راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیررضا فرهادی از تجربیات موفق بین‌المللی‌اش برای بانک‌های ایرانی می‌گوید

امیررضا فرهادی فارغ‌التحصیل مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت ایران است و سپس در دانشگاه فونیکس در رشته MBA تحصیل کرد. او بعد از دریافت مدرک MBA خود، راهی آلمان شد و دوره‌های تخصصی UI/UX را در این کشور گذراند.

اکنون فرهادی یک متخصص در حوزه دیجیتال است که تجربیات زیادی در مدیریت پروژه‌های دیجیتال فنی و آنلاین داشته است. او بیش از 13 سال سابقه فعالیت – 7 سال در امارات متحده عربی – در حوزه بازار دیجیتال دارد و برای طیف وسیعی از صنایع ازجمله تلکام، خدمات مالی، تجارت الکترونیکی، تفریح، مد و زیبایی، محصولات غذایی و نوشیدنی، تنباکو و تولید و بخش عمومی، کارهای خوب زیادی کرده است. وی همچنین به انواع کانال‌های رسانه‌ای شامل «وب»، «ویدئو و تلویزیون» و «چاپی و کاغذی» آشنایی دارد. دانش او در زمینه فناوری‌های آنلاین و آفلاین به‌خوبی مهارت‌هایی است که در زمینه ارائه خدمت به مشتری و اجرای پروژه‌های دیجیتالی شامل کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی و اجتماعی، اپلیکشین‌های موبایلی و رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های شرکتی و تجارت الکترونیکی است که همه این‌ها باعث شده او بتواند نظارت خوبی بر پروژه‌های دیجیتال و رسیدن به نتایج خوب داشته باشد.

امیررضا فرهادی از تجربیات موفق بین‌المللی‌اش برای بانک‌های ایرانی می‌گوید
امیررضا فرهادی از تجربیات موفق بین‌المللی‌اش برای بانک‌های ایرانی می‌گوید

در شش سال گذشته او مدیر ارشد تیم توسعه آنلاین و ارائه مشاوره‌های دیجیتال به سازمان‌های چندملیتی بوده است مانند Leo Burnett (در قزاقستان، امارات متحده عربی و قطر)، Philip Morris International، سونی موبایل در خاورمیانه، مک‌دونالد کشورهای عرب‌زبان، Qtel، استارباکس خاورمیانه و آفریقای شمالی، CBD، du Telecom، مشرق بانک، بازار مالی دبی (DFM)، بانک تجاری قطر و چندین مجموعه بزرگ دیگر در این لیست قرار دارند. فرهادی اکنون جز مدیران ارشد پروتوتایپ دبی فعالیت دارد و قرار است به‌زودی در ایران حضور پیدا کند تا از تجربیاتش برای متخصصان صنعت بانکی ایران بگوید (+). همین شد که یک گفت‌وگوی ایمیلی کوتاه با او داشتیم که در ادامه آمده است.

 .

پروتوتایپ پیشگام راه‌اندازی اولین شعبه بانک فیس‌بوک در خاورمیانه بوده است. لطفا در این مورد توضیح دهید و اینکه اصلاً بانک فیس‌بوک چیست؟

شاید بد نباشد قبل از همه این را بگویم که بیش از 1 میلیارد کاربر در فیس‌بوک و 300 میلیون کاربر توییتر وجود دارد که 80 درصدشان از موبایل استفاده می‌کنند. مشتریان به دنبال کانال‌های ارتباطی متعددی هستند تا بتوانند از میانشان بهترین را برای خود انتخاب کنند و این شامل بانکداری هم می‌شود. پرداخت‌های خرد و دسترسی فوری به خدمات مالی تنها بخشی از خدماتی است که مشتریان به دنبالش هستند. آن‌ها می‌خواهند که بانکداری بیش‌ازپیش در زندگی روزمره‌شان جریان داشته باشد. راهکار بانکداری اجتماعی که پروتوتایپ ارائه می‌دهد، کانال‌های مختلف امن برای انجام تراکنش‌های بانکداری آنلاین و پرداخت را تأمین می‌کند. این محصول می‌تواند به‌آسانی با کانال‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر ادغام شود و می‌تواند روی دیگر پلتفرم‌ها که معماری باز دارند بنشیند.

بانک‌ها می‌توانند با اتصال به پروفایل اجتماعی مشتریانشان، اطلاعات بهتری نسبت به رفتار آنان به دست آوردند که می‌تواند در کنار اطلاعات بانکی آن‌ها کمک زیادی به بانک‌ها بکند. این اپلیکیشن، به شکلی امن داده‌های کاربر را جمع‌آوری می‌کند که تحلیل آن‌ها می‌تواند در بالا بردن تجربه کاربری بسیار مؤثر باشد و به ایجاد یک رابطه بهتر و طولانی‌تر با مشتری کمک کند. می‌توان از این کانال در برنامه‌های گیمیفیکیشن و جوایز نیز استفاده کرد.

 .

بازاریابی دیجیتال در حال دگرگون کردن شیوه‌های بازاریابی است و به نظر می‌رسد تلفن همراه مرکز تحولات بازاریابی دیجیتال است. آیا واقعیت همین‌طور است یا تلفن همراه را بیش‌ازحد باور کرده‌ایم؟

ازآنجایی‌که بر اساس آخرین تحقیقات نیلسِن، صفحه‌نمایش موبایل صفحه‌نمایشی است که مردم بیشترین زمان را در روز به آن نگاه می‌کنند و وقتشان را با آن سپری می‌کنند، پس این خیلی غیرمنتظره نیست که همه چیز به سمت موبایل و یا موبایلی شدن برود. از رسانه‌های مصرفی گرفته تا کار و شبکه‌های اجتماعی، همه‌چیز از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شود. به همین دلیل است که باید بر روی بازاریابی موبایلی تمرکز کرد، هرچند که این به معنای غفلت از روش‌های بازاریابی سنتی نیست و این در واقع به معنای خلق تجربه multi-screen به شکلی یکپارچه است. برای همین یک اپلیکیشن بر روی فیس‌بوک همان کاری را انجام می‌دهد که یک اپلیکیشن موبایلی، تلویزیون هوشمند و یا یک اپلیکیشن روی یک تبلت انجام می‌دهد. همه این‌ها بستگی به این دارد که من به‌عنوان مشتری در لحظه کجا هستم و از چه خدماتی می‌خواهم استفاده کنم؛ و برای یک شرکت تجاری به این معناست که در زمان مناسب در مکان – صفحه‌نمایش – مناسب حضور داشته باشد.

 .

به نظر می‌رسد ما در حال غرق شدن در دنیای اپلیکیشن‌ها هستیم و با روندی که هرروز اپلیکیشن‌های جدید ارائه می‌شود، دسترسی به اپلیکیشن موردنظر سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. آیا گسترش تلفن همراه به این معنی است که همه کسب‌وکارها باید به فکر داشتن اپلیکیشنی مخصوص به خود باشند؟

اگر کسب‌وکاری برنامه خدمات آنلاین داشته باشد و یا بخواهد که داشته باشد، اپلیکیشن تلفن همراه می‌تواند تجربه کاربری را بهبود دهد. اپلیکیشن تلفن همراه به کاربر این امکان را می‌دهد که در حال حرکت به خدمات دسترسی داشته باشد و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا پیشنهادات دیجیتالی خود را در فروشگاه‌های اپلیکیشن بیشتر در معرض دید قرار دهند. از طرفی هم با یک بار نصب کردن یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه کاربر، شما چسبندگی بیشتری به کاربر خواهید داشت.

شرکت‌هایی که به مردم و یا کارمندان خود خدمات آنلاین ارائه می‌کنند می‌توانند از این اپلیکیشن برای تولید یک تجربه کاربری خاص بر روی تلفن‌های همراه هوشمند استفاده کنند. این خدمات آنلاین شامل داده‌های عمومی، تجارت الکترونیکی، پروفایل‌های کاربر، CRM یا موتورهای رزرویشن هستند.

 .

شرکت‌های موفق در زمینه استفاده از تلفن همراه چگونه از این فناوری استفاده می‌کنند؟

این روزها همه‌چیز درباره «mobile first» است؛ یعنی تمرکز روی محصولات موبایلی با توجه به تجربه کاربری و دستور اجرا قبل از هر چیز دیگر. هرچند که همه‌چیز بستگی به موقعیت افراد دارد، اما شرکت‌ها باید جایی باشند که کاربران هستند و اگر کاربران بیشتر وقت خود را به استفاده از تلفن همراه می‌گذرانند پس موبایل دقیقا همان‌جایی است که شرکت‌ها باید باشند. چیزی که لازم به ذکر است این است که مفاهیم اصلی تغییری نمی‌کنند و فقط شکل جدیدی که «موبایلی» است به خود می‌گیرند. برای مثال در حال حاضر خیلی از وب‌سایت‌ها تعاملی (Resposive) هستند و شرکت‌ها بیش از توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپی، روی توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی تمرکز دارند.

 .

چالش‌های بازاریابی دیجیتال در بستر تلفن همراه را چگونه می‌بینید؟

بازاریابی دیجیتال برای ما به‌منظور ارتقا یک محصول یا خدمت به‌صورت آنلاین یا از طریق کانال‌های مختلف است. به خاطر راه‌های بسیاری که برای برقراری ارتباط با مخاطبان آنلاین وجود دارد، پیچیدگی‌هایی بازاریابی دیجیتال نیز زیاد است. بازاریابی دیجیتال بایستی دربرگیرنده تمامی کانال‌های دیجیتال از قبیل تلفن‌های هوشمند، وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌های آنلاین، تبلیغات، سئو و … باشد. البته تمامی این‌ها بستگی به کسب‌وکار مربوطه دارد.

ما در پروتوتایپ سرویسی ارائه می‌دهیم که به مشتریانمان کمک می‌کند تا کمپین‌های بازاریابی دیجیتال داشته باشند که با بررسی تمامی زوایا به دنبال بهترین نتیجه است. بدین معنی که ما منابع خود را اولویت‌بندی نمی‌کنیم اما به دنبال چیزی هستیم که برای کسب نتیجه بهتر به ما کمک می‌کند.

CBD-Farhadi-Index-way2pay-94-05-14

پروتوتایپ (Prototype) یک آژانس تعاملی در دبی است که در زمینه توسعه وب‌سایت و تجربه مشتری فعالیت دارد. راهکارهای دیجیتالی این شرکت در این حوزه‌های است؛ «تجربه کاربری/ طراحی سایت»، «توسعه سایت»، «کیوسک‌های دیجیتالی/ نمایشگرهای تعاملی و شعب تلفن همراه»، «راهکارهای موبایلی/ اپلیکیشن‌های موبایلی بومی»، «اپلیکیشن‌های Real-Time»، «اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی» و «بانکداری اجتماعی/ راهکارهای بانکداری آنلاین» (+)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.