پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پردازش تراکنش V.I.P. شبکه کارتی ویزا / بخش دوم
این مطلب، ترجمهای است از فصل دوم مستند “V.I.P. System Overview” شرکت ویزا (V.I.P. مخفف عبارت VisaNet Integrated Payment است). بهمنظور حفظ یکپارچگی، سعی بر ترجمه کل آن و وفاداری به متن اصلی بوده است و به همین دلیل برخی از بخشها به علت ارجاع به مفاهیم یا مستندات دیگر، ممکن است برای خواننده گنگ باشد. امید که با تکمیل همه بخشها، تصویر کاملی از کارکرد شبکه Visa برای علاقهمندان ایجاد گردد. قبل از شروع این بخش، مطالعه مطالب «مروری بر نحوه کار شبکه کارتی ویزا» و «پردازش تراکنش V.I.P. شبکه کارتی ویزا -بخش اول» توصیه میشود.
در ادامه این فصل مروری بر پردازش پیام V.I.P. شامل پردازش نیابتی (STIP)، مسیردهی و همچنین کارکردهای دیگری از V.I.P. مانند مدیریت جداول، پایگاه دادهها و گزارش دهی ارائه میشود (STIP مخفف عبارت Stand-In Processing است).
.
۵- پردازش نیابتی
در صورت درخواست صادرکنندگان و یا درصورتیکه در دسترس نباشند، V.I.P. بهعنوان پردازشگر پشتیبان وارد عمل میشود. در پردازش پشتیبان، V.I.P. تراکنشها را به نیابت از صادرکننده اعتبار سنجی کرده، رد کرده یا ارجاع میدهد. این کارکرد با نام پردازش نیابتی و بهاختصار STIP خوانده میشود.
صادرکنندگان، پارامترهای STIP موردنیاز V.I.P. را مشخص میکنند. Visa و صادرکنندگان میتوانند فایلهای اطلاعاتی دارندگان کارت را در VIC نگهداری کرده و محدودیتهای کنترلی برای پذیرش تراکنشها در STIP را مشخص کنند. هر برنامه کارتی که مطابق قوانین Visa پردازش میشود در صورت تشخیص صادرکننده کارت، واجد شرایط STIP خواهد بود.
مسیردهی تراکنش به سمت صادرکننده یا STIP بهمنظور پذیرش یا رد تراکنش، به عوامل زیر وابسته است:
- در دسترس بودن صادرکننده در زمان پردازش تراکنش
- پارامترهای پردازشی تعیینشده توسط صادرکننده که در جداول سامانه جای میگیرند
- شرایط Visa برای برخی از انواع تراکنشها
اگر حسب شرایط حساب دارنده کارت و تراکنش، نیاز به انجام اعتبارسنجی نهایی توسط صادرکننده و نه STIP باشد، STIP پیام درخواست را در صورت در دسترس بودن صادرکننده به سمت آن ارسال میکند. درصورتیکه صادرکننده از در دسترس خارج باشد، STIP تراکنش را مطابق با پارامترهای تعیینشده توسط صادرکننده پردازش میکند.
V.I.P. معمولاً تأییدیههایی برای اطلاعرسانی به صادرکنندگان تولید و ارسال میکند که شامل کارهای انجامشده توسط STIP به نیابت از آنها است. صادرکنندگان ممکن است اطلاعات تأییدیههای خود را از V.I.P. توسط سرویسهای اختصاصی بازیابی کنند.
Visa در رابطه با سرویسهای مسیردهی صادرکننده یا STIP، دو امکان فراهم آورده است که میتواند در پروسه تصمیمگیری مسیردهی ایفای نقش نماید:
- سرویس مدیریت ظرفیت اعتبارسنجی مثبت (PACM)- این سرویس SMS و BASE I، درخواستهای مالی و اعتبارسنجی را بر اساس آستانه شکست مبلغ دلاری و حجم ترافیک پیامها مسیردهی میکند (PACM مخفف عبارت Positive Authorization Capacity Management است).
- سرویس اعتبارسنجی مثبت دارنده کارت (PCAS)- این سرویس BASE I، درخواستهای اعتبارسنجی را بر اساس مجموعهای فراگیر از پارامترهای کنترل ریسک که آستانه شکست مبلغ دلاری را هم شامل میشود به صادرکننده یا STIP مسیردهی میکند (PCAS مخفف عبارت Positive Cardholder Authorization Service است).
.
۵ – ۱ – پردازش نیابتی BASE I
پردازش نیابتی BASE I کارکردهای کسبوکاری در اختیار صادرکنندگان قرار میدهد که:
- صادرکنندگان را در برابر حجم تراکنشهایی که افزون بر ظرفیت پردازشی آنها است محافظت میکند
- امکان کنترل هزینههای پردازش اعتبارسنجی را با تأیید تراکنشهای کم-ریسک توسط STIP، در اختیار صادرکنندگان قرار میدهد
- امکان ارائه سطح سرویسدهی بالاتری به دارنده کارت را در زمانهای خارج از دسترس بودن صادرکننده فراهم میکند این در حالی است که ریسک آن هم تحت کنترل است
دو کارکرد اول تا حد زیادی مربوط به STIP در حالت در دسترس بودن صادرکننده است. کارکرد سوم تا حد زیادی در حالتی که صادرکننده در دسترس نباشد استفاده میشود. شرایط و پیامدهای متفاوت پردازش در حالتهای در دسترس بودن و در دسترس نبودن صادرکننده، قوانین موردنیاز برای چگونگی پردازش تراکنشها را مشخص میسازد.
در صورت موفق نشدن تراکنشها در پردازش STIP در حالتی که صادرکننده در دسترس باشد، V.I.P. معمولاً (در انتخاب صادرکننده) آنها را به صادرکنندهها برای انجام اعتبارسنجی نهایی ارجاع میدهد. در این حالت، STIP تراکنشهایی که برای آنها ریسک زیاد شناسایی میکند را به صادرکننده ارجاع میدهد و تراکنشها را بر اساس پارامترهای ریسک در دسترس نبودن صادرکننده میپذیرد. این رویکرد تجربه منفی دارنده کارت براثر عدم پذیرشهای اشتباه را به حداقل میرساند ؛ یعنی عدم پذیرش یک دارنده کارت خوب به دلیل مشخصات تراکنش یا به دلیل پیشینه فعالیتهای دارنده کارت که نشانگر ریسک بالاتر برای آن باشد.
هنگامیکه صادرکننده خارج از دسترس باشد، STIP قاعدتاً نمیتواند تراکنشها را به صادرکننده ارجاع دهد ؛ درنتیجه، خودش باید پاسخی برای پذیرنده تولید کند که این امر منجر به افزایش ریسک سرویس مشتری میشود. بنابراین، برای پردازش تراکنش در حالت در دسترس نبودن صادرکننده، صادرکنندگان ممکن است کنترلهای زمانبر ریسک دارنده کارت را بهمنظور افزایش سطح سرویس مشتری کاهش دهند.
پردازش نیابتی BASE I بهمنظور شناسایی ریسکهای بالا، تعدادی سرویس کارکردی را اجرا میکند. این سرویسها عبارتاند از:
- بررسی CVV یا iCVV، CAVV، dCVV، رمز، تاریخ انقضا و فایل استثناء BASE I
- تصدیق شمارهحساب بر اساس الگوریتم Luhn modulus-10
- بررسی فعالیت و ریسک دارنده کارت و مبلغ تراکنش
پردازش نیابتی BASE I، طیف گستردهای از انتخابها برای تعیین اینکه کدامیک از این کارکردها و به چه صورت استفاده شوند را برای صادرکنندگان فراهم میکند.
.
۵ – ۲ – پردازش نیابتی SMS
پردازش نیابتی SMS، ظرفیتهای پردازشی صادرکننده را حمایت کرده و به صادرکنندگان امکان حفظ سطوح بالایی از سرویسدهی به دارنده کارت حین شرایط در دسترس نبودن را ارائه میکند. انتخابهای کنترل ریسکی که صادرکنندگان میتوانند برای STIP تعیین کنند عبارتاند از:
- سازماندهی محدودیت فعالیت تراکنش برای محدوده شمارههای کارت و برای دارندگان کارت منحصربهفرد
- بررسی فایلهای استثناء برای محدودیتهای مثبت حساب (برای مثال محدودیت بیشتر برای حسابهای VIP) یا کنترلهای منفی حساب ( برای مثال، ضبط کارت)
- بررسی CVV موجود روی نوار مغناطیسی، CVV یا iCVV موجود در اطلاعات چیپ، CAVV یا dCVV
- بررسی رمز و مانیتور کردن تعداد دفعات ورود اشتباه رمز
- تصدیق شمارهحساب بر اساس الگوریتم Luhn modulus-10
- اطمینان از اعتبار تاریخ انقضای کارت
علاوه بر این، پردازش نیابتی SMS، پیامهای تولیدشده توسط صادرکننده شامل استرداد وجه، حوالههای کارمزد، پرداختهای مالی و پیامهای متنی را برای پذیرندگان خارج از دسترس مدیریت میکند.
.
۶ – پردازش پاسخ
V.I.P. پاسخهای دریافتی از مراکز صادرکنندگی را قبل از برگرداندن پیامهای پاسخ به مراکز پردازش پذیرندگی، مورد پردازش قرار میدهد. سامانه V.I.P.:
- قالب و محتوای پاسخ را بررسی میکند
- نشانگری مبنی بر ارائه پاسخ توسط صادرکننده یا STIP به پیام میافزاید
- در صورت وجود کد نتیجه بررسی CVV یا iCVV، آن را از پیام حذف میکند
همچنین همه پاسخهای پردازششده توسط STIP، کدی مبنی بر مشخص بودن مبدأ پاسخ را دارا هستند که به دلیلی که درخواست توسط STIP پردازششده است اشاره میکند.
هنگامیکه V.I.P. درخواستی را به مرکز صادرکننده ارسال میکند، نسخهای از پیام درخواست را نگهداشته و مدتزمانی را که مقررات عملیاتی VISA تعیین کرده است برای دریافت پاسخ منتظر میماند. اگر پاسخی از صادرکننده در زمان مقرر دریافت نشود، V.I.P. پیام را ابطال کرده و پاسخی به پذیرنده ارسال نمیکند.
پاسخ مطمئن تراکنش (Assured Transaction Response) کارکردی است که اطمینان حاصل میکند از اینکه پاسخی بهموقع برای همه درخواستهای اعتبارسنجی و برای اصلاحیه تراکنشهای کارتی Visa و برای سایر تراکنشهای کارتی برگردانده شود. این کارکرد برای صادرکنندگان انتخابی است.
در صورت استفاده از ATR، V.I.P. درخواستی را به مرکز صادرکننده ارسال کرده و نسخهای از پیام درخواست را نگهداشته و تایمری برای دریافت پاسخ تنظیم میکند. اگر مرکز پردازش صادرکننده در زمان تعیینشده پاسخی ارائه نکند، V.I.P. درخواست را برای پردازش به STIP مسیردهی میکند.
.
۷ – ثبت
پسازآنکه V.I.P. منبع پیام را تصدیق میکند، سامانه درخواست را ثبت میکند. V.I.P. همه پیامهای پاسخ و درخواست را همراه با برخی اطلاعات پردازشی سامانه در لاگ سامانه ثبت میکند که بعداً از آنها برای آمادهسازی گزارشها، بررسی مشکلات و صدور صورتحساب استفاده میکند.
.
۸ – سایر کارکردهای V.I.P.
علاوه بر پردازش پیام، V.I.P. کارکردهای دیگری برای پشتیبانی اعضا، V.I.P. و VisaNet ایفا میکند. این کارکردها عبارتاند از:
- مدیریت شبکه
- مدیریت جداول سامانه
- مدیریت پایگاه دادههای سامانه
- گزارش دهی
- صدور صورتحساب
زیر بخشهای زیر این کارکردها را توضیح میدهد.
.
۸ – ۱ – مدیریت شبکه
V.I.P. از انواع متعددی از پیامهای مدیریت شبکه پشتیبانی میکند که دسترسی هر مرکز به سامانه را کنترل میکنند. این پیامها مرکز را قادر میسازد تا موارد زیر را انجام دهد:
- ورود و خروج موقت از سامانه
- پاسخدهی به پیامهای آزمون
- مانیتور کردن زمان پاسخ و وضعیت اتصال
- درخواست تأییدیهها، شتاب دادن به تحویل تأییدیهها بهصورت انتخابی
- ورود و خروج به مد توقف بررسی (SI). مد SI وضعیتی از مرکز صادرکنندگی را نشان میدهد که همه درخواستهای اصلاحیه و اعتبارسنجی ورودی روتین را حین بازههای زمانی ترافیک سنگین مسدود میکند (SI مخفف عبارت Suppress Inquiry است).
V.I.P. همچنین پیامهای مدیریتی برای هشدار به ایستگاههای مرکز در رابطه با وضعیتهای غیرعادی سیستم را تولید میکند. همه پیامهای مدیریتی لازم است موردتوجه کارکنان مرکز قرار گیرند و بهمحض دریافت، باید به کنسول یا ترمینال برای بررسی آن مراجعه کنند.
.
۸ – ۲ – مدیریت جداول سامانه
V.I.P. رکوردهای مربوط به قوانین پردازش و مسیردهی اعمالشده بر روی BIN ها که توسط اعضا یا Visa ایجاد میشوند را برای مراکز پردازش و ایستگاهها نگهداری میکند. V.I.P. این پارامترها را در جداول سامانه ذخیره میکند.
جداول سامانه توسط Visa نگهداری شده و توسط BASE I و SMS مورداستفاده قرار میگیرند. مجموعهای از جداول، اطلاعات زیر را در بردارند:
- پارامترهای سامانه
- فهرست BIN های معتبر
- محدوده شماره کارتهای معتبر
- پارامترهای پردازشی انتخابشده توسط مرکز
- پارامترهای پردازشی انتخابشده توسط عضو مانند آنهایی که صادرکننده برای پردازش نیابتی مشخص میکند
- پارامترهای خاص ایستگاه مانند انواع پیامهای پردازششده (BASE I یا SMS یا هردو) و قالب پیام استفادهشده
.
۸ – ۳ – مدیریت پایگاه دادههای سامانه
اعضا، اطلاعات پذیرنده و دارنده کارت را برای استفاده V.I.P. هنگام پردازش درخواست در اختیار آن قرار میدهد. اعضا همچنین این اطلاعات را در صورت نیاز اضافه کرده، حذف کرده و تغییر میدهند تا تغییرات کسبوکاری را به V.I.P. منعکس نمایند.
اعضا هر تغییر در محدوده شمارهحسابها یا تخصیص مرکز پردازش را به Visa گزارش میکنند. این اطلاعات برای مسیردهی صحیح پیامها حیاتی هستند. اعضا هم فایلهایی را که نگهداری میکنند میتوانند بروز کنند و هم اطلاعات موجود در رکوردهای آن فایلها را درخواست کنند. بسته به سرویسهایی که توسط عضو انتخابشده باشد، V.I.P. میتواند اطلاعات موجود در فایلها را بهصورت خودکار در زمان تراکنش نیز بروز کند.
پایگاه دادههای سامانه عبارتاند از:
پایگاه داده دارنده کارت (یکی برای BASE I و یکی برای SMS)
فایل مرکزی فروشنده
مراکز صادرکنندگی میتوانند فایلهای پایگاه داده دارنده کارت را بروز کنند. مراکز پذیرندگی میتوانند فایل مرکزی فروشنده را بروز کنند. اعضا میتوانند فایلها را به روشهای زیر بروز کنند:
- استفاده از پیامهای بهروزرسانی برخط برای بهروزرسانیهای منحصربهفرد
- انتقال یک فایل دستهای از بهروزرسانیها به VIC از طریق یک VAP که از پردازش بهروزرسانی دستهای فایلی (BFUP) پشتیبانی میکند(BFUP مخفف عبارت Batch File Update Processing است)
- ارسال یک نوار بهروزرسانی مرکز (Center Update Tape) حاوی دستهای از بهروزرسانیها به VIC
- درخواست برای بهروزرسانیهای فوری با فراخوانی مرکز سرویس Visa
- ارسال پروفایل ضبط داده VisaNet
مراکز پذیرندگی و صادرکنندگی برای درخواست رکوردهای منحصربهفرد فایلهای خود، از پیامهای برخط استفاده میکنند.
.
۸ – ۳ – ۱ – فایلهای پایگاه داده دارنده کارت
پایگاه داده دارنده کارت (CDB) شامل فایلهایی است که توسط Visa، صادرکننده، یا هر دوی آنها نگهداری شده و در VIC جای دارند(CDB مخفف عبارت Cardholder Database است). هر دوی BASE I و SMS پایگاه دادهای برای اطلاعات دارنده کارت دارند. CDB اطلاعات دارنده کارت که توسط STIP برای اعتبارسنجی تراکنشها و بررسی حسابها، آدرسها و رمزها استفاده میشود را در بردارد. STIP از دیتابیس برای ذخیره تأییدیهها استفاده میکند تا زمانی که توسط صادرکنندهها استخراج شوند.
همچنین دیتابیس محدودیت سرویس PCAS و PACM برای دارندگان کارت منحصربهفرد را در بردارد.
درحالیکه صادرکنندگان کارت مسئولیت ایجاد و نگهداری فایلهای مختلفی از پایگاه داده دارندگان کارت را دارند، Visa پاسخگوی یکپارچگی این اطلاعات و فایلهای سیستم V.I.P. است.
فایل فعالیت – این فایل توسط Visa ایجادشده، تعداد و مبالغ تجمیع شده از تراکنشهای پذیرفتهشده توسط Visa را دربرداشته و همانطور که تعداد رمزهای اشتباه متوالی STIP را در بردارد میتواند مجموع تراکنشهای پذیرفتهشده توسط صادرکننده را هم شامل شود.
فایل بررسی آدرس – این فایل توسط صادرکننده ایجاد و نگهداری شده و حاوی اطلاعات آدرس صورتحساب دارنده کارت است.
فایل تأییدیه – این فایل توسط Visa ایجادشده و شامل رکوردهای پردازشی STIP است و صادرکنندگان را از تصمیمات اخذشده توسط STIP که به نیابت از آنها برای اعتبارسنجیها یا درخواستهای فقط-بررسی یا ریورسالها انجامشده است آگاه میسازد.
فایل استثناء – این فایل توسط صادرکننده ایجاد و نگهداری شده و کدهای پاسخ مثبت و منفی و سایر دستورالعملهای مخصوص دیگر که نشانگر این است که حساب دارنده کارت نیاز به توجه ویژهای دارد را در بردارد، برای مثال فایل استثناء باید نشان دهد که STIP باید همه تراکنشها را برای حساب خاصی مردود کند. همچنین فایل برای ایجاد بولتن بازیابی دارنده کارت (CRB) مورداستفاده قرار میگیرد (CRB مخفف عبارت Cardholder Recovery Bulletin است).
برخی سرویسهای Visa مانند سرویس تنزیل شارژ-بک و سرویسهایی که توسط مرکز سرویس مسافرتی Visa فراهمشدهاند، بهصورت خودکار رکوردها را در فایل استثناء اضافه یا بروز میکنند تا اطمینان حاصل کنند حسابها هنگام نیاز در لیستهای CRB بهصورت مناسبی وجود خواهند داشت.
فایل اعتبارسنجی کامل – این فایل توسط صادرکننده ایجاد و نگهداری شده و توسط سرویس انتخابی اعتبارسنجی کامل استفاده میشود و شامل مجوز روزانه و ماهیانه باقیمانده دارندگان کارت برای تراکنشهای نقدی و غیر نقدی است.
فایل بررسی رمز – این فایل توسط صادرکننده ایجاد و نگهداری شده و توسط سرویس انتخابی بررسی رمز استفادهشده و شامل PVV و PVK ها برای صادرکنندههایی است که از روش Visa PVV برای بررسی رمز استفاده میکنند.
فایل سطح ریسک – این فایل توسط صادرکننده ایجاد و نگهداری شده و برای تخصیص و نگهداری سطح ریسک یک دارنده کارت منحصربهفرد، تعیین محدودیت روزانه و محدودیت فعالیت روزانه گروه فروشنده استفاده میشود.
فایل بررسی کد راه دور – این فایل توسط صادرکننده ایجاد و نگهداری شده و برای بررسی کد راه دور مورداستفاده بوده و شامل کد راه دور چهار رقمی دارندگان کارت است که برای سرویس VisaPhone موردنیاز است.
فایل لیست کارت محدودشده – این فایل توسط MasterCard ایجاد و نگهداری شده و حسابهای MasterCard را دربردارد که لازم است کارت آنها ضبط شود. STIP این فایل را هنگامیکه درخواستهای اعتبارسنجی MasterCard نمیتوانند به صادرکنندگان متصل به شبکه Banknet از MasterCard ارائه شوند استفاده میکند.
.
۸ – ۳ – ۲ – فایل مرکزی فروشندگان
فایل مرکزی فروشندگان، پایگاه دادهای است که توسط پذیرندگان ایجاد و نگهداری میشود. اطلاعات فایل مرکزی فروشندگان زمانی که پذیرندگان از V.I.P. خواهان درج اطلاعات بیشتری در درخواستهای اعتبارسنجی آنها باشند توسط سرویس اختیاری فایل مرکزی فروشندگان استفاده میشوند.(برای مثال اگر قادر به ارائه MCC نباشند-MCC مخفف عبارت Merchant Category Code است). اطلاعات فایل مرکزی فروشندگان، اطلاعات موجود در درخواست دریافت شده را بازنویسی میکنند. این فایل شامل موارد زیر است:
- کد رده، کد کشور، شهر و نام پذیرندگان برای تراکنشهای MasterCard و Visa
- کد پستی و صندوق پستی برای تراکنشهای
- شناسه ترمینال برای تراکنشهای American Express و Discover
.
۸ – ۴ – گزارش دهی
مؤلفههای گزارش دهی V.I.P. گزارشهای مختلفی تولید میکنند که بهصورت آبونمان در دسترس صادرکنندگان و پذیرندگان قرار میگیرد. این گزارشها فعالیت پردازشی V.I.P. را شرح داده و شامل اطلاعاتی درباره لیستهای دارندگان کارت در فایلهای استثناء و تأییدیه است. این گزارشها اطلاعات خلاصه و تراکنشهای منحصربهفرد را فراهم میکنند. علاوه بر این، صادرکنندگان و پذیرندگان میتوانند آبونمان گزارشهای مشخصی در قالب فایل داده خام را تهیه کنند.
.
۸ – ۴ – ۱ – گزارشهای BASE I
مؤلفه اعتبارسنجی سامانه V.I.P. گزارشهای مختلفی تولید میکند. شامل:
- گزارشهای پروفایل اعتبارسنجی
- گزارشهای پایگاه داده دارنده کارت
- گزارشهای نقطه فروش Visa
- گزارشهای سرویس پرداخت سفارشی
این گزارشها بهصورت آبونمان برای صادرکنندگان و پذیرندگان SMS قابلدسترسی است. گزارشهای دسته اول و دوم در قالب دادهای خام قابلدسترسی هستند.
.
۸ – ۴ – ۲ – گزارشهای تصفیه
پذیرندگان و صادرکنندگان ممکن است گزارشهای تصفیهای زیر را هم دریافت کنند:
- گزارشهای سرویس تصفیه VisaNet
- گزارشهای سرویس تصفیه بینالمللی
- گزارشهای سرویس تصفیه خالص ملی
.
۸ – ۴ – ۳ – رکوردهای دادهای خام
اعضای SMS این انتخاب را دارند که رکوردهای دادهای خام شامل جزئیات فعالیت تراکنشهای اعضا برای یک روز کاری را دریافت کنند. داده خام این امکان را در اختیار اعضا قرار میدهد که دادهها را بر اساس بهترین تطابق با کسبوکار خود سفارشی کنند.
.
۸ – ۵ – صدور صورتحساب
Visa کارمزدها و هزینههای پردازش V.I.P. را بهصورت ماهیانه تعیین میکند. V.I.P. صورتحسابهای چاپ شدهای تولید میکند که جزئیات هزینهها به تفکیک دسترسی به سامانه، مسیردهی و پردازش پیامها، نگهداری فایلها و تولید گزارشها را ارائه میکند. در صورت درخواست عضو، V.I.P. صورتحسابهایی برای BIN منحصربهفرد یا مراکز پردازش نیز تولید میکند.
مهدی رازپوش نظری قائممقام معاونت خدمت شرکت توسعه سامانههای نرمافزاری نگین (توسن)