پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
NFC برای استفاده کنندگان و اهالی کسب و کار چه معنایی دارد؟
واژه NFC که به عنوان یک نوآوری در تکنولوژی بیسیم در نظر گرفته میشود حرکتی است از مصرف گرایی به تعالی. اگر هنوز اطلاعاتی در مورد NFC ندارید، نگران نباشید. این تکنولوژی در حال توسعه است و بزودی اخبار آن فراگیر میشود. تکنولوژی NFC فرصتهایی را برای استفاده کنندگان، خرده فروشان و اهالی کسب و کار ارائه میکند.
تکنولوژی NFC به مانند بلوتوث، انتقال بیسیم اطلاعات بین دستگاهها و تجهیزات را در یک محدوده مسافتی نزدیک فراهم میآورد که معمولا این مسافت به کمتر از ۲ اینچ میرسد.
تکنولوژی NFC سالها در حوزه تلفنهای بیسیم در آسیا و اروپا قدرتمند بوده است اما در آمریکای شمالی فقط در کاربردهای جزئی مورد استفاده قرار میگرفت به طوری که در سیستمهای حمل و نقل عمومی به عنوان کارت مبلغدار یا بلیتهای اعتباری برای پرداخت هزینه کرایه به صورت رایج استفاده شده است. سهولت دراستفاده از آن به عنوان به عنوان بلیت را به هنگام سفر به شهرهای لندن و هنگ کنگ از نزدیک لمس خواهید کرد. سادگی و امنیت کارتهای Oyster وOctopus این مورد را در شهرهای مذکور به خوبی نشان میدهد. یک نمونه دیگر از کاربردهای گسترده NFC، MasterCard PayPass میباشد که در طول سالیان گذشته توانسته است که سرویسtap & go را به خوبی ارائه نماید.
رشد سریع تکنولوژی در حوزه پرداختهای موبایل، توجه بیشتر سازمانهایی مانند کارخانجات handset، اپراتورهای بیسیم و موسسات مالی را به خود جلب کرده است. این توجه تا حدی بوده که برنامه کارخانجات تلفن هوشمند را بر اینکه امسال تلفنهای تهیه شده بر مبنای NFC را در آمریکای شمالی وارد بازار کنند. این امر برای پذیرندههایی که به طور گسترده این تکنولوژی را به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار دادهاند، جالب و مفید به نظر میرسد. اپراتورهای تلفن همراه، فرصتها را به صورت پول در میآورند و سعی میکنند پول را بر روی تلفن سوار کنند تا تبدیل به سرمایه شناور شود و یا بانکها و شرکتهای اعتباری تلاش میکنند تا کنترل بر روی ریزتراکنشها را به دست بیاورند.
یک اکو سیستم برای تجاری کردن این نوع تکنولوژی لازم است. به عبارت دیگر لازم است که هم استفاده کنندگان و هم پذیرندگان با این تکنولوژی به عنوان یک ساختار پایدار و قابل دسترسی گسترده که سیستم را پشتیبانی میکند در یک زمان سازگار شوند. هر کس با کارتهای قابل شارژ و بدون تماس که برای پرداخت الکترونیک در سیستمهای آنلاین یا آفلاین استفاده شده است مطمئنا مرتبط شده است. بیشتر متخصصان تکنولوژی بر این باورند که این قابلیت در نوع خود بینظیر است و و از زمانش جلو بود ولی در صورتی که بستر آن وجود نداشته باشد، عملا با شکست مواجه خواهد شد. به عنوان مثال تلفنهای NFC دار نوکیا، که ۴ سال پیش به بازار آمد به دلیل عدم وجود بستر مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. این موارد به دلیل نبود یک اکو سیستم است که باعث میشود تکنولوژی با شکست مواجه گردد.