پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
۷ افسانه درباره NFC موبایل که واقعیت ندارند
NFC یکی از تکنولوژیهایی است که در سالهای اخیر به شدت در صنعت دستگاههای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است؛ مخصوصا در تلفن همراه و در بخش پرداختهای الکترونیکی. اما همواره مسائلی پیرامون این فناوری بوده که برخی از آنها به یک افسانه تبدیل شدهاند و الزاما حقیقت ندارند. در ادامه ۷ افسانه درباره NFC موبایل ارائه شده است که واقعیت ندارند. (از NFC بیشتر بدانید)
.
۱- عدم آمادگی جامعه
این مسئله تا حدی متناقض به نظر میرسد. از طرفی، تحقیقات بازار نشان میدهند که مشتریان برای پرداخت از طریق موبایل تمایل کمی نشان میدهند. دلیل اصلی آنهم این است که امنیت کمی در این روش پرداخت میبینید. همچنین در مورد گمشدن یا به سرقت رفتن گوشی و عواقب آن وجود دارد. از طرف دیگرکسانی که پرداخت از طریق NFC را امتحان کردهاند عاشق آن شدهاند. Gemalto تاکنون با بسیاری از شرکای خود در برنامههای پیلوت NFC همکاری کرده است و به بیش از ۹۰ درصد رضایت مشتری رسیدهاند؛ بنابراین مهمترین چالش موسسههای مالی افزایش آگاهی مردم در خصوص امنیت این سیستم است. پرداخت از طریق NFC بهاندازه پرداخت از طریق کارتبانکی پلاستیکی امن است؛ بنابراین اگر گوشی فرد گمشده یا به سرقت برود، وی میتواند با بانک یا اپراتور گوشی خود تماس گرفته و خیلی بهسرعت گوشی را مسدود کند.
.
۲- کابوس سرقت یا مفقود شدن
نه اینطور نیست و این فرآیند به نوع توافقنامه کسبوکاری میان طرفین بستگی دارد ولی روال معمول مشابه با سناریوی زیر است: برای مثال اگر گوشی شما که دارای اپلیکیشن NFC است مفقودشده یا به سرقت برود، شما باید با اپراتور گوشی خود تماس گرفته تا آنها از راه دور اپلیکیشنها را مسدود ساخته و به تمام ارائهدهندگان خدمات اطلاع دهند تا آنها هم اقدامات لازم را انجام دهند که شامل مسدود کردن اپلیکیشن میباشد تا از تراکنشهای غیرمجاز جلوگیری شود. شما مجبور نخواهید بود به تمام ارائهدهندگان خدمات یکبهیک زنگ بزنید.
سپس اپراتور شبکه یک سیمکارت جدید را برای شما صادر میکند که دارای تمامی خدماتی است که روی سیمکارت قبلی شما قرار داشت. همچنین مشتریان میتوانند به بانکها یا دیگر ارائهدهندگان خدمات تماس بگیرند که در این حالت این نهادها به اپراتور شبکه اطلاع خواهند داد و سرقت را گزارش میدهند.
.
۳- کیف پول موبایل جای پول نقد
سخت است که تصور کرد ده سال دیگر بازار چگونه خواهد بود. پرداخت از طریق موبایل برای تراکنشهای باارزش کم طراحیشده است و بهعنوان جایگزینی برای پول نقد میباشد که هنوز هم ۸۰ درصد تراکنشها از طریق آن انجام میشوند.
.
۴- NFC خیلی هم امن نیست
پرداخت از طریق NFC بهاندازه پرداخت از طریق کارتبانکی پلاستیکی امن است. پرداخت سیار NFC از مکانیزمهای امنیتی منطقی و فیزیکی مورداستفاده در کارتهای بدون مخاطب استفاده کرده و بهمنظور تطابق با الزامات فعالسازی پس از صدور یک اپلیکیشن پرداخت NFC، لایههای امنیتی بیشتری را اضافه کرده است. این لایههای امنیتی جدید توسط طرحهای پرداخت شبکهای عمده مهیا شدهاند.
اپلیکیشنهای پرداخت نیازمند تصدیقی هستند که از جانب ویزا یا مستر کارت صادرشده باشد. این اپلیکیشنهای پرداخت دانلود شده و روی المانهای امنی مانند سیمکارتها نصب میشوند که باید ازنظر ملاکهای متداولی تأیید شوند (درست مانند کارتهای بانکی). فرآیند پس از صدور (شامل مکانیزمهای امنیتی) نصب و راهاندازی اپلیکیشنهای پرداخت از طریق TSM در یک المان امن NFC روی پلتفرم جهانی استانداردسازی شده است و بنابراین در سیستم بانکداری جهانی مورد تأیید هست. درنهایت مدیران قابلاعتماد سرویسها (TSM) که مسئول مدیریت اپلیکیشنهای پرداخت از راه دور هستند، روی دیتاسنترهای امنی میزبانیشده که آنها هم باید مورد تأیید نهادهای خدمات مالی قرار گیرند. (+بیشتر بدانید)
.
۵- در دسترس نبودن دستگاههای NFC
بخشی از مسئله «اول مرغ بود یا تخممرغ» با همهگیر شدن دستگاههای NFC حلشده است. حال به پایانههای NFC POS نیاز داریم تا پرداختهای سیار بهصورت پایستار برقرار شوند، امری که برای بسیاری از بازیگردانان NFC محرک پولی اصلی میباشد. همچنین لازم است که مجموعه بزرگی از خدمات جذاب NFC به مشتریان عرضه شود، قبل از اینکه عموم مردم استفاده از این فناوری را آغاز کنند.
.
۶- یک گوشی همهجا قابلاستفاده نیست
پیادهسازی پایانههای POS شروعشده است و محرک آن جمع شدن کارتهای بدون مخاطب توسط برخی از بانکهای معتبر میباشد.
فراگیر شدن دستگاههای NFC باعث افزایش پیادهسازی آن خواهد شد، زیرا که این امر ارزش ارائهشده به تجار را افزایش خواهد داد. آنها NFC را نهتنها ابزاری برای پرداخت، بلکه روشی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود میبینید.
.
۷- این راهکار هیچوقت عمومی نخواهد شد
اینیک امر عادی است که ورود یک فناوری جدید به بازار طول بکشد زیرا باید بین ذینفعان در مورد استانداردهای مربوطه توافق حاصل شود و فناوریها بر این اساس توسعه یابند.
بهعلاوه، پیادهسازی خدمات NFC نیازمند ایجاد یک اکوسیستم محلی و مدلهای کسبوکاری است که شامل بازیگردانان زیادی ازجمله بانکها، شرکتهای حملونقل، اپراتورهای مخابراتی، خردهفروشها، تجار، تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی و غیره میباشد. برای این بازیگردانان زمانبر بود تا سازماندهی شوند و همگی آغازگر پیادهسازی دستگاههای NFC و پایانههای نقطه فروش (POS) شوند.
تفاوت بین اِناِفسی، کیوآر و بلوتوث را میتوانید در یک اینفوگرافی جالب در راه پرداخت ببینید. (اینجا)