راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غول‌ها شاخ‌به‌شاخ شدند / ماجرای درگیری آمازون با ویزاکارت چیست؟

نسیم بنایی / همه «آمازون» را می‌شناسند؛ غول بزرگ خرده‌فروشی در جهان که جف بزوس را میلیاردر کرده‌ است. حالا این غول تصمیم گرفته از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ به بعد، دیگر کارت‌های اعتباری شرکت «ویزاکارت» در بریتانیا را نپذیرد.

ویزاکارت که خودش ابرشرکت خدمات مالی در جهان به‌شمار می‌آید، بابت این تصمیم آمازون، ابراز تأسف کرده و گفته این تهدید آمازون در حقیقت به محدودسازی انتخابِ مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد، اما پشت پرده همه این جنجال‌ها چیست؟


آتشی که از سنگاپور برخاست


ماجرای دعوای آمازون و ویزا در ماه سپتامبر از سنگاپور آغاز شد. شرکت آمازون در آن زمان اعلام کرد به‌دلیل «هزینه پرداخت بالای ویزا» ناچار است مبلغی را به هر خرید اضافه کند.

کمی بعد، این ماجرا در استرالیا هم اجرا شد. یعنی از همه مشتریان، مبلغی اضافه‌تر به بهانه هزینه پرداخت بالای ویزا، دریافت می‌شد. حالا اما آمازون اعلام کرده در سال نو میلادی، کسی نمی‌تواند برای خرید از این شرکت در بریتانیا، از ویزاکارت استفاده کند.

آمازون در اظهارنامه ایمیلی‌اش نوشته: «ما معتقدیم هزینه پذیرش پرداخت کارت اعتباری باید به مرور زمان کاهش پیدا کند تا تاجران و معامله‌گران بتوانند پس‌اندازهایشان را در قیمت پایین، سرمایه‌گذاری کنند و مشتری هم بتواند خرید بهتری داشته باشد.» در ادامه این ایمیل گفته شده: «با وجود پیشرفت‌های فنی در این زمینه، هزینه پرداخت برخی از کارت‌ها هنوز بالا و حتی صعودی است.»

ویزا هم در دفاع از خودش فقط گفته: «جای تأسف دارد که آمازون تهدید به محدودسازی انتخاب مصرف‌کننده در آینده کرده‌ است. وقتی گزینه‌های انتخابی مصرف‌کننده محدود می‌شود، هیچ‌کس برنده نخواهد شد.»


محدودیت‌ها در کمین آمریکا


بلومبرگ نوشته طبق برخی شنیده‌ها، به‌زودی پای دعوای این دو شرکت به آمریکا هم باز خواهد شد. از طرف دیگر، آمازون هم طی هفته‌های گذشته قراردادهایی با هلدینگ پی‌پال (PayPal) و چند شرکت مرتبط دیگر به امضا رسانده‌ است. به این ترتیب خریداران آمریکایی می‌توانند جدا از ویزا، راهی برای خرید از آمازون پیدا کنند.

به‌علاوه، آمازون تصمیم گرفته شرکت همکار در زمینه کارت اعتباری را تغییر دهد. این شرکت در این زمینه، مسترکارت را انتخاب کرده‌ است، اما دعوای آمازون با ویزا، موضوع جدیدی نیست.


دعوای قدیمیِ چند میلیون دلاری


سال‌هاست که فعالان در عرصه خرده‌فروشی نسبت به پرداخت هزینه بالا برای هر بار کارت کشیدنِ مشتری، معترض شده‌اند. رقمی که با این هزینه پرداخت می‌شود، به‌صورت انفرادی بسیار ناچیز است، اما انباشت همه این هزینه‌ها، ارقامی نجومی به دست می‌دهد. برای مثال، طبق گزارش بلومبرگ، تاجران و معامله‌گران در آمریکا، سال گذشته از محل هزینه فرایند کارت‌کشیدن، ۱۱۰ میلیون دلار خرج کرده‌اند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان اصلاً از چنین هزینه‌هایی آگاهی هم ندارند. حتی آنها که می‌دانند هم نمی‌توانند تصور کنند رقم نهایی در مجموع چقدر زیاد خواهد بود. خرده‌فروشان هم می‌گویند دلیل افزایش قیمت روزانه بسیاری از کالاها، همین هزینه‌های پرداخت است.

البته دریافت هزینه پرداخت از طریق کارت‌کشیدن، جزء مدل‌های کسب‌وکار در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کارت اعتباری است. در آمریکا، همین هزینه‌ها، نقشی حیاتی در ادامه فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت اعتباری دارد.


آیا ویزا، آمازون را راضی می‌کند؟


اقدام آمازون، حرکت جدیدی نیست. بسیاری از رقبای آمازون نظیر شرکت والمارت و کروگر هم در گذشته به‌صورت موقت، تصمیم گرفتند خرید با ویزاکارت را ممنوع کنند.

حالا تحلیلگران می‌گویند ویزا بالاخره با آمازون به توافق می‌رسد و همان‌طور که در گذشته والمارت و کروگر قانع شدند، آمازون هم پس از رایزنی با ویزا، به نتیجه می‌رسد. البته آمازون نسبت به دو شرکت دیگر، بزرگ‌تر است و همین می‌تواند مزیتی برای پیروزی‌اش در رایزنی‌ها باشد.

«دومینیک گابریل»، تحلیلگر بازار می‌گوید: «به نظر من چون گستردگی مشتریان در بریتانیا بیشتر است، آمازون و ویزا همین‌جا با یکدیگر به توافق خواهند رسید.»

البته اقدام آمازون، همین حالا هم آسیب‌هایی به شرکت ویزا وارد کرده‌ است. بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، به‌دنبال اعلام خبر ممنوعیت استفاده از ویزاکارت برای خرید از آمازون در ژانویه، سهام ویزا در آمریکا ۲.۵ درصد سقوط کرده‌ است. به همین خاطر است که ویزا اعلام کرده این شرکت رابطه‌ای دیرین و پایدار با آمازون داشته و تلاش می‌کند راهکاری برای حل این ماجرا پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.