راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محرمیان: بدون شبکه و زیرساخت‌های هوشمند نمی‌شود از بانکداری دیجیتال صحبت کرد

نخستین سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت توسط دبیرخانه دائمی ایکوبیگ ۲۸ و ۲۹ مردادماه ۹۴ برگزار شد (+)(+). در این سمینار دو روزه توانستیم با حمایت دبیرخانه دائمی ایکوبیگ با جمعی از مدیران ارشد نظام بانکی کشور گفت‌وگوی ویدئویی داشته باشیم و نظر آن‌ها را در خصوص اهمیت تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت بدانیم.

آنچه در ادامه آمده است گزیده مصاحبه سایت تحلیلی خبری راه پرداخت با دکتر مهران محرمیان معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک و از «مجموعه گفت‌وگوهای ویژه راه پرداخت در سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت» است.

Mehran-Mahramian-Index-way2pay-94-06-11

قربانی: شما در سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت سخنرانی داشتید تحت عنوان «شبکه‌های هوشمند، آیا بانکداری دیجیتال بدون وجود شبکه‌های هوشمند امکان‌پذیر است یا نه؟» از ایشان می‌خواهیم که توضیح مختصری درباره ارائه 30 دقیقه‌ای خود بدهید و اینکه آیا بانک دیجیتال بدون شبکه هوشمند ممکن است یا نه؟

محرمیان: اگر صحبت‌هایم را بخواهم در یک کلمه خلاصه کنم باید بگویم «خیر». بدون شبکه هوشمند و زیرساخت‌های هوشمند نمی‌شود از بانکداری دیجیتال صحبت کرد. برای مثال تراکنش‌هایی که از اپلیکیشن‌های مختلف، از کاربران مختلف و از صنایع مختلف می‌آید در حال حاضر ما همه را با یک فضا پردازش می‌کنیم و در یک شبکه می‌گنجانیم و هیچ اولویتی برای آن نداریم. به نظر شما تراکنشی که برای خرید از یک سوپرمارکت انجام می‌شود با تراکنشی که در یک بیمارستان برای انجام یک عمل فوری انجام می‌شود به یک اندازه اولویت دارند؟ در حال حاضر پاسخ مثبت است. متأسفانه هم در شبکه و هم در لایه‌های بالاتر این دو تراکنش کاملاً یکسان پردازش می‌شوند و هیچ اولویتی به هم ندارند. آیا ما واقعاً وقتی مجبور هستیم سیستم‌هایمان را دان کنیم به ترتیبی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم که حداقل برای جاهایی مثل فرودگاه‌ها، کلانتری‌ها و بیمارستان‌ها و جاهای مشابهی که مردم واقعاً نیاز دارند در لحظه سرویس بگیرند و لحظه‌به‌لحظه برایشان اهمیت دارد بتوانند سرویس را دریافت کنند. یا در شبکه وقتی ارتباط مخابراتی برقرار می‌کنیم و Noise داریم آیا نمی‌توانیم نوع مدولاسیون را عوض کنیم و به نحوی کمی سرعت سرویس‌دهی را کاهش دهیم ولی درنهایت سرویس را به مشتری ارائه کنیم؟ خب اشکالی ندارد اگر در این مواقع در آن تراکنش به‌جای 3 ثانیه، در 30 ثانیه به مشتری پاسخ دهیم. تصور کنید، در آن لحظه مشتری مریض دارد، به او می‌گویند پول را واریز کن مریضت را ببریم اتاق عمل!

اگر خیلی کوتاه بخواهم عرض کنم باید بگویم که این وضعیتی است که در ایران نداریم و شاید بتوانیم بگوییم در خیلی از جاهای دیگر دنیا هم وجود ندارد. دنیا به‌سرعت به سمت هوشمندی حرکت می‌کند اما متأسفانه یکی از گرایش‌هایی که وجود دارد این است که شبکه به‌عنوان «Dump tube» به معنای لوله خنگ است؛ یعنی که همین اطلاعاتی که در اینجا وارد می‌کنم را آن‌سوی خط به من تحویل بده و همین‌که این تضمین وجود داشته باشد که این اطلاعات، همان اطلاعات است کافی است. باید بگویم این اشتباه است. آیا نباید نیاز کاربر و خود کاربر در نظر گرفته شود؟ آیا مشتری‌ای که برای بانک بسیار از اهمیت برخوردار است و میلیاردها پول خودش را در بانک گذاشته است باید تراکنشش با همان اولویتی انجام شود که برای یک مشتری با درجه اهمیت پایین‌تر انجام می‌شود؟ قطعاً این دو باید باهم فرق کند اما در حال حاضر در شبکه و لایه‌های بالاتر تفاوتی برای آن‌ها قائل نیستیم؛ به‌عبارت‌دیگر ما از شبکه‌هایی صحبت می‌کنیم که خودش بتواند خودش را مدیریت کند و یکی از ویژگی‌های نیروی انسانی یعنی هوشمندی را داشته باشد و بتواند در مواقع لازم خودش، خودش را بهینه بکند، محافظت بکند و اگر به هر دلیلی خرابی در آن پیش آمد باز هم خودش بتواند خود را درست کند. این‌ها چیزهایی است که ما انتظار داریم در شبکه‌های آینده وجود داشته باشد. خوشبختانه تکنولوژی‌هایش دارد به وجود می‌آید ولی هنوز به‌اندازه کافی در لایه کسب‌وکار ورود پیدا نکرده‌اند. ما امیدواریم که این اتفاق بتواند در بین 5 تا 10 سال آینده روی دهد.

.

قربانی: گفته می‌شود که با انقلاب دیجیتال در بانک‌ها خیلی از شعبه‌های بانکی به‌زودی از بین می‌رود. ما می‌خواهیم نظر شما را هم در این رابطه بدانیم.

محرمیان: ارتباط انسان‌ها و تماس فیزیکی انسان‌ها با یکدیگر هیچ‌وقت جایگزین نخواهد شد. شعبه‌ها همچنان وجود خواهند داشت. برای کسب‌وکار باید جایی باشد تا مشتری بتواند در آنجا حضور داشته باشد و شما با آن ارتباط فیزیکی داشته باشید. با این ارتباط فیزیکی و چشم‌درچشم شما باید خدماتی بتوانید به مشتری ارائه دهید که دردشان دوا شود. درد مردم در ایران چیست؟ خب آن‌هایی که پول دارند نمی‌دانند پولشان را کجا سرمایه‌گذاری کنند یا اگر هم می‌دانند ما در بانک‌ها چه کمکی می‌توانیم در این راه به آن‌ها بکنیم. بانک جایی است که بتواند به مشتری مشاوره‌های مفید ارائه دهد و آن‌ها را به سمت یک سرمایه‌گذاری مناسب هدایت کند.

ما برای اینکه شعب خود را تغییر و تحول دهیم، آمدیم دکوراسیون شعبه را عوض کردیم اما آدم‌های شعبه همان قبلی‌ها هستند و هیچ‌چیز عوض نشده است و همچنان همه کارها با کلی برگه و سؤالات تکراری انجام می‌شود. مشتری ده‌ها و صدها بار اطلاعاتی مثل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نشانی، شماره تماس و … را هر بار برای هر کار بانکی باید به بانک ارائه کند. متأسفانه روال‌ها هنوز تغییری نکرده و افراد هم هیچ تغییری نکرده‌اند و بااین‌حال انتظار داریم که بگوییم داریم بانکداری دیجیتال انجام می‌دهیم. تغییر دکوراسیون قدم خوبی است ولی باید خیلی قدم‌های دیگر باید برداشت. ما باید مشاورینی را داخل شعبه قرار دهیم که مردم برای مشاوره با آن‌ها برای سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست به سمت بانک هجوم بیاورند. البته که افراد خبره این‌چنینی نه‌تنها در کشور که در دنیا هم زیاد نیستند. خب ما چطور می‌توانیم همین تعداد کم از افراد خبره را که در کشور پراکنده هستند را به شعب وصل کنیم تا بتوانند مشاوره خوبی در حوزه‌های اقتصادی به مشتریان بدهند. ما در این حوزه چه در ایران و چه در بسیاری از جاهای دنیا در حال حاضر قدم‌های اولیه را طی می‌کنیم. درست است که دکوراسیون شعبه را عوض کردیم اما خیلی کارهای دیگری باقی‌مانده که باید به سراغشان برویم.

Mehran-Mahramian-Index-a-way2pay-94-06-11

قربانی: نظر شما در رابطه با کیفیت برگزاری سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت چیست و اگر حرف دیگری دارید بفرمایید.

محرمیان: سمینار کیفیت بسیار خوبی داشت اما به نظرم تعداد سمینارهایی که در حوزه بانکداری الکترونیکی برگزار شود کمی زیاد شده و کمی از ظرفیت مخاطب بیشتر است. درواقع با چنین سخنران‌هایی که امروز در این مراسم حضور داشتند انتظار می‌رود که مخاطبین بیشتری از این بحث‌ها استفاده کنند و به یک جامعه 300 نفری نباید بسنده کرد، ولی مشغله کاری و تعدد سمینارهایی که برگزار شود مانع حضور افراد می‌شود. شاید بشود باهم افزایی بین سمینارهای مختلفی که در این حوزه وجود دارد یک ارزش‌افزوده ایجاد کرد و سطح کیفی کنفرانس‌ها را بالاتر برد و تعدادشان را کمتر کرد تا مخاطب حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

فایل ویدئویی مصاحبه اختصاصی راه پرداخت با دکتر مهران محرمیان معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک نیز به زودی در همین صفحه بارگذاری خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.