راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یکپارچگی موبایل و دستگاه خودپرداز

محسن معظمی گودرزی؛ کارشناسی ارشد امور اقتصادی / تلفن همراه از یک ابزار مورد استفاده برای ارتباطات صوتی به یک کانال ارتباطی برای تبادل داده و تعاملات مصرف‌کنندگان تکامل یافته است، همگرایی ارتباطات همراه با سلف‌سرویس به این معنی است که ابزارهای همراه نظیر گوشی‌های هوشمند به دستگاه‌های برای دسترسی به خودپردازها تبدیل شده‌اند و قادرند که تعداد زیادی از عملکردهای کیبورد و صفحه‌نمایش خودپردازهای حال حاضر را پیشنهاد دهند. این گزارش خط‌مشی برای توسعه‌دهندگان خودپردازها به‌منظور یکپارچگی کانال موبایل و خودپرداز فراهم می‌کند.

یکپارچگی موبایل – خودپرداز، بدین معنی است که مشتریان مؤسسات مالی می‌توانند از ابزارهای هوشمند برای برداشت نقدی از خودپردازها بدون کارت بدهی استفاده نمایند و همچنین از دستگاه‌ها موبایل به‌منظور شخصی نمودن تجارب خود از خودپرداز استفاده می‌کنند.

ATM-Mobile-way2pay-index-94-10-12

همچنین این مقاله روش‌های گوناگون مورد استفاده برای دسترسی به وجه نقد با استفاده از موبایل را بررسی می‌کند: QR تولید شده به‌وسیله کیف پول بانکداری همراه، تراکنش‌های غیر تماسی مبتنی بر NFC که از داده نگهداری شده در کیف پول ابزار هوشمند استفاده می‌کند و همچنین رمزهای یک‌بارمصرف تولید شده به‌وسیله برنامه موبایلی.

.

منافع استفاده از موبایل برای دسترسی به وجه نقد از طریق خودپرداز

  • اجازه برداشت از خودپرداز با استفاده از گوشی هوشمند منافع زیادی از جمله موارد زیر را برای مشتریان ایجاد می‌کند:
  •  حذف کپی نمودن کارت و سایر موارد تقلبی روی کارت
  •  ایجاد لایه اضافه برای احراز هویت
  •  صرفه‌جویی در زمان، کاهش زمان سمت خودپرداز و یا طرف دیگر
  •  افزایش وفاداری مشتریان از طریق حس رضایت از طریق توانایی شخصی‌سازی منوهای خودپرداز
  •  برنامه‌های کاربردی مکان‌یاب خودپرداز که از تکنولوژی GPS در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند تا خودپردازهای اطراف خود را شناسایی کنند
  •  فرصت درآمدی جدید
  •  سرویسی برای مشتریان به‌منظور برداشت نقدی از کیف پول الکترونیکی و یا کارت‌های هدیه
  •  یک ویژگی جذاب برای مصرف‌کنندگان جوان که می‌خواهند از گوشی هوشمند خود در تمام زندگی خود استفاده کنند

بیشتر مؤسسات مالی که به استقرار فناوری مجوز دسترسی نقدی با موبایل توجه می‌کنند، به این دلیل است که می‌خواهند در ارائه خدمات به مشتریان در مقایسه با رقبا متمایز باشند. برای مثال یک بانکی که به مشتریان خود اجازه استفاده از گوشی هوشمند برای برداشت نقدی از خودپردازها را می هد در مقابل بانکی که این امکان را به مشتریان خود نمی‌دهد موقعیت فرصت بازاریابی بیشتر و بهتری فراهم می‌کند. آماده نمودن دسترسی نقدی به موبایل به مؤسسات مالی کوچک اجازه رقابت با بانک‌هایی که این فناوری را مستقر نکرده‌اند خواهد داد. در آمریکا بانک‌های کوچک مایل به استقرار فناوری دسترسی نقدی موبایل-خودپرداز هستند همان‌طور که آن‌ها می‌بینند این راهی است که مشتری آن‌ها را متقاعد می‌کند.

.

پذیرش این نوآوری توسط مشتری

می‌بایستی امکان دسترسی به وجه نقد با موبایل به‌عنوان بخشی از حرکت به‌وسیله مؤسسات مالی دیده شود که مشتریان آن‌ها را قادر به جایگزینی کارت‌های پلاستیکی بدهی و اعتباری با کیف پول‌های موبایلی نموده که می‌تواند برای پرداخت‌های رو در رو یا از راه دور استفاده شود. به‌هرحال حرکت به تراکنش‌های غیر لمسی خودپرداز تدریجی خواهد بود.

«هارتونگ دایبولد» گفته است که دوره گذار به پرداخت‌های موبایلی است. وی همچنین می‌گوید که ما فاصله زیادی از مشتریان داریم به‌طوری‌که آن‌ها می‌توانند با موبایل خود هر کاری انجام دهند، اما هنوز کد شناسه ملی از طریق گوشی هوشمند قابل‌قبول نیست. همچنین وی مطرح می‌کند که برای اینکه استقرار دسترسی نقد موبایلی موفقیت‌آمیز باشد نیاز است که به‌آسانی توسط مشتریان درک شود، به‌آسانی بر روی دستگاه‌های خودپرداز استقرار یابد و در عمل بدون اصطکاک باشد.

.

روش‌های برداشت وجه نقد با موبایل از طریق خودپرداز

تراکنش خودپرداز مبتنی بر کد QR شامل برداشت نقدی از کیف پول موبایلی است که به یک حساب بانکی وصل است. مشتریان به‌وسیله برنامه بانکداری همراه خود شناسایی و احراز هویت شده و با استفاده از کد QR امکان برداشت از خودپرداز وجود دارد. این کد به‌وسیله دستگاه خودپرداز برای برداشت وجه اسکن می‌شود. در مقابل یک خودپرداز ممکن است که این کد را نمایش دهد. مزیت این روش این است که نیازی به وجود دستگاه اسکنر نیست. تراکنش‌های خودپرداز مبتنی بر کد QR نیاز به بروز رسانی نرم‌افزار دستگاه خودپرداز دارند.

در تراکنش‌های خودپرداز مبتنی بر NFC مشتری کارت خود را به‌صورت مجازی در کیف پول موبایلی نگهداری می‌کند (که ممکن است در بخش امن سیم‌کارت یا گوشی باشد). مشتری به‌سادگی گوشی هوشمند خود را روبروی سخت‌افزار دستگاه گرفته تا تراکنش انجام شود.

روش دیگر برای شناسایی و احراز هویت تراکنش بدون کارت، ارسال پیامی به کاربر حاوی کد رمز یک‌بارمصرف است که می‌بایستی در دستگاه خودپرداز وارد شود.

منبع: mobilepaymentstoday.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.