راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فلای‌نت تعطیل شد / داستان ناامیدی جوانان صنعت پرداخت ایران

اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که در مطلبی کوتاه با عنوان «نسل جدید درگاه پرداخت، پرداخت با موبایل» سرویس فلای‌نت را معرفی کرده بودم. فلای نت یک درگاه پرداخت موبایلی مبتنی بر تکنولوژی USSD است که به شما این امکان را می‌دهد وجه کالا و خدمات خود را بدون نیاز به درگاه پرداخت اینترنتی و تنها با شماره گیری یک کد ساده از مشتری خود دریافت نمایید.

اما حالا باید متاسفانه بگویم که این سرویس خلاقانه به خاطر ناملایمتی‌های موجود، به زباله‌دانی تاریخِ صنعت پرداخت کشور پیوست. جایی که احتمالا یا بهتر است بگویم مسلما حقش نبود! متاسفانه در فضای صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کشور، هنوز محیط برای رشد استارت‌آپ‌ها خیلی ملایمت از خودش به خرج نمی‌دهد؛ البته خب پای پول و مال مردم در میان است و خیلی هم نمی‌شود خاله بازی باشد! ولی در این بین، خیلی هم جا برای آن‌هایی که ایده دارند وجود ندارد و معمولا شرکت‌های بزرگ‌تر هم خیلی روی خوشی به این جوانان ایده‌مند و پرانرژی نشان نمی‌دهند و حاضر نیستند حمایتی از آن‌ها بکنند و اگر حمایتی هم بکنند همه چیز را برای خودشان می‌خواهند. شاید همین باعث شده است که جوانان پرشور و شوق این کشور یکی پس از دیگری سر از شرکت‌های سیلیکون‌ولی در می‌آوردند به امید اینکه کسی قدرشان را بداند. هر چند که در سیلکون‌ولی هم غول‌هایی مثل «مافیای پی‌پال» وجود دارند که خیلی نمی‌توان برایشان شاخ شد. در هر صورت، از بزرگان و قدیمی‌ترهای این صنعت انتظار می‌رود بیشتر به جوانان این سرزمین اعتماد کنند و به جای سد کردن راه این جوانان، آن‌ها را با تجربیاتشان در مسیر درست قرار دهند.

.

متاسفانه سرویس فلای نت در 13 خرداد ماه 1394 تعطیل شد. آنچه در ادامه آمده است نامه سرگشاده این تیم به کاربرانشان است:

حدودا دو سال پیش با ارائه و اجرای ایده‌های جدید در زمینه پرداخت موبایلی، توانستیم برای اولین بار در ایران سرویس‌هایی را جهت استفاده تجاری در وب ایجاد نماییم که تا به امروز هیچکدام از بانک‌های کشور قادر به ارائه این سرویس‌ها نبوده‌اند.

در شرایطی که موسسات مالی و بانکی برای استفاده تجاری از USSD غیر از فروش شارژ و دریافت موجودی حساب بانکی، ایده‌ای نداشته و ندارند، توانستیم با ارائه راهکارهای جدید و سرمایه‌ای اندک در مدت حدودا دو ساله فعالیت این برند، پاسخگوی بیش از 20.000 کاربر باشیم.

در شرایطی که کشور نیاز به توسعه خدمات غیرحضوری و الکترونیک دارد، به دلیل عدم وجود ساختار مدیریتی مناسب و قوانین شفاف در زمینه پرداخت موبایلی و برخوردهای قهری سازمان‌های مختلف، ترجیح می‌دهیم از این پس بجای ارائه خدمات به ایرانیان بزرگوار و صبور، و بجای اتلاف سرمایه و انرژی در ایران، این تکنولوژی را در کشوری که دارای زیرساخت‌های مخابراتی مناسب، قوانین شفاف و مدون در زمینه پرداخت الکترونیک، با وجود نهادهای نظارتی استاندارد و همگام با قوانین روز دنیا در بانکداری الکترونیک و مخابرات باشد ادامه و توسعه دهیم.

بدون وجود شرایط مذکور در کشور، ارائه هرگونه خدمات بدون کیفیت که شامل اختلالات تحمیلی مخابراتی و مشکلات محیر العقول اپراتورهای تلفن همراه است را به کاربران فهیم ایرانی، توهین به شعور و اتلاف وقت و سرمایه این عزیزان می‌دانیم و از ادامه فعالیت تجاری این برند خودداری می‌نماییم.

امیدواریم شرایطی ایجاد گردد که بجای نابود سازی برندها، شاهد تولد شرکت‌های Start Up جدید و به ثمر نشستن ایده‌های آنها باشیم.

از تمامی کاربران گرامی برای همراهی با فلای نت تشکر می‌کنیم و به چیزی که در سال‌های قبل ساخته‌ایم افتخار می‌کنیم. همچنین کاربران تا یک ماه از صدور این اطلاعیه می توانند نسبت به تسویه حساب و دریافت موجودی حساب فلای نت خود اقدام نمایند.

با احترام، تیم فلای نت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.