راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

7 افسانه درباره NFC موبايل که واقعیت ندارند

NFC یکی از تکنولوژی‌هایی است که در سال‌های اخیر به شدت در صنعت دستگاه‌های هوشمند مورد توجه قرار گرفته است؛ مخصوصا در تلفن همراه و در بخش پرداخت‌های الکترونیکی. اما همواره مسائلی پیرامون این فناوری بوده که برخی از آن‌ها به یک افسانه تبدیل شده‌اند و الزاما حقیقت ندارند. در ادامه 7 افسانه درباره NFC موبايل ارائه شده است که واقعیت ندارند. (از NFC بیشتر بدانید)

.

1- عدم آمادگي جامعه

اين مسئله تا حدي متناقض به نظر می‌رسد. از طرفي، تحقيقات بازار نشان می‌دهند که مشتريان براي پرداخت از طريق موبايل تمايل کمي نشان می‌دهند. دليل اصلي آن‌هم اين است که امنيت کمي در اين روش پرداخت می‌بینید. همچنين در مورد گم‌شدن يا به سرقت رفتن گوشي و عواقب آن وجود دارد. از طرف ديگرکساني که پرداخت از طريق NFC را امتحان کرده‌اند عاشق آن شده‌اند. Gemalto تاکنون با بسياري از شرکاي خود در برنامه‌های پيلوت NFC همکاري کرده است و به بيش از 90 درصد رضايت مشتري رسیده‌اند؛ بنابراين مهم‌ترین چالش موسسه‌های مالي افزايش آگاهي مردم در خصوص امنيت اين سيستم است. پرداخت از طريق NFC به‌اندازه پرداخت از طريق کارت‌بانکی پلاستيکي امن است؛ بنابراين اگر گوشي فرد گمشده يا به سرقت برود، وي می‌تواند با بانک يا اپراتور گوشي خود تماس گرفته و خيلي به‌سرعت گوشي را مسدود کند.

.

2- کابوس سرقت يا مفقود شدن

نه این‌طور نيست و اين فرآيند به نوع توافقنامه کسب‌وکاری ميان طرفين بستگي دارد ولي روال معمول مشابه با سناريوي زير است: براي مثال اگر گوشي شما که داراي اپليکيشن NFC است مفقودشده يا به سرقت برود، شما بايد با اپراتور گوشي خود تماس گرفته تا آن‌ها از راه دور اپليکيشنها را مسدود ساخته و به تمام ارائه‌دهندگان خدمات اطلاع دهند تا آن‌ها هم اقدامات لازم را انجام دهند که شامل مسدود کردن اپليکيشن می‌باشد تا از تراکنش‌های غيرمجاز جلوگيري شود. شما مجبور نخواهيد بود به تمام ارائه‌دهندگان خدمات يک‌به‌يک زنگ بزنيد.

سپس اپراتور شبکه يک سیم‌کارت جديد را براي شما صادر می‌کند که داراي تمامي خدماتي است که روي سیم‌کارت قبلي شما قرار داشت. همچنين مشتريان می‌توانند به بانک‌ها يا ديگر ارائه‌دهندگان خدمات تماس بگيرند که در اين حالت اين نهادها به اپراتور شبکه اطلاع خواهند داد و سرقت را گزارش می‌دهند.

.

3- کيف پول موبايل جاي پول نقد

سخت است که تصور کرد ده سال ديگر بازار چگونه خواهد بود. پرداخت از طريق موبايل براي تراکنش‌های باارزش کم طراحی‌شده است و به‌عنوان جايگزيني براي پول نقد می‌باشد که هنوز هم 80 درصد تراکنش‌ها از طريق آن انجام می‌شوند.

.

4- NFC خيلي هم امن نيست

پرداخت از طريق NFC به‌اندازه پرداخت از طريق کارت‌بانکی پلاستيکي امن است. پرداخت سيار NFC از مکانيزم‌هاي امنيتي منطقي و فيزيکي مورداستفاده در کارت‌های بدون مخاطب استفاده کرده و به‌منظور تطابق با الزامات فعال‌سازی پس از صدور يک اپليکيشن پرداخت NFC، لایه‌های امنيتي بيشتري را اضافه کرده است. اين لایه‌های امنيتي جديد توسط طرح‌های پرداخت شبکه‌ای عمده مهيا شده‌اند.

POS-Mobile-NFC-Index-way2pay-94-03-16

اپليکيشنهاي پرداخت نيازمند تصديقي هستند که از جانب ويزا يا مستر کارت صادرشده باشد. اين اپليکيشنهاي پرداخت دانلود شده و روي المان‌های امني مانند سیم‌کارت‌ها نصب می‌شوند که بايد ازنظر ملاک‌های متداولي تأييد شوند (درست مانند کارت‌های بانکي). فرآيند پس از صدور (شامل مکانيزم‌هاي امنيتي) نصب و راه‌اندازی اپليکيشنهاي پرداخت از طريق TSM در يک المان امن NFC روي پلتفرم جهاني استانداردسازي شده است و بنابراين در سيستم بانکداري جهاني مورد تأييد هست. درنهايت مديران قابل‌اعتماد سرویس‌ها (TSM) که مسئول مديريت اپليکيشنهاي پرداخت از راه دور هستند، روي ديتاسنترهاي امني میزبانی‌شده که آن‌ها هم بايد مورد تأييد نهادهاي خدمات مالي قرار گيرند. (+بیشتر بدانید)

 .

 5- در دسترس نبودن دستگاه‌های NFC

بخشي از مسئله «اول مرغ بود يا تخم‌مرغ» با همه‌گیر شدن دستگاه‌های NFC حل‌شده است. حال به پایانه‌های NFC POS نياز داريم تا پرداخت‌های سيار به‌صورت پايستار برقرار شوند، امري که براي بسياري از بازيگردانان NFC محرک پولي اصلي می‌باشد. همچنين لازم است که مجموعه بزرگي از خدمات جذاب NFC به مشتريان عرضه شود، قبل از اينکه عموم مردم استفاده از اين فناوري را آغاز کنند.

.

6- يک گوشي همه‌جا قابل‌استفاده نيست

پیاده‌سازی پایانه‌های POS شروع‌شده است و محرک آن جمع شدن کارت‌های بدون مخاطب توسط برخي از بانک‌های معتبر می‌باشد.

فراگير شدن دستگاه‌های NFC باعث افزايش پیاده‌سازی آن خواهد شد، زيرا که اين امر ارزش ارائه‌شده به تجار را افزايش خواهد داد. آن‌ها NFC را نه‌تنها ابزاري براي پرداخت، بلکه روشي براي برقراري ارتباط با مشتريان خود می‌بینید.

.

7- اين راهکار هیچ‌وقت عمومي نخواهد شد

این‌یک امر عادي است که ورود يک فناوري جديد به بازار طول بکشد زيرا بايد بين ذينفعان در مورد استانداردهاي مربوطه توافق حاصل شود و فناوری‌ها بر اين اساس توسعه يابند.

به‌علاوه، پیاده‌سازی خدمات NFC نيازمند ايجاد يک اکوسيستم محلي و مدل‌های کسب‌وکاری است که شامل بازيگردانان زيادي ازجمله بانک‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل، اپراتورهاي مخابراتي، خرده‌فروش‌ها، تجار، توليدکنندگان محصولات الکترونيکي و غيره می‌باشد. براي اين بازيگردانان زمان‌بر بود تا سازمان‌دهی شوند و همگي آغازگر پیاده‌سازی دستگاه‌های NFC و پایانه‌های نقطه فروش (POS) شوند.

تفاوت بین اِن‌اِف‌سی، کیوآر و بلوتوث را می‌توانید در یک اینفوگرافی جالب در راه پرداخت ببینید. (اینجا)

منبع: ماهنامه دیده بان، شماره اول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.