راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

متدهای پرداخت بومی؛ رقیب اسکیم‌های پرداخت بین‌المللی

هژیر کرباسی، مدیرسطح سرویس شرکت ‌ ‌PPRO / در دنیای پررقابت امروزی متدهای پرداخت متفاوتی با ارائه بسترهای کم‌کارمزد با یکدیگر رقابت می‌کنند. متدهای پرداخت بومی (Local Payment Model) با ساختار حمایتی بانک‌ها برای صدور کارت‌های بانکی بومی فرصتی را برای خریداران کالا در بسترهای تجارت الکترونیک به وجود آورده است.

کیف پول دیجیتال، کالابرگ‌های نقدی، انتقال تراکنش بانکی و خرید آنی و پرداخت اقساطی کارت‌های مجازی از انواع متنوع متدهای پرداخت هستند.

الی‌پی روزانه ۱۷۵ میلیون و 300 هزار تراکتش برای یک میلیارد و 200 میلیون کاربر انجام می‌دهد و رتبه نخست کیف پول‌های دیجیتالی را به دست آورده است.

البته در ادامه اشاره به کیف پول دیجیتالی که به‌صورت تخصصی برای رمزارزها طراحی شده، تکمیل‌کننده این موضوع است. نام این کیف پول دیجیتالی تخصصی رمزارز OXYGEN بوده و مرجع استفاده از آن کشور سوئیس است.

از میان معتبرترین متدهای پرداخت نوع انتقال تراکنش بانکی iDEAL هلند و Giropay آلمان را می‌توان نام برد. از پرطرفدارترین کالابرگ‌های نقدی-دیجیتالی نیز می‌توان به Alfamart کشور اندونزی و AmazonCash آمریکا اشاره کرد که بستری است برای افرادی که تمایل به خریدهای آنلاین داشته، ولی عمده درآمد خود را به‌صورت نقدی دریافت می‌کنند و به حساب بانکی متصل به کارت‌های بانکی یا اعتباری دسترسی ندارند.

از میان متدهای پرداخت خرید آنی و پرداخت اقساطی می‌توان به معروف‌ترین آنها به نام‌های Fawateew ،Bpay ،Klarna که به‌ترتیب در کشورهای حاشیه خلیج فارس، استرالیا و آسیای شرقی، آمریکای شمالی، مرکز و غرب اروپا فعال هستند، اشاره‌ کرد.

از گروه کارت‌های مجازی می‌توان به CaixaBank ،Bleue و E-Carte اشاره کرد. این نوع متد پرداخت بومی این امکان را به کاربر می‌دهد که با نصب نرم‌افزار کیف پول، یک شماره کارت اعتباری یک‌بارمصرف با تاریخ انقضا و میزان اعتبار برای یک درگاه خاص در یک بازه زمانی محدود ایجاد کند.

بزرگ‌ترین رقابت و مزیت به‌کارگیری از متدها یا درگاه‌های پرداخت‌های بومی کم‌بودن هزینه تراکنش یا تبدیل ارزها بین حساب‌های فروشنده و خریدار کالا یا خدمات است. از طرفی بانک‌های طرف قرارداد با این متدهای بانکی بومی نسبت به کارت اسکیم‌های بین‌المللی (International schemes card)، کارمزدهای کمتری برای تعداد تراکنش‌ها پرداخت می‌کنند.

از سوی دیگر درگاه‌های پذیرنده این‌گونه مدل‌های پرداخت بومی با فرمول‌های ساده‌تر از میزان، تعداد و حجم تعداد تراکنش‌ها، در مقابل اسکیم‌های کارتی همچون ویزا، مسترکارت و یونیون‌پی قرار می‌گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.