راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نوآوری بر اساس کدام قانون؟ / مشکل صنعت پرداخت ریشه‌ای است

مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین چالش صنعت پرداخت ایران «نوآوری» است گفت: «مدل‌های نوآوری ما مدل‌های درستی نیست.»

رستم شاه‌گشتاسبی در حاشیه نمایشگاه الکامپ در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: «هرکدام از ما یک صنعت، یک تکنولوژی و یا یک نوآوری را ابداع می‌کنیم. بعدش چه اتفاقی می‌افتد؟ به ما می‌گویند که این نوآوری بر اساس کدام قانون موجود است؟ در بحث نوآوری، قانون موجود جواب نمی‌دهد. ما در چارچوب قوانین موجود نمی‌توانیم نوآوری کنیم؛ چراکه اصلاً اگر قوانینی پیرامون یک موضوع وجود داشته باشد که دیگر اصلاً اسمش نوآوری نیست!»

مدیرعامل به‌پرداخت ملت با تأکید بر اینکه باید در قوانین هم نوآوری داشته باشیم تا بتوان نوآوری واقعی را از شرکت‌ها مشاهده کرد، گفت: «دیوارهای قوانین باید بازتر شود؛ یعنی اگر من به‌عنوان شرکت PSP می‌آیم و پرداخت از طریق تلفن همراه را راه‌اندازی می‌کنم، قانون‌گذار نیز باید سریعاً ورود کند و در ظرف مدت کوتاهی قوانین آن را تدوین کند. ولی اگر بیاید بگوید برای این کاری که شما انجام داده‌اید قانون وجود ندارد، مسلماً ما سرخورده می‌شویم و بعد از مدتی دیگر نوآوری نمی‌کنیم چون دیوارهای قانون ما را محدود می‌کند.»

وی در ادامه گفت: «در مقابل این دیدگاه، دیدگاه دیگری هست که قانون‌گذار می‌تواند به شرکت‌های پرداخت اجازهٔ نوآوری دهد و اگر این شرکت‌ها نوآوری ارائه کردند، قانون‌گذار دیوارها را بازتر کند یا اگر دیوارها را بازتر نکرد، اجازهٔ کوچکی به شرکت‌ها دهد تا آن‌ها کار را به‌صورت پایلوت شروع کنند تا قانون‌گذار فرصت کند در این مدت دیوارها را با توجه به دغدغه‌هایی که دارد، بازتر کند.»

.

اولین بودن یا باکیفیت بودن؟ کدام مهم‌تر است؟

شاه‌گشتاسبی همچنین با اشاره به بحث‌های پیش آمده اخیر بین شرکت‌های پرداخت الکترونیک مبنی بر اینکه کدام یک در ارائه یک محصول اولین بوده‌اند، گفت: «نمایشگاه، محل ارائه دادن محصول است، نه محلی برای نشان دادن اولین‌ها؛ این موضوعات ما را از مسائل اساسی ازجمله کیفیت سرویس، سطح سرویس، رضایت مشتری و مواردی ازاین‌دست که اصل کاری است که باید انجام بدهیم، دور می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه این جو «اولین» نه‌تنها بین شرکت‌های پرداخت بلکه در کل فضای نمایشگاه الکامپ حاکم بود، گفت: «همه ما آمده‌ایم محصول ارائه کنیم؛ مگر غیرازاین است؟ و وقتی هدف شما ارائه محصول است، اولین سؤال یا دغدغه مشتری چیست؟ اینکه اولین هستید؟ یا اینکه این خدمتی که ارائه می‌کنید چه کارایی و کیفیتی دارد؟ این اولین‌ها را در نمایشگاه خوشایند ندیدم و به نظرم رقابت‌های ما کمی عجیب‌وغریب شده است.»

رستم شاه‌گشتاسبی
رستم شاه‌گشتاسبی مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت

مدیرعامل به‌پرداخت با تأکید بر اینکه نمایشگاه محل بیان «اولین‌ها» نیست، گفت: «نمایشگاه محل نشان دادن نوآوری است و مهم‌تر از آن کارایی آن نوآوری و کیفیتی است که دارد. مثلاً اگر من بیایم و بگویم NFC ارائه می‌دهم، این چیزی نیست که انحصار من یا دیگری باشد چراکه دیر یا زود همهٔ شرکت‌های پرداخت می‌توانند این راهکار را ارائه دهند؛ مهم بحث رقابت درست، تبلیغات صحیح، کیفیت بالا و جذب مشتری بیشتر است؛ این‌هاست که صنعت را نگه می‌دارد.»

.

کیوسک‌های پرداخت خاص برای مشتریان خاص

رستم شاه‌گشتاسبی مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت در پایان با اشاره به پروژه موفق پیاده‌سازی سیستم پرداخت الکترونیکی توسط این شرکت در پمپ‌بنزین‌ها تحت عنوان «Pay Station»، گفت: «انشاالله در چند هفته آینده از کیوسک‌های خاص برای صنوف خاص رونمایی می‌کنیم. چهار صنف را مورد هدف قرار داده‌ایم و کیوسک‌هایی را ایجاد کرده‌ایم که علاوه بر راحت‌تر کردن کسب‌وکار آن‌ها، پرداخت را هم انجام می‌دهد. به عبارتی یک پروژه برد-برد است که با محوریت کیوسک انجام داده‌ایم و نام آن‌ها را «کیوسک‌های پرداخت خاص برای مشتریان خاص» گذاشته‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.