این شرایط، ارزش نیروی انسانی و ایجاد تجربه‌ای مثبت برای کارکنان اهمیتی غیرقابل‌انکار پیدا کرده است و به همین خاطر کسب‌وکارها به سمت ارتقای برند کارفرمایی خود حرکت کرده‌اند تا به این واسطه بتوانند جذابیت‌هایی در محیط کار ایجاد کنند که مقصد دلخواه استعدادها باشند و نیز هزینه‌های جذب و استخدامشان را کاهش دهند.

موضوع برند کارفرمایی تاحدی مهم شده است که شرکت‌هایی که تا دهه‌های قبل،‌ واحد منابع انسانی آنها به بخش اداری و مالی محدود بود، امروز به واحدهای سرمایه انسانی و حتی برند کارفرمایی رسیده‌اند. تاچند سال گذشته، عنوان شغلی «مدیر برند کارفرمایی» در چارت سازمان‌ها وجود نداشت. امروز می‌بینیم که این عنوان شغلی به تدریج در جا خوش کردن در چارت سازمان‌هاست و کسب‌وکارها برای این حوزه مجزا برنامه‌ریزی می‌کنند؛ بر تجربه همکاری کارکنانشان متمرکز می‌شوند، رویدادهای داخلی برپا می‌کنند و سعی می‌کنند در نمایشگاه‌های کار و رویدادهای تخصصی اکوسیستم‌های حوزه فعالیتشان حاضر شوند.

تمام این اقدامات نشان می‌دهد که اهمیت برند کارفرمایی درک و موضوع تجربه همکاری برای کسب‌وکارها مهم شده است. برای نمونه سال گذشته بزرگترین رویداد برند کارفرمایی کشور با حضور  ۱۵۰۰ نفر از متخصصان حوزه منابع انسانی و برند کارفرمایی توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار شد و بیش از ۲۴ مدیرعامل و مدیر ارشد در باب اهمیت سرمایه‌های انسانی،‌ ‌چالش‌ها و راهکارها گفتند. امروز کسب‌وکارها در کنار گزارش‌های سالانه خود، گزارش‌هایی اختصاصی درباره فعالیت‌های انحصاری‌شان برای جذب و نگهداری استعدادها و رشد آنها منتشر می‌کنند؛ نمونه آن صرافی بیت‌پین است که در این راستا گزارشی به نام «نگاهی به سرمایه انسانی بیت‌پین در سال ۱۴۰۳» را با محوریت وضعیت همکارانش در سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است.


نگاهی بر گزارش


براساس اعلام بیت‌پین تعداد همکاران این شرکت نسبت به سال گذشته رشد ۵۱ درصدی داشته است و حالا این شرکت با تیمی ۲۴۸ نفره از شهرهای مختلف ایران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم رمزارز ایران فعالیت می‌کنند.

طبق این گزارش ۲۴۸ نفر در این شرکت مشغول به کارند؛ ۶۵درصد آنها مرد هستند و ۳۵درصد زن. بخش عملیات شرکت با ۸۳درصد، محصول ۶۹درصد و مارکتینگ با ۳۴درصد بیشترین تعداد سرمایه انسانی را دارند. ۶۰درصد از آنها نسل زد هستند و جوان‌ترین آنها ۲۰ سال دارد. این شرکت اعلام کرده ۴۰ درصد از همکارانشان نسل y هستند و در بازه ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ متولد شده‌اند؛ باتجربه‌ترین فرد بیت‌‌پین ۵۴ سال دارد.

بیت‌پین که فعالیت خود را در شهری غیر از تهران آغاز کرد و سپس در پایتخت متمرکز شد، همچنان ارتباط خود را با سراسر ایران حفظ کرده است و حدود ۶درصد از کارکنانش دورکارند. اما چرا این موضوع در اکوسیستم نوآوری و بازار کار اهمیت دارد و یکی از مولفه‌های بهبود برند کارفرمایی تلقی می‌شود؟ عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند که هر فرد، صرف‌نظر از محل سکونتش، فرصت کار داشته باشد، با پذیرش دورکاری، شرکت‌ها و استعدادها در نقطه عادلانه‌تری در بازار کار قرار می‌گیرند و فرصت‌های شغلی عادلانه‌تر توزیع می‌شود.

کانال‌های اصلی جذب در بیت‌پین در سالی که گذشت، ریفرال، لینکدین، وب‌سایت شرکت و پلتفرم‌های کاریابی مانند جابینجا و جاب‌ویژن بوده‌اند اما آماری از نرخ خروج کارکنان بیان نشده است.
پیش از این هم در بررسی میدانی وب‌سایت رویداد برند کارفرمایی از اثرگذاری جاب‌بردها نیز مدیران منابع انسانی شرکت‌ها اعلام کرده‌بودند که موثرترین کانال‌های جذب برای آنها ریفرال، لینکدین و هدهانت است.


فرسودگی شغلی از مولفه‌های مهم برندکارفرمایی


در سال‌های اخیر، سلامت روان و حال خوب به یکی از اولویت‌های افراد برای انتخاب شرکت‌ها تبدیل شده است، اخیراً هم انجمن علمی روان‌پزشکان ایران،‌ اعلام کرده است که حدود یک سوم از جمعیت بزرگسال کشور به جلسات روان‌درمانی نیاز دارند. این آمار نشان می‌دهد که شرایط کلی جامعه تا چه حد امنیت روانی در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند پیامدهایی مانند فرسودگی شغلی را در پی داشته باشد.

در دومین رویداد برند کارفرمایی نیز یکی از محورهایی که مورد توجه قرار گرفت، موضوع فرسودگی شغلی بود؛ معضلی که بسیاری از کارکنان، به‌ویژه در محیط‌های پرتنش، با آن مواجه می‌شوند. در این بخش از رویداد برند کارفرمایی راهکارهایی برای کاهش استرس مزمن، افزایش تاب‌آوری کارکنان و ایجاد محیطی سالم و انگیزشی ارائه و به این سوال که سازمان‌ها چگونه می‌توانند جای دوپامین را به سروتونین بدهند و فرسودگی شغلی را از بین ببرند پرداخته شد.

توجه به امنیت روانی می‌تواند نشانگر این باشد که یک شرکت چقدر دغدغه این را دارد که حال کارکنانش خوب باشد. بیت‌پین نیز در این مسیر اعلام کرده که در سالی که گذشت بیش از ۳۵۰ جلسه تراپی رایگان تنها برای تیم عملیات برگزار کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.