پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اولین رویداد آخر هفتهای بانکی توسط ارتباط فردا و با حمایت پژوهشکده پولی و بانک برگزار شد
جمعه عصر دومین لین استارتاپ ماشین ایران آخرین روزش را سپری کرد و در آخرین ساعات برگزاریاش علاوه بر میزبانی از افراد شرکتکننده در این کارگاه سه روزه، میزبان جمعی از مدیران ارشد بانکی کشور بود از جمله دکتر فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، دکتر نیما امیرشکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی، داوود محمد بیگی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی ایران، مهندس احمد مرآتنیا فعال پیشکسوت فناوری اطلاعات بانکی، مهندس سید حامد قنادپور مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و جمعی دیگر از فعالان این صنعت. (+از این رویداد بیشتر بدانید)
دومین دوره این کارگاه سهروزه با رویکرد تخصصی در حوزه کاربردهای مالی، بانکی و پرداخت الکترونیک، همگام با چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با حمایت پژوهشکده پولی و بانکی توسط شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و استارتاپ انجین با حضور 12 تیم برگزار شد. (+وبسایت رویداد) (+لایوبلاگ رویداد)
دکتر فرهاد نیلی که به عنوان سخنران افتخاری در مراسم اختتامیه این رویداد حضور داشت ضمن ابراز خشنودی و رضایت از حضور در این رویداد گفت: «با رویکرد جدید پژوهشکده پولی و بانکی در حمایت از چنین رویدادی که میدان را برای جوانان ایدهمندی چون شما باز میکند، سعی میکنیم تا حد ممکن فضا را برای توسعه و پیشرفت ایدههای نوآورانه باز کنیم. همچنین تلاش میکنیم به عنوان عضوی از نهادهای دولتی، توجه مدیران و مسئولین ارشد کشور را به چنین رویدادهایی و بها دادن به آنها جلب کنیم.»
علی حاجیزاده مقدم دبیر اجرایی این رویداد میگوید: «دومین کارگاه لین استارتاپ ماشین رویکردی مالی و بانکی داشت. ترجیح بر این بود که بیشتر ایدهها در حوزه مالی و بانکی باشند، اما بااینحال فیلتری برای ایدهها وجود نداشت.» وی در ادامه به مزایایی که ایدههای مالی و بانکی دارند اشاره کرد، ازجمله اینکه میتوانند به همایش بانکداری الکترونیک راه پیدا کنند و به مخاطبان بانکی بهخوبی ارائه شوند.
روز اول این رویداد با فضای جالبی کار خود را آغاز کرد. تمامی شرکتکنندگان خودشان را با لقبی که دوست داشتند معرفی کردند و سپس با خواندن سوگندنامهای به مراسم رسمیت بخشیدند. تعدادی از افراد ایدههای خود را مطرح کردند. 27 طرح ارائه شد و ازاینبین 12 ایده با رأی خود شرکتکنندگان انتخاب شد. افراد، گروههای حداقل 3 و حداکثر 5 نفر تشکیل دادند و کار خود را روی طرحهای انتخابی شروع کردند. ناصر غانمزاده، نماینده لین استارتاپ ماشین در ایران و بانی برگزاری این رویداد در ایران حرفهای زیادی برای گفتن به شرکتکنندگان داشت. او در حرفهایش ضمن ارائه توضیحاتی درباره لین و لین استارتاپ ماشین، به متد لین که بر «یادگیری» تأکید دارد اشاره کرد و گفت: «ما در قسمت اعتبارسنجی به دنبال این هستیم که ایده طوری باشد که مشتری به وجودش نیازمند باشد. ما انتظار داریم ایدهای که به محصول نرسیده را بفروشید. در این فرایند ایدهها تغییر خواهند کرد، که این تغییر خود نشانه مثبتی ازنظر ماست. یکی از مزایای لین استارتاپ این است که مشخص میکند شما ایدهتان را به کدام سمت ببرید.»
در روز دوم لین استارتاپ کارگاه مصاحبه با مشتریان هم برگزار شد و مربیان نحوه طرح سؤالات را به شرکتکنندگان یاد دادند. بعد به آنها ده دقیقه زمان داده شد که سؤالهای خود را مطرح کنند البته مربیان آنها را تنها نگذاشتند و مشکلات را به آنها گوشزد کردند.
وقت بیرون زدن از ساختمان فرارسید و گروهها دل از دورهم بودن و شاید پذیرایی شدن نمیکندند به خاطر همین کادر اجرایی همایش متوسل به حربههای مختلفی برای بیرون کردنشان شدند. موسیقی ترسناک اولین راهی بود که تقریبا با شکست مواجه شد چون سالن آنقدر شلوغ بود که بچهها توجهی به صداها نمیکردند.
در مرحله بعد یک ماسک ترسناک بچهها را ترساند تا از سالن فرار کنند و به سراغ مصاحبه بروند البته شرکتکنندگان بهجای ترسیدن شروع کردند به سلفی گرفتن با ماسک!
بالاخره همه گروهها کارها را تقسیم کردند و از ساختمان بیرون رفتند و دو ساعت وقت داشتند تا تجربیات اولین برخورد ایده با مشتریشان را با خود بیاورند. وقتی شرکتکنندگان به سالن برگشتند ایدههایشان تغییر کرده بود. متفاوت فکر میکردند. بعضی ایدهها شکست خورده بود چون جامعه هدف حاضر نبود پولی بابت آن بپردازد بعضی ایدهها اصلاح شده بود و بعضی ایدهها تقویت شده بود. تیم ها نتایج را کنار هم گذاشتند و به برآوردی از ادامه مسیرشان رسیدند.
کارگاه اعتبار سنجی به آنها یاد داد که چطور باید کار خود را با کمترین هزینه و مشتری آغاز کنند تا با شکستهای بزرگ مواجه نشوند. آنها یاد گرفتند که یک استارتاپ ممکن است بارها شکست بخورد اما باید مراقب باشند که این صدمات آنها را از ادامه راه باز ندارد.
عکاس: افسانه آتش افروز