راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خودروی هوشمند، موتور پیشران انقلاب صنعتی چهارم و راه‌حلی برای توسعه اقتصاد دیجیتال ایران

در پنل تخصصی «خودروی هوشمند؛ فرصتی برای جهش فناوری» مطرح شد

فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری در پنل تخصصی «خودروی هوشمند؛ فرصتی برای جهش فناوری» که هم‌زمان با برگزاری هجدهمین کنفرانس ملی و چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت هلدینگ فناپ برگزار شد، درباره مسیر فناوری‌های نوظهور هوشمند،‌ نقش خودرو هوشمند در تسهیل ورود ایران به صنعت چهارم و فرصت‌هایی که جهش فناوری برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت،‌ صحبت کردند.

به گزارش روابط عمومی و برندینگ فناپ، این پنل روز پنج‌شنبه ۲۰ دی‌ماه با حضور علی زواشکیانی، مشاور مدیرعامل فناپ که دبیری پنل را بر عهده داشت، میلاد اصانلو، مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ؛ حسن کمالو، مدیرعامل هوش‌ران خودرو آریان؛ حسن محمدقاسمی، مدیرعامل جتکو و منوچهر منطقی، مشاور وزیر صمت، در حوزه نوآوری، برگزار شد.


سرعت توسعه انقلاب صنعتی چهارم با خودروی هوشمند


در این نشست میلاد اصانلو، مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ، درباره ورود خودروی هوشمند به زیرساخت صنعت ۴ از منظر فضای ابری سخن گفت و توضیح داد: «صنعت ۴ کلید محرک اقتصاد دیجیتال و توسعه پایدار است که برپایه سه اصل اتصال، رایانش ابری و هوش مصنوعی دنبال می‌شود. به‌بیان‌دیگر برای ساختن یک جامعه هوشمند، باید این سه اصل پیاده‌سازی شود و یکی از موضوعاتی که می‌تواند به این عرصه سرعت ‌دهد، خودروی هوشمند است.»

او با اشاره به اینکه خودرو با همه اکوسیستم شهری در ارتباط است و زیرساخت تحقق آن نیازمند اتصال مبتنی بر 5G‌ است، ادامه داد: «امروز نمی‌توان خودروی هوشمند را روی شبکه 4G متصور شد و این تکنولوژی با محدودیت‌هایی همراه است؛ 4G با تأخیر زمانی همراه است و با آن نمی‎توان بیش از ۱۰ هزار اتصال در یک کیلومتر مربع داشت. درحالی‌که ما در خودروی هوشمند درباره اتصال بی‌درنگ صحبت می‌کنیم و نیاز داریم که کل اکوسیستم، پوشش 5G‌ داشته باشد. این بزرگ‌ترین رکن توسعه صنعت ۴ است که به‌واسطه توسعه خودروی هوشمند توسعه پیدا می‌کند.»

مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ، دومین رکن انقلاب صنعتی چهارم را فضای رایانش ابری و تولید بیگ دیتا عنوان کرد که به‌واسطه توسعه صنعت خودروی هوشمند اتفاق می‌افتد و گفت: «مغز متفکر صنعت ۴ همان فضای ابری است و درنهایت با پردازش ابری، می‌توان بیگ دیتای لازم را تولید و الگوریتم‌هایی را طراحی کرد که شهر دیجیتال را شکل ‌دهد.»

او تأکید کرد:‌ «صحبت از توسعه خودروی خودران، صحبت از توسعه یک اکوسیستم بزرگ است؛ به این معنی که صنعت ICT به این واسطه توسعه پیدا می‌کند. امروز اساس قدرتی که در کمپانی‌های تک دنیا ایجادشده، دیتا است و با این قدرت عجیب نمی‌شود مقابله کرد. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت آژور،‌ دیتاسنترهای ۵ هزار رکی کرایه می‌کند و از فضای رایانش ابری استفاده می‌کند. ما نیز برای اینکه بتوانیم خودمان را با این تغییرات سازگار کنیم، باید روی این موتور محرک سرمایه‌گذاری کنیم.»

به گفته اصانلو، سرمایه‌گذاری در حوزه خودروی هوشمند عملاً یک اکوسیستم وابسته به خودش درست می‌کند؛ برای مثال مسئله پایداری در حوزه انرژی به‌خودی‌خود قابل‌حل است و یک سری از مسائلی که گریبان ما را گرفته به‌واسطه این فناوری برطرف می‌شود.


نقش تحول‌ساز خودروی هوشمند بر اقتصاد دیجیتال کشور


او در بخش دیگری از این پنل، درباره اثر تحول خودروی هوشمند بر اقتصاد دیجیتال کشور توضیح داد و با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور حدود ۷ درصد است،‌ گفت: «البته من به‌عنوان فعال این حوزه، این عدد را قبول ندارم. چراکه حدود ۵ درصد این عدد مربوط به خدماتی است که اپراتورهای همراه اول و ایرانسل می‌فروشند و عملاً سهم مؤثر اقتصاد دیجیتال ایران با درنظرگرفتن همه پلتفرم‌ها و خدماتی که تاکنون انجام شده، نهایتاً به ۳ درصد هم نمی‌رسد و این، فاصله خیلی معناداری با دنیا دارد.»

اصانلو با بیان اینکه در افق ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده که ۳۰ درصد اقتصاد جهانی اقتصاد دیجیتال خواهد بود، گفت:‌ «اقتصاد دیجیتال ما هیچ‌وقت مسئله خاصی را از صنعت حل نکرده است؛ اقتصاد کشور در نفت، پتروشیمی، گاز و خودرو و… در جریان است و اقتصاد در حوزه دیجیتال تنها مربوط به اقتصاد پلتفرمی است و با این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این در حالی است که طبق صنعت ۴، اقتصاد دیجیتال باید راهبرد و مسائل کلانی از کشور را حل کند.»

مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ، به روند توسعه ۲۰ شرکت نخست دنیا در پنج سال اخیر اشاره کرد که روی شرکت‌های ابری سوییچ کرده‌اند و گفت:‌ «رفتن اقتصاد دیجیتال در دنیا به سمت بخش صنعت و حل مسائل صنعت و بهره‌وری، یک اتفاق بزرگ است. در این میان یکی از موضوعات خیلی اساسی، خودرو است. اگر مسئله خودروی خودران به‌درستی حل شود، بسیاری از مسائل کلان کشور ازجمله ناترازی انرژی و معضل آب‌وهوا حل خواهد شد. این مسائل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان که قرار است توسط نخبه‌های کشور اداره شود،‌ قابل‌حل است و پیرامون آن، سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و به تبع آن سبد اقتصاد دیجیتال بزرگ‌تر می‌شود. در این صورت معضل مهاجرت نخبگانی هم حل خواهد شد؛ اما در حال حاضر فضای دانش‌بنیانی در کشور ما یک شوخی است.»


خودروی هوشمند موتور پیشران انقلاب صنعتی چهارم


او خاطرنشان کرد: «اگر در حوزه رایانش ابری سرمایه‌گذاری نداشته باشیم، صنعت خودروی هوشمند شکل نمی‌گیرد و به تبع آن دیگر نمی‌توان مسائل کلان کشور را حل کرد. زمانی که رایانش ابری منطقه‌ای و سیستم‌های پردازش سریع، جایگزین دیتاسنترها شود، دیگر هزینه‌های سرسام‌آور نگهداشت و خرید مجدد آن را نخواهیم داشت. این موضوع از ارزبری در دیتاسنترها جلوگیری می‌کند و سرمایه تبدیل به بیگ‌دیتا می‌شود؛ در کنار آن هزار شغل ایجادشده و مسائل اساسی جامعه حل خواهد شد و درنهایت هم جامعه برای زندگی جای بهتری می‌شود.»

اصانلو افزود: «واقعیت این است که در هر انقلاب صنعتی یک موتور پیشران وجود داشته است و در انقلاب صنعتی چهارم، خودروی هوشمند به‌واسطه اتصال و رایانش ابری، قطعاً می‌تواند موتور پیشران باشد. به این شکل که شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار هم ایجادشده و بخشی از اقتصاد را در جریان می‌آورند و مدیریت شهری و ترافیک انجام می‌شود و مصرف سوخت و بنزین بهینه خواهد شد. این مسئله می‌تواند در بخش‌های دیگر سرریز شود. پس مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال و درنهایت مسیر توسعه اقتصاد، از همین مسیر می‌گذرد.»

او گفت:‌ «به‌طورکلی محوریت اقتصاد در دنیا با هلدینگ‌های بزرگ فناوری است که خدماتشان را به بخش صنعتی می‌دهند و بهره‌وری را شکل می‌دهند.»

مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ در مورد نحوه ورود تکنولوژی هوش مصنوعی به کشور به‌رغم محدودیت‌های موجود و تحریم، تأکید کرد:‌ «شرکت‌های اصلی متمرکز روی هوش مصنوعی، خیلی محدود هستند و تقریباً اکثر بازار در اختیار شرکت‌های آمریکایی و چینی است؛ اما آنچه مشخص است اینکه این تکنولوژی هم مانند سایر تکنولوژی‌ها قطعاً مسیر خود را پیدا می‌کند و ما هم باید راه تعامل را پیدا کنیم و اگر به آن سمت نرویم شانسی برای ادامه نخواهیم داشت.»


نقش‌آفرینی هلدینگ فناپ در عرصه خودروی هوشمند


در این پنل، حسن کمالو؛ مدیرعامل هوش‌ران خودرو آریان، نیز درباره زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به شهر هوشمند و ورود گروه مالی پاسارگاد به حوزه خودروی هوشمند توضیح داد.

او با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته با ظهور نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی، کاربرد گوشی‌های موبایل تغییر کرد، افزود:‌ «این اتفاق در حوزه خودرو هم افتاده و امروز خودرو از یک وسیله مکانیکی با تعدادی چرخ که توسط انسان رانده می‌شد به یک ربات تبدیل‌شده که می‌تواند جابجایی کالا و انسان را انجام دهد.»

کمالو با اشاره به اینکه غول‌های خودروسازی دنیا مانند مرسدس و فورد با بزرگان حوزه فناوری مانند گوگل و مایکروسافت اشتراکاتی را در حوزه خودروی هوشمند ایجاد کرده‌اند، گفت: «تسلا امروز می‌تواند از غول‌های خودروسازی دنیا سبقت بگیرد و خودروسازی مانند فولکس واگن، وارد حوزه‌های فناوری مانند شارژینگ خودرو شده است.»

مدیرعامل هوش‌ران خودرو آریان با اشاره به برنامه‌های هلدینگ فناپ برای ورود به حوزه خودروی هوشمند گفت: «مجموعه شرکت‌های فناپ در بخش‌های مختلف این مسیر، نقش‌آفرینی می‌کنند. برای مثال شرکت فناپ‌تک در بخش تولید مالتی‌مدیا و باتری فعال است، فناپ‌تلکام در حوزه موبیلیتی و فناپ‌زیرساخت بخش کلاد را پیش می‌برد. در حوزه نویگیشن هم مجموعه نشان، فعالیت دارد. در حال حاضر نیز برای تکمیل ظرفیت‌ها و ایجاد ارزش‌افزوده و ارتباط با خودروسازان، شرکت هوش‌ران خودروی آریان به این مجموعه اضافه شده است.»

او به اظهارات جدید مدیرعامل انویدیا که خودروی هوشمند را یک بیزنس چندتریلیون دلاری در حوزه رباتیک عنوان کرده، اشاره کرد و گفت: «ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه چیپ‌ست‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به خودروی هوشمند را در ایران تولید کنیم. چرا که شرکت‌های داخلی، اکوسیستم داخل کشور را بهتر می‌شناسند و درک بهتری از مسئله مردم و بازار دارند. پس این دریچه خوبی برای شرکت‌های داخلی است و فناپ نیز با این هدف، به این حوزه ورود کرده است.»

منبع فناپ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.