راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تولید کارتخوان ایرانی با رفع تحریم‌ها؟

تجارت الکترونیک یکی از حوزه‌هایی است که دولتمردان زیادی تاکنون درصدد توسعه آن برآمده‌اند و سعی در رفع مشکلات و موانع پیش روی آن داشته‌اند. پایانه‌های فروش (دستگاه‌های pos) یکی از شاخه‌ها در تجارت الکترونیک است که طی چند سال گذشته به منظور کاهش تولید اسکناس مورد توجه بسیاری از مسئولان بانکی قرار گرفته است و درحال حاضر اغلب فروشگاه‌ها و مغازه‌های استان‌های بزرگ کشور مجهز به این دستگاه‌های الکترونیکی هستند. این درحالی است که به گفته کارشناسان، کارتخوان‌های الکترونیک مورد نیاز کشور به‌طور کامل از خارج مرزها تامین می‌شود و در حال حاضر هیچ شرکتی نمی‌تواند این دستگاه‌ها را به‌طور کامل تولید کند.

گفته می‌شود هزینه هریک از کارتخوان‌های موجود درکشور قیمتی در حدود 450‌هزار تومان دارد و سالانه نزدیک به 300‌هزار دستگاه وارد کشور می‌شود و در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد. این ارقام نشان‌دهنده آن است که به‌طور سالانه حدود 135‌میلیارد تومان ارز، به خارج کشور انتقال می‌یابد. این در حالی است که دستگاه‌های کارتخوان به‌طور رایگان در اختیار فروشندگان و متقاضیان قرار می‌گیرد تا با آنها عملیات فروش الکترونیکی کالاهای خود را انجام دهند و تمام هزینه آنها را بانک‌ها متحمل می‌شوند.

امیر میرافضلی، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش، درباره علت عدم توان داخل به تولید کارتخوان‌ها به «فرصت‌امروز» گفت: این پتانسیل در کشور وجود دارد که بتوانیم این دستگاه‌ها را در ایران تولید کنیم اما متاسفانه در ساخت بورد اصلی ضعف تکنولوژیکی داریم. وی افزود: این بورد‌ها به‌صورت هفت‌‌لایه هستند که متاسفانه در حال حاضر توان حداکثر پنج‌لایه در کشور وجود دارد و هنوز سرمایه‌گذاری‌های لازم روی آن انجام نشده است. میرافضلی اظهار کرد: تحریم‌ها یکی دیگر از موانع تولید این دستگاه‌ها در داخل کشور هستند که امیدواریم با رفع تحریم‌ها در تولید کارتخوان‌ها خودکفا شویم.

مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش افزود: البته در حال حاضر شرکت ما این امکان را فراهم کرده که دستگاه‌های کارتخوان‌های معیوب را تعمیر و دوباره به چرخه مصرف بازگرداند. وی با اشاره به اینکه قیمت هریک از دستگاه‌های کارتخوان 450‌هزار تومان است گفت: تعمیر این دستگاه در حدود 100‌هزار تا 120‌هزار تومان برای بانک‌ها هزینه دارد که تنها 25‌درصد هزینه یک دستگاه وارداتی است. درحال حاضر ظرفیت شرکت ما برای تعمیر کارتخوان‌های معیوب به‌طور سالانه 60‌هزار دستگاه است که در تلاشیم این ظرفیت را دو برابر کنیم و به 120‌هزار دستگاه در سال برسانیم.

میرافضلی درباره پتانسیل ایران در تولید این دستگاه‌ها گفت: ما از نیروی تخصصی و انسانی خوبی برخورداریم و می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در این بخش به این هدف دست یابیم. در بخش تامین کاغذ مورد استفاده دستگاه‌های خودپرداز و کارتخوان‌ها نیز این امید می‌رود تا نیاز کشور را از تولیدات داخلی تامین کنیم و دیگر نیازی به محصولات خارجی نداشته باشیم.

رضا پورحسینی، کارشناس بانکداری و تجارت الکترونیکی درباره نقش دستگاه‌های کارتخوان در توسعه تجارت الکترونیک به «فرصت امروز» گفت: مطمئنا این دستگاه‌ها بازیگر مهمی در توسعه تجارت الکترونیکی هستند و می‌توانند خریدوفروش و تراکنش‌های بانکی را تسهیل کنند. وی افزود: در مناطق دورافتاده و روستایی نیز گسترش این دستگاه‌ها می‌تواند خدمات زیادی را به مردم این نواحی بدهد تا راحت‌تر به خریدوفروش اجناس بپردازند.

پورحسینی با اشاره به اینکه تحریم‌ها مانع بزرگی برای توسعه تجارت الکترونیکی است اظهار کرد: متاسفانه در بحث امنیت تجارت الکترونیک نیاز زیادی به دریافت استانداردهای بین‌المللی داریم که در این مدت به‌سختی توانستیم از این استاندارد‌ها بهره ببریم. یکی از موانع تولید کارتخوان نیز بحث امنیت و دریافت گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی برای این دستگاه‌هاست که مانع بزرگی در خودکفایی کشور در این زمینه است و امیدواریم این موضوع هرچه زودتر رفع شود. وی افزود: تولید کارتخوان‌ها بستگی زیادی به بازار مصرف داشته و در‌صورتی‌که بازار اشباع شود، سرمایه‌گذاری در این زمینه کمتر صورت می‌گیرد.

 این کارشناس افزود: اغلب بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور به برندهای خاصی از کارتخوان‌ها اعتماد دارند که این برندها هم خارجی هستند. پــــورحسینی در پــایـان اظهار کرد: امیدواریم با رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های بیشتـــری روی تـــولید کارتخوان‌ها شود تا شاهد خروج مقدار زیادی ارز از کشور نباشیم.

منبع: فرصت‌نت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.