راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترس از امنیت اصلی‌ترین دلیل عدم رواج بانکداری و پرداخت همراه / آمار / پرونده

چرا بانکداری و پرداخت همراه در ایرن فراگیر نشده است. ۱۰۴ نفر در نظرسنجی راه پرداخت شرکت کردند و ۳۵ درصد آنها ترس از امنیت این روش را به عنوان دلیل اصلی عدم توسعه بانکداری همراه در ایران علام کردند. (اینجا)

در نظام آماری بانکداری الکترونیک در کشور ما، پایگاه منسجم داده‌‌ای برای آمار و اطلاعات کانال‌های نوین بانکداری، مانند بانکداری همراه و بانکداری اینترنتی وجود ندارد. بنابراین قضاوت‌ها ممکن است دچار خطا شود.

شاید نگاهی به عملکرد دو بانک بزرگ کشور تصویری هر چند غیردقیق از بانکداری همراه در ایران به ما بدهد.

مرور داده‌های بانک صادرات ایران نشان می‌دهد که تعداد کاربران همراه بانک صادرات ایران با ۱۰۰ درصد رشد نسبت به اسفند ماه ۸۹ در پایان ۱۳۹۰ از مرز ۷۲۵ هزار مشتری گذشته است. به گفته روابط عمومی این بانک هر ماه به طور متوسط ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تراکنش از طریق همراه بانک صادرات انجام شده است.

در سال ۹۰ مردم بیش از ۵۷ میلیون قبض خود را به صورت الکترونیکی و در بانک صادرات پرداخت کردند. (اینجا) اما سهم بانکداری همراه از این تعداد تراکنش بسیار ناچیز است. به عنوان نمونه در دی ماه سال ۹۰ فقط ۴ درصد تراکنش‌های پرداخت قبوض در بانک صادرات از طریق همراه بانک بوده است. (اینجا) این در حالی است که مزایای فراوان بانکداری و پرداخت همراه بارها و بارها بیان شده است.

تعداد کاربران همراه بانک ملی ایران هم تا ۱۲ اردیبهشت ماه جاری به یک میلیون و ۹۸۶ هزار نفر رسیده است. (اینجا)

این در حالی است که هنوز یک چهارم بانک‌های ایرانی همراه بانک ندارند. (اینجا)

در حالی که بانک‌های ایران در بانکداری الکترونیکی تبلیغات وسیع می‌کنند در زمینه بانکداری موبایلی در قدم‌های نخست قرار دارند. به نظر می‌رسد بانک‌های ایرانی (یا شاید مردم ایران) هنوز بانکداری همراه را جدی نگرفته‌اند. (اینجا)

بانکداری الکترونیک در ایران به روایت آمارهای ده سال گذشته رشد مطلوبی داشته است. اما این رشد هم‌گون نبوده است. در استفاده از برخی ابزارها افراط و در استفاده از برخی دیگر تفریط وجود دارد. (اینجا)

همان طور که پیش از این در پرونده گوگل ولت و پرداخت همراه بررسی شده بود آمارهای جهانی خبر از رشد فزاینده بانکداری و پرداخت همراه دارند. به عنوان نمونه در اینفوگرافی ظهور پرداخت موبایلی این آمارها به وضوح نشان داده شده است.

پیش از این محمد مظاهری کارشناس بانکداری و پرداخت الکترونیک با اشاره به ضریب نفوذ ۷۳ درصدی تلفن همراه در کشور و مقایسه آن با متوسط منطقه آسیا و اقیانوسیه بر اهمیت تدوین شاخص‌های کلان توسعه بانکداری همراه تاکید کرده بود. (اینجا)

هز چند که با پرداخت بیش از ۱۲ هزار قبض از طریق درگاه پرداخت اینترنتی سامان در روز شنبه بیستم خردادماه، رکورد جدیدی در تعداد قبوض پرداخت شده از این طریق ثبت گردید (اینجا) اما هنوز راه دور است و بیابان در پیش.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.