راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گرکانی‌نژاد: حجم تجارت الکترونیک تا سال آینده باید 100 هزار میلیاردی شود

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک سرعت بخشی به فضای تجارت الکترونیک را ضروری دانست و گفت: امروزه با گسترش فضای مجازی و ارتباطات محکومیم نگاه تجارت الکترونیکی را جایگزین نگاه سنتی به فضای کسب و کار کنیم.

محمد گرکانی‌نژاد در همایش نماد اعتبار الکترونیکی اظهار کرد: نقد کردن یک کارت اعتباری درست نبوده و در شاخص‌های جهانی نیز با حدود 200 میلیون کارت نقدی شاخص اعتباری جدیدی وجود ندارد. جایگاه ICT یا تجارت الکترونیک در جهان با توجه به 30 کمپانی برتر دنیا مانند گوکل، مایکروسافت و … با روش تجارت الکترونیکی ارتقاء یافته است.

وی با بیان اینکه 13 کمپانی از 30 کمپانی اول جهان از روش تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند، گفت: تجارت الکترونیک باید از طریق فرآیند بازاریابی، شناسایی و انتخاب کالا در فضای مجازی انجام شده و دارای دو بخش عمده فروشی و جزئی فروشی باشد. تجارت الکترونیک با روند حفاظت از محیط‌زیست منطبق بوده و تمام صنعت‌گران نیز علاوه بر وظایف تجاری خود در قبال محیط‌زیست وظیفه مشخصی دارند.

وی با بیان اینکه خرده‌فروشی اینترنتی 10 برابر عمده‌فروشی صورت می‌پذیرد، گفت: سهم خاورمیانه در تجارت الکترونیک زیاد نیست اما بهره‌وری آن با سرعت به سمت آسیا در حال حرکت بوده و قلب تپنده آن نیز چین است.

گرکانی‌نژاد ضریب نفوذ اینترنت در ایران را حدود 70 درصد دانست و گفت: 35 درصد مردم ایران در فضای مجازی به عرضه‌کننده کالا به صورت الکترونیکی دسترسی داشته و به عنوان خریداران بالفعل بهترین فرصت را برای صنعت‌گران فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تجارت الکترونیک باید از پرداخت الکترونیک تفکیک شود، گفت: در بسیاری از کشورها کارت اعتباری به عنوان یک مزیت برای دسترسی سریع فروشنده به پول محسوب می‌شود، ولی اعتباربخشی به آن باید توسط مسئولان به صورت جدی دنبال شود.

وی رتبه ایران در تجارت الکترونیک را 69 بیان و عنوان کرد: در سال گذشته حدود 52 هزار میلیارد تومان از طریق پرداخت الکترونیکی آنلاین به عرضه‌کنندگان ارائه شده است. در سال 1395 باید میزان تجارت الکترونیکی را به 100هزار میلیارد تومان برسانیم.

وی با بیان اینکه در ماه به طور متوسط 700 شکایت‌ به پلیس فتا درخصوص خرید اینترنتی ارائه می‌شود، گفت: کمتر از نیم درصد آن مربوط به سایت‌های دارای نماد اعتماد بوده و اعتماددهی به خریدار از جمله ویژگی‌های این نماد است.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.