راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری آمازون و ویزا برای اتصال اطلاعات کارت اعتباری به داده‌های بیومتریک دارندگان کارت

مترجم: سپیده ترشگو / آمازون در حال ساخت صندوق‌های فروشگاهی است که می‌تواند امکان پرداخت با کف دست را برای مشتریان فراهم کند. آمازون قصد دارد با متصل کردن مشخصات کارت اعتباری مشتریان به داده‌های بیومتریکشان، دست افراد را به نوعی ابزار پرداخت تبدیل کند.

به گفته وال استریت ژورنال، این غول فناوری برای تست کردن این پایانه‌های فروشگاهی با ویزا همکاری خواهد کرد. آمازون، صاحب فروشگاه‌های بدون صندوقدار آمازون گو و Whole Foods، برای انجام این کار با مسترکارت و بانک‌های جی پی مورگان چیس و ولز فارگو نیز وارد مذاکره شده است. این شرکت بدون اظهار نظری در مورد فرایند انجام تست‌ها «سیستم شناسایی بیومتریک بدون تماس» را به نام خود ثبت اختراع کرده است.

البته استارت‌آپ «پی بای تاچ» در سال ۲۰۰۵ مفهوم پرداخت با اثر انگشت را ارائه داد و برای راه‌اندازی آن صدها میلیون دلار جذب سرمایه کرد. با این حال، دو سال بعد جان راجرز، بنیان‌گذار این شرکت ورشکسته شد و یک سال پس از آن، این خدمت ازسوی شرکت مالک آن یعنی سولیدوس نتورکس نیز قطع شد که خود این شرکت نیز ورشکسته شد.

در آن زمان، این شرکت اعلام کرد: «به دلیل عدم حمایت مالی و شرایط فعلی بازار، دیگر نمی‌توانیم از تأیید اعتبار بیومتریک و سیستم پرداختی موجود حمایت کنیم». اکنون با گذشت بیش از ده سال، هنوز این سوال مطرح است که ﺁیا زمان مناسبی برای پذیرش همگانی این چنین فناوری‌ است؟

فناوری که ﺁمازون روی ﺁن کار می‌کند، مشتریان را ملزم می‌کند تا کارت اعتباری یا نقدی خود را در یک صندوق پرداخت وارد و آن را به اسکن دستشات متصل کنند. سپس دوربین‌های تعبیه شده در این صندوق‌ها، افراد را با شکل و اندازه دستشان شناسایی می‌کنند.

منابعی از وال استریت ژورنال می‌گویند که کارمندان در حال تست این روش پرداخت روی دستگاه‌های فروش خودکار در دفاتر ﺁمازون هستند.

دقت داده‌های بیومتریک هنوز در برخی موارد جای ابهام دارد. اگرچه مانند اقدامات امنیتی سنتی‌ نمی‌توان آن را جعل کرد، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که نسخه داده‌های بیومتریک ذخیره شده توسط شرکت‌ها دقت بسیار کمتری نسبت به نسخه اصلی داشته باشد.

معمار سابق مایکروسافت، راجر گریمز سال گذشته به «سی اس او آنلاین» گفت در حالی که اثر انگشت یا اثر دست شما ممکن است در جهان منحصر بفرد باشد، چیزی که ذخیره می‌شود و متعاقبا در حین تأیید اعتبار سنجیده می‌شود، منحصر به فرد نیست. او گفت که شرکت‌ها به جای ذخیره کردن یک تصویر بسیار دقیق، معیاری از ویژگی‌های تعریف شده – موسوم به «نقاط» آن هویت بیومتریک را در دست دارند.

ﺁمازون می‌تواند از داده‌های جمع‌آوری شده از طریق صندوق‌های فروشگاهی برای دریافت هزینه بیشتر از شرکت‌های تبلیغ‌کننده و ایجاد تغییر در عادات خریداران نیز استفاده کند.

منبع: Fintech Futures

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.