راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری مرابحه چیست؟

هفته گذشته و هم‌زمان با اعلام ارائه کارت اعتباری ده میلیون تومانی برای خرید کالای ایرانی بانک مرکزی هم از  «دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه» رونمایی کرد. این دستورالعمل به منظور ایجاد وحدت رویه، شناسایی و ثبت دقیق رویدادهای مالی مربوط و ارتقای شفافیت صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ شد.  دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه در بانک مرکزی تدوین و در چهاردهمین جلسه‌مورخ پنجم مهرماه ۹۴ کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری به تصویب رسید. در متن ضوابط ابلاغی نیز تصریح شده است، «دستورالعمل حسابداری کارت اعتباری مرابحه» در خصوص قراردادهای کارت مرابحه که از تاریخ چهارم شهریور ۹۴ به بعد منعقد و یا تمدید شده‌اند لازم‌الاجرا بوده و لذا بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند؛ در چارچوب مفاد بندهای (۳۹) و (۴۰) استاندارد حسابداری شماره (۶) با عنوان «گزارش عملکرد مالی»، ثبت‌های حسابداری اصلاحی لازم را وفق مفاد دستورالعمل ابلاغی، در دفا‌تر خود اعمال کنند.

کارت اعتباری نوعی کارت پرداخت است که برای اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. این کارت به دارنده آن این امکان را می‌دهد که بر پایه نوع قرارداد، از خدمات و کالاهایی برخوردار شده و سامانه بهای آن‌را بپردازد. به عبارت دیگر یک حد اعتبار به کاربر اختصاص داده می‌شود که می‌تواند از آن پولی را برای پرداخت قرض بگیرد. کارت اعتباری برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در ایالات متحده آمریکا به وجود آمد. شرکت داینرز با قراردادی مابین خود و چند رستوران اقدام به ایجاد سرویس پرداخت کرد، طوری که با ارایه کارت داینرز مشتریان می‌توانستند از سرویس رستوران استفاده کرده و در پایان ماه به شرکت نامبرده بدهی خود را پرداخت کنند. کارت اعتباری هنوز در ایران فراگیر نشده است و آنچه که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد کارت‌های بدهی یا نقدی است.

میزان و سقف اعتباری که به هر شخص داده می‌شود بستگی زیادی به درآمد و توان بازپرداخت وی دارد. پس از تعیین اعتبار می‌تواند از محل این اعتبار، کالا و خدمات مورد نظر را خریداری کرده و در هنگام سر رسید آن‌را یکجا و یا به صورت اقساط، باز پرداخت کند.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.