راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا الگوی استفاده مردم از خدمات پرداخت الکترونیک باید تغییر کند؟

بانکداری الکترونیکدرباره الگوی مصرف مردم ما از فناوری‌های نوین پرداخت الکترونیک آمارهای جامعی وجود ندارد. در واقع آمارهایی که نشان دهد مردم مطابق کدام الگو از فناوری‌های پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند لااقل به صورت عمومی منتشر نشده است. احتمالا بانک‌های مختلف آمارهایی که نشان‌دهنده این الگو باشد را دارند. اما آمارهای تجمیعی که وضعیت را در تمام بانک‌ها نشان دهد حداقل در دسترس ما نیست. تا زمانی که بانک مرکزی این مهم را انجام دهد مجبوریم به آمارهای منتشر شده توسط بانک‌ها استناد کنیم. آخرین آماری که منتشر شده مربوط به بانک صادرات است. طبق این آمار در ۵۴ ماه گذشته یعنی از ابتدای سال ۸۶ تا مرداد امسال، مشتریان این بانک ۸۸ میلیون قبض خود را با استفاده از فناوری‌های نوین پرداخت کردند. اما این ۸۸ میلیون قبض مطابق کدام الگو پرداخت شده‌اند؟ نحوه استفاده مردم از فناوری‌های پرداخت در دیاگرام زیر مشخص شده است:همان طور که مشخص است مردم تمایل بیشتری به استفاده از خودپرداز برای پرداخت قبوض دارند و درصد استفاده از فناورهایی مانند اینترنت و تلفن همراه برای پرداخت بسیار پائین‌ است. با توجه به تعداد کم خودپردازها در ایران نسبت به کارت‌های بانکی این نوع استفاده از خودپرداز در نهایت باعث ایجاد صف‌های طولانی جلوی خودپرداز‌ها خواهد شد. در حالی که استفاده از اینترنت و تلفن همراه باعث ایجاد هیچ گونه صفی نخواهد شد و استفاده از آنها نیز نیازی به حضور در کنار دستگاه خودپرداز ندارد و می‌توان از منزل و محل کار هم پرداخت را انجام داد. حال چرا مردم تمایل کمتری به استفاده از این نوع فناوری‌ها دارند؟ موضوع اصلی در اعتماد به این فناوری‌هاست. علی‌رغم امنیت این کانال‌ها مردم احساس امنیت پائینی در استفاده از آنها دارند. بنابراین بانک‌ها باید بر روی فرهنگ پرداخت مردم بیش از پیش کار کنند. مطمئنا تغییر الگوی پرداخت و استفاده از اینترنت و تلفن همراه به نفع همه خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.