راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

اخذ کارمزد، گامی دیگر به سوی توسعه صنعت پرداخت [یادداشت]

0

براساس موافقت بانک مرکزی اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه‌های پایانه فروش قطعی شد. این که پذیرندگان باید برای استفاده از خدمات پایانه‌های فروش (POS) مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کنند، امر عجیب و غریبی نیست؛ در همه دنیا هم معمول است. در ایران اما، بر مبنای یک سنت، این خدمت برای استفاده‌کنندگان (هم دارندگان کارت و هم دارندگان دستگاه‌های پایانه فروش) رایگان بوده و تاکنون هزینه آن از جیب بانک‌ها می‌رفته است. اما به زودی و با ابلاغ این موضوع در آینده نزدیک این خدمات رایگان نخواهد بود. تاکنون بانکداری و پرداخت الکترونیک نفوذ و گسترش خوب و در برخی شاخص‌ها بیش از حد در ایران پیدا کرده است. این که ما مدت‌هاست بانکداری الکترونیکی را رد کرده‌ایم و اکنون باید به بانکداری مجازی و اینترنتی بپردازیم هم بر کسی پوشیده نیست. در این مسیر بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت‌ها و رگولاتور‌هایی مانند شاپرک، در یک تعامل، به سمت توسعه منظقی خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک پرداخته‌اند. اما تجربه تاکنون نشان داده است که طرح‌هایی که به صورت بیگ‌بنگ پیاده می‌‌شوند، در صورتی که یک طرف آن مردم باشند، ممکن است نتایجی عجیب و غریب داشته باشند. آمارهای رسمی از ادامه رشد استفاده از خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک می‌گویند. اما آن چیزی که آمارها قادر به نشان دادن آن نیستند، تغییرات ریز و میکروسکوپی در رفتار مردم است. این که دستگاه‌های پایانه فروش و استفاده از خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیک به حاشیه رانده شود، و از یک امر محتوم و قطعی به امری تجملی تبدیل شود به دور از فلسفه اساسی این خدمات است.

حالا که در آستانه تغییر بزرگ ایستاده‌ایم، علاوه بر ارائه خدمات با کیفیت و تنوع بیش‌تر از سوی شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیک، نیازمند رقابتی شدن واقعی بازار خدمات پرداخت هستیم. و در صورتی فضای صنعت رقابتی خواهد شد که روابط تجاری واقعی بین پذیرندگان دستگاه‌های پایانه فروش و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت برقرار شود.

 رضا قربانی/راه پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.