راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده كسب‌و‌كار بانكی

«تغيير»، كليدواژه اين روزهاي انديشمندان است. در روزگارهاي نه چندان دور، تغيير را به تغيير رنگ برگ درختان تعبير می‌کردیم و شايد دير زماني از روزگاری نمی‌گذرد كه براي مثال آوردن از تغيير، چند لحظه اي تامل می‌کردیم؛ اما امروزه، «تغيير» هم تغيير كرده است. در این دوره و زمانه، سرعت تغييرات، گاهي لبخند رضايت بر لب می‌نشاند و گاهي، وحشت را بر فكر حاكم می‌کند. بارها اين جملات را گفته‌ایم كه تا كجا می‌خواهد تغيير كند؟! دنياي كسب‌و‌كار، اما در قبال تغييرات سریع، براي برخي خوشايند و براي برخي ناخوشايند بوده است. چه بسيار كسب‌وكارهايي می‌شناسیم كه امروزه به يك خاطره تبديل شده‌اند؛ خاطراتي كه حتي كم‌كم باورشان هم سخت می‌شود و چه بسيار كسب‌و‌كارهاي آشنايي كه قدیم، حتي تصورش را هم نمی‌کردیم. بحث، بحث ساليان نيست، بلكه منظور از قديم، تنها 10 سال پيش است! یا حتی دو سه سال گذشته…توجه به سرعت تغييرات در دنياي كسب‌و‌كار، براي صاحبان كسب‌وكار، اهميت بسياري دارد.

اگر روزگاري، روندها و تغييرات را براي سودآوري و انتفاع بيشتر دنبال می‌کردند، امروزه بحث حيات و ممات يك كسب‌وكار مطرح است. كسب‌و‌كار بانكي نيز از اين قاعده مستثني نيست. در حوزه پرداخت و با حضور غول‌های فناوري دنيا در اين حوزه و طرح مثال‌هایی همچون ApplePay يا مفاهيمي همچون بيت كوين، صاحبان صنايع پول و پرداخت الكترونيكي، اين ريسك را جدي‌تر درك کرده‌اند. صنعت بانكي نيز چاره‌اي جز پذيرش پارادایم‌های تغيير و توجه به روندها، ندارد. با نگاهي بسيار ساده، كسب‌و‌كار بانكي، جذب منابع است و ارائه تسهيلات. در مدل کسب‌و‌کار بانکی، بانک‌ها از دو مقوله به كسب درآمد می‌پردازند: ارائه تسهيلات و دريافت كارمزد. براي بررسي تغييرات اين صنعت نيز، بايد بر روي مدل‌های كسب‌و‌كار در اين دو مقوله تمركز كرد. آنچه در اولين نگاه، تغيير را به ذهن متبادر می‌کند، كمك فناوری‌های نوين در تسهيل امور اين كسب‌و‌كارها است. واقعيت اين است كه فناوري اطلاعات و رايانه، كمك شاياني به كسب‌و‌كار بانكي كرده است. امروزه تصور دفاتر بزرگ بانک‌ها كه در سه دهه گذشته به راحتي می‌توانستیم آنها را در شعب بيابيم، غيرممكن است و اين به مدد فناوري اطلاعات است؛ اما لزوما اين روند آتي كسب‌و‌كار بانكي نيست.

پارادايم آتي بانكداري را نمی‌توان در مكانيزاسيون و به‌كارگيري تکنیک‌های فناوري اطلاعات يا حتي سامانه‌های متمركز بانكي مبتني بر سرويس يافت. پارادايم آتي بانكداري در تغيير مفاهيم بانكداري است. جايي كه بانک‌ها به جاي جذب منابع و ارائه تسهيلات، فقط بستري فراهم می‌کنند تا گردش پول يا اعتبار، كسب‌و‌كار بانكي نام بگيرد. دومين راه درآمدي بانک‌ها، دريافت كارمزد است. امروزه دريافت كارمزد، به فعالیت‌های به اصطلاح بانكي برمی‌گردد. البته بانكداري الكترونيكي هم در اين راه به كمك بانک‌ها آمده است و بخشي (هرچند كوچك یا در برخی بانک‌ها بخش عمده‌ای) از بار درآمدهاي بانک‌ها را به دوش می‌کشد. در اين راه نيز، يك تغيير اساسي در الگوي ذهني بانكداران رقم خواهد خورد.كسب‌و‌كار بانكي، به سمت فروش خدمت می‌رود و بانكدارها، بايد فروشندگان خدمت باشند. تفكر پشت باجه‌نشيني، جاي خود را به انواع تکنیک‌های بازاريابي خواهد داد. تمركز خدمت، مزيت بانک‌ها می‌شود و بانک‌ها مانند يك سوپرماركت مالي، به دنبال تكميل سبد خدمات خواهند بود. اينجاست كه رقابت بر سر فروش خدمت، صنعت بانكي را در رقابت با صنايع خدماتي ديگر قرار خواهد داد و مرزها تغيير كرده و هم افزايي ناشي از خدمات مشترك (يا به‌عبارتي بهتر، باندل شده) حرف اول را در بازار رقابت خواهد زد. این‌ها همه نشان‌دهنده اين امر است كه تداوم کسب‌وکار بانكي، مبتني‌بر الگوهاي ذهني جديدي خواهد شد كه با واژه تغيير معنا خواهند شد.

سیدحامد قنادپور؛ مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.