راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی ۱۷ کتاب جدید انتشارات راه پرداخت که تا پایان سال منتشر می‌شوند

قرار است تا پایان سال ۱۷ کتاب جدید در انتشارات راه پرداخت منتشر شود؛ کتاب‌هایی که درباره بیت‌کوین و بلاکچین و امنیت سایبری می‌گوید تا پول و صنعت کارت و پرداخت و بانکداری دیجیتال و بازآفرینی و غیره. در دنیای مالی ایران کتاب‌های به‌روز کمی منتشر می‌شود و هدف انتشارات راه پرداخت هم همین است که با انتشار کتاب زمینه توسعه دانش و سواد مالی مردم را بیشتر فراهم کند.

«میلیاردرهای بیت‌کوین»، «بلاکچین»، «فناوری در سال ۲۰۲۱»، «امنیت سایبری»، «فلسفه پول و مالی»، «پرداخت الکترونیکی»، «صنعت کارت و پرداخت»، «قطب‌نمای بانکداری دیجیتال»، «پول چگونه کار می‌کند»، «قانون بی‌قانونی»، «بلاکچین برای کسب‌وکارها»، «شمشیر دولبه فناوری»، «بازآفرینی محصول»، «انقلاب خدمات مالی»، «پول»، «صنعت پرداخت دیجیتال» و «یک ساتوشی» عناوین این ۱۷ جلد کتاب است. البته کتاب یک ساتوشی قبلا چاپ شده و جدیدا این کتاب به چاپ دوم رسیده است. کمتر از دو ماه دیگر تا تعطیلات نوروز و آغاز سال ۱۴۰۰ مانده است. با اینکه عید سال گذشته دل خوش کرده بودیم که قرنطینه‌ها و دوری از دوست و آشناها را در عید سال بعد جبران می‌کنیم اما به نظر می‌رسد اوضاع کمافی‌سابق است و تعطیلات ۱۴۰۰ را هم باید در خانه گذراند.

پیشنهادی که برای اوقات فراغت تعطیلات نوروزی‌تان داریم، مطالعه این کتاب‌ها است. این ۱۷ کتاب توانسته حوزه‌های مختلف و متنوعی را پوشش دهد و هرکسی با هر علاقه‌مندی که به جنبه‌های مختلف حوزه مالی دارد می‌تواند کتاب مورنظرش را بین این ۱۷ مورد پیدا کند.

برای آشنایی بیشتر با کتاب‌ها و سفارش آنها می‌توانید به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنید. در ادامه به اختصار هریک از کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم.


میلیاردهای بیت‌کوین


بن مزریک نویسنده کتاب پرفروش میلیاردرهای تصادفی که داستان شکل‌گیری فیس‌بوک را در آن روایت کرده بود، بار دیگر دست به نوشتن کتاب دیگری زده است و در آن روایت زندگی دوقلوهایی را روایت کرده که به ثروت خارق‌العاده‌ای با بیت‌کوین رسیده‌اند. کتاب میلیاردرهای بیت‌کوین داستان زندگی اولین میلیاردرهای حوزه بیت‌کوین است. تایلر و کامرون وینکلواس در سال ۲۰۱۷ این عنوان را از آن خود کردند.

آنهایی که در حوزه رمزارزها حرفه‌ای هستند، نام این دوقلوها را با صرافی جمینای می‌شناسند. همان برادران دوقلویی که مدعی مالکیت فیس‌بوک بودند و با مارک زاکربرگ دعوای حقوقی داشتند. هرچند آنها نتوانستند در دعوای حقوقی بر ســر فیس‌بوک به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند، اما شانس خود را با پدیده عجیب و غریبی به نام بیت‌کوین آزمایش کردند. این دو برادر روی ایده ساتوشی ناکاموتو یک قمار بزرگ انجام دادنــد و تمام زندگی خود را وقف بیت‌کوین کردند و در سال ۲۰۱۷ که قیمت بیت‌کوین به بالاترین حد خود رسید، به اولین میلیاردرهایی تبدیل شدند که ثروت خود را از راه بیت‌کوین به دست آورده بودند.


بلاکچین


هجوم سراسیمه و بی‌پروا به نوآوری‌های بلاکچین بدون درک چگونگی وقوع آن یک اشتباه خواهد بود. هنوز سال‌های زیادی تا تحول واقعی کسب‌وکارها و دولت‌ها با محوریت بلاکچین باقی مانده است؛ زیرا بلاکچین فناوری «تخریب‌کننده» نیست که با یک راه‌حل کم‌هزینه به یک مدل کسب‌وکاری رایج حمله کند و به‌سرعت از شرکت‌های انحصاری عبور کند. بلاکچین، یک فناوری بنیادین است و این ظرفیت را دارد که پایه‌های جدیدی را برای سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی ما خلق کند. هرچند این تاثیر بسیار زیاد خواهد بود، اما چندین دهه طول خواهد کشید تا بلاکچین به زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی ما نفوذ کند. فرایند پذیرش همچنان‌ که امواج تحولات فناورانه و نهادی سرعت می‌گیرند؛ تدریجی و مستمر خواهد بود، نه آنی.

در هر حال کسب‌وکار در حال تغییر است و شما برای اینکه بتوانید با این تغییرات همراه شوید، باید بدانید که چه تحولاتی در حال روی‌دادن است. کتاب بلاکچین که توسط جمعی از نویسندگان مطرح مجله کسب‌وکار هاروارد نوشته شده، مسیر پیش روی حوزه کسب‌‌وکار در مواجهه با فناوری بلاکچین را روشن می‌کند. این کتاب بنیادی‌ترین بینش‌های حال حاضر در خصوص فناوری بلاکچین را برای شما به ارمغان می‌آورد و شما را آماده می‌کند تا از فرصت‌های موجود استفاده کنید.


فناوری در سال ۲۰۲۱


امروزه هنگامی که کسـب‌وکارها بــه فناوری فکر می‌کنند، معمولا ابتدا به فناوری‌های دیجیتال می‌اندیشند، اما به موارد دیگری که پتانسیل تغییر زندگی ما را در سال‌های آتی دارند (مانند پیشرفت‌های چشمگیر در ژنتیک، پزشکی، انرژی و مهندسی اقلیم‌شناسی) فکر نمی‌کنند. بدون شک دلیل این موضوع اهمیت بیشتر دنیای دیجیتال نیست. تمرکز کنونی ما روی این نوع فناوری‌ها، به خاطر ماهیت کارهایی است که انجام می‌دهیم. فعالیت شرکت‌های امروزی به تعامل و مشارکت افراد با یکدیگر در عرضه کالاها و خدمات، نحوه دسترسی به مشتریان و کاربران و نحوه تعامل آن کاربران با کسب‌وکار و سایر کاربران بستگی دارد.

این شرایط در مورد تمام شرکت‌ها صدق می‌کند؛ چه از فناوری استفاده کنند، چه استفاده نکنند. مقالات گردآوری‌شده در این کتاب نگاهی رو به آینده دارند. این مقالات، با توجه به حقایق کنونی، به فناوری‌هایی می‌پردازند که رهبران باید مدنظر داشته باشند و سود، ضرر و تحول‌آفرینی احتمالی آنها را بررسی کنند. این کتاب به شما در زمینه برخی از مهم‌ترین فناوری‌ها و سؤالاتی که در موردشان دارید یا ممکن است به ذهنتان خطور کند، کمک می‌کند. هر کدام از این مقالات به جنبه‌ای جزئی از یک موضوع کلی پیچیده می‌پردازند؛ موضوعی بسیار فراتر از تصور، ترسناک و همچنین بسیار امیدوارکننده. این مقالات به فناوری‌هایی می‌پردازند که رهبران باید مدنظر داشته باشند و سود و ضرر آنها را بررسی کنند.


پول چگونه کار می‌کند


به دنیای تجارت وارد شوید و مستقیم ببینید که پول چگونه جهان را مدیریت می‌کند. پول از کجا می‌آید؟ تفاوت بین ثروت و درآمد چیست؟ دولت‌ها چگونه پول نقد را کنترل می‌کنند؟ چطور بدهی یک چیز خوب تلقی می‌شود؟ کتاب «پول چگونه کار می‌کند؟» با تصاویر واضح و متون غیرتخصصی و ساده، هرآنچه که می‌خواهید در مورد نظام‌های مالی مدرن بدانید را برای شما توضیح می‌دهد.

کتاب پول چگونه کار می‌کند، تئوری‌های اقتصادی، نحوه جمع‌آوری و کنترل پول دولت‌ها، آنچه در بورس سهام اتفاق می‌افتد، چگونه تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که سهام به کدام سمت حرکت می‌کند و بسیاری موارد دیگر را توضیح می‌دهد. ممکن است پیشینیان ما از پول برای مبادله کالا و خدمات استفاده می‌کردند، اما امروز ما به ابزارهای مالی پیچیده‌ای برای مدیریت مزایای بازنشستگی، بیمه زندگی، وام و غیره وابسته‌ایم. کتاب پول چگونه کار می‌کند توضیح می‌دهد که چگونه این کارها انجام می‌شود و همچنین نحوه جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین و اینکه کجا باید سرمایه‌گذاری کرد را بررسی می‌کند. با ارائه اطلاعاتی در مورد آخرین اشکال پول و ارزهایی مانند بیت‌کوین، این کتاب جامع سواد مالی شما را افزایش می‌دهد.


پرداخت الکترونیکی


کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا ســال ۲۰۲۰ ،پرداخت به یک صنعت دو تریلیون دلاری تبدیل می‌شود. در حال حاضر تراکنش‌های پرداختی همراه با رشد اقتصادی در حال گسترش هستند. انتظار می‌رود که چند عامل به افزایش تقاضا برای پرداخت در کل جهان منجر شود؛ توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه، افزایش شمول مالی آنها و امکان‌پذیر شدن ارائه کالاها و خدمات «مبتنی بر تقاضای مشتری» به‌دلیل ظهور اقتصاد دیجیتال. سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این بخش انجام شده است.

در سال ۲۰۱۸ ، سرمایه‌گذاری جهانی در بخش پرداخت به ۱۸ میلیارد دلار در قالب ۱۲۳ قرارداد رسید.خلاصه کلام اینکه، بخش پرداخت و پی‌تک در حال شکوفایی است و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش فین‌تک در تمام جهان روی راه‌حل‌های پیشرو کار می‌کنند. برای اینکه آشنایی مقدماتی با حوزه پرداخت کشور پیدا کنید خواندن این کتاب کوچک را از دست ندهید.


قطب‌نمای بانکداری دیجیتال


در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین مسائل این است که هر کسب‌وکاری نیاز دارد وارد عصر دیجیتال و اینترنت شود و این در حالی است که بسیاری از این کسب‌وکارها، قدرت خروج از پیله آنالوگ خود را ندارند. ما تاثیر این روند را پیش‌تر در موسیقی، مسافرت‌ها، سرگرمی‌ها و غیره دیده‌ایم. اینترنت همه کسب‌وکارهای جهان را دستخوش تحول کرده است. اکنون نوبت به بانک‌ها رسیده است تا از این تحول شگرف گذر کنند.

در این کتاب سعی شده است تعدادی از بانک‌های مطرح جهان، که به خوبی از عهده این کار برآمده‌اند؛ اعم از جی‌پی مورگان چیس، بی‌بی‌وی‌ای، آی‌ان‌جی، دی‌بی‌اس و بانک تجارت چین را بررسی کند و بیان کند که چگونه این کار را انجام داده‌اند. مهم‌ترین نکته این کتاب این است که بانک‌ها، به این حقیقت برسند که تحول چیزی نیست که صرفا با یک سری پروژه و تابع قابل دستیابی باشد، بلکه مستلزم تحولاتی بنیادین در فرهنگ اساسی سازمان و بازسازی زیرساخت‌های سازمانی است.


صنعت پرداخت دیجیتال


به درون کیف پول‌تان نگاهی بیندازید. به احتمال زیاد در آن چند کارت پلاستیکی خواهید دید که از سوی چند بانک صادر شده‌اند. آن صفحات پلاستیکی به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید کالاهایی را خریداری کنید که در آن سوی کره خاکی هستند. به‌علاوه، با کمک آنها می‌توانید به‌صورت 24ساعته و در تمام طول هفته، انتقال فوری پول به اعضای خانواده یا دوستان‌تان را نیز انجام دهید. چگونه پول تا این حد نامشهود و لمس‌ناشدنی شد؟ مرز میان پول واقعی و پول مجازی کجاست؟ دستگاه چرخاننده اقتصاد و تسهیل‌کننده امور بشر چگونه کار می‌کند؟ در این کتاب تلاش شده به این سوالات پاسخ داده شود.

آینده فرا رسیده است. ما در جهان دیجیتالی زندگی می‌کنیم. در برخی کشورها، برای انتقال پول می‌توانیم از تلفن همراه به جای کارت‌های پلاستیکی استفاده کنیم. تکامل پول، با سرعتی باورنکردنی اتفاق افتاد. ظهور بیت‌کوین، برای نخستین‌بار این امکان را فراهم ساخت که بانک‌های مرکزی غیر‌شفاف، از گردونه انتشار پول خارج شده و این کار را به دست بازیگرانی بسپارند که در روابط کالا ـ پول نقش بسزایی داشتند. کاربران از این امتیاز برخوردار شدند که بتوانند از طریق ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، ارزش پول را مشخص کنند. بیت‌کوین، بنیان رمزارزها و پول‌های دیجیتالی متن‌باز را بنا نهاد. چندین سال پس از آن، ارزهای جایگزین مبتنی بر فناوری بلاکچین ـ که پر‌شمار شده بودند ـ بخش‌های مشخصی از بازار را هدف قرار دادند. در حقیقت بلاکچین، در دامنه وسیعی از بخش‌های نوظهور به کار گرفته شد و پتانسیلی بسیار فراتر از حد تصور را به نمایش گذاشت. از این فناوری، به گونه‌ای مؤثر، ارزان و ایمن، در مدیریت گردش کار، امضای الکترونیکی، تعداد زیادی از قراردادهای هوشمند (الگوریتم‌هایی الکترونیکی که به وسیله آنها مجموعه‌ای از شرایط باید لحاظ شوند) و تراکنش‌های مالی استفاده شد.

امروز، به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم بردار توسعه صنعت پرداخت در دهه‌های آینده را ترسیم کنیم. دولت‌های بسیاری برنامه‌هایی برای دوره گذار به سوی اقتصاد بدون پول نقد یا غیرپولی را طراحی کرده و به اجرا گذاشته‌اند. پرداخت بدون پول نقد یا غیر‌پولی به‌طور پیوسته وجوه نقد را از گردونه تراکنش‌های تجاری خارج می‌کند و پول‌های بدون پشتوانه، به‌تدریج جای خود را به پول خصوصی و خود‌تنظیم‌شده (Self-regulatory money) می‌دهند. اکنون جریانات مالی، به سوی دنیای جدید پرداخت‌های دیجیتالی می‌شتابند.


قانون بی‌قانونی


قبل از نتفلیکس معتقد بودم ارزش کار خلاقانه نباید با زمان سنجیده شود. این عقیده یادگاری از دوران صنعتی است؛ زمانی‌که کارمندان کارهایی انجام می‌دادند که در حال حاضر با استفاده از دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود. امروزه موضوعی که در عصر اطلاعات اهمیت دارد، نتیجه‌ای است که به‌دست می‌آورید و تعداد ساعاتی که کار می‌کنید به‌خصوص برای کارمندان شرکت خلاقانه‌ای مثل نتفلیکس اهمیت ندارد. من هیچ‌وقت به تعداد ساعاتی که افراد کار می‌کنند توجهی نکردم. زمانی‌که صحبت از نحوه قضاوت عملکرد کارکنان می‌شود، زیاد کارکردن هیچ تأثیری ندارد.

من فکر می‌کردم اگر تعداد روزهای مرخصی را محاسبه نکنیم، آسمان به زمین می‌آید ولی تغییرات خاصی اتفاق نیفتاد؛ فقط کارمندان احساس رضایت بیشتری پیدا کردند. ما راهی پیدا کردیم تا به کارمندانی که عملکرد بالایی داشتند کنترل بیشتری نسبت به زندگی‌شان بدهیم و این کنترل به آن‌ها احساس آزادی بیشتری داد. به‌خاطر تراکم بالای افراد با استعداد در شرکت، کارمندان از قبل آگاه و مسئولیت‌پذیر بودند. به‌دلیل فرهنگ صراحت در شرکت، اگر فردی از این قانون سوءاستفاده می‌کرد، دیگران به‌راحتی به او تذکر داده و تأثیر نامطلوب کارش را توضیح می‌دادند.

دادن آزادی بیشتر به کارمندان باعث شده‌بود مالکیت بیشتری نسبت به شرکت احساس کنند و مسئولیت‌پذیرتر شوند. دقیقا همان زمان بود که ما اصطلاح «آزادی و مسئولیت‌پذیری» را ابداع کردیم. این اصطلاح به این معنی نیست که باید هر دو را باهم داشته‌باشید بلکه یکی از آن‌ها منجر به دیگری می‌شود. همان‌طور که قبلا بررسی کرده‌بودم، به‌مرور متوجه شدم آزادی با مسئولیت‌پذیری در تضاد نیست بلکه مسیری به سمت آن است.


صنعت کارت و پرداخت


طی 50 سال گذشته توسعه زیادی یافته است. در سال‌های اولیه توسعه این سیستم، مقدار زیادی کاغذ از مرچنت‌ها به بانک‌های پذیرنده، از بانک‌های پذیرنده به شبکه‌های اسکیمای کارت و از شبکه‌های اسکیمای کارت به بانک‌های صادرکننده پست می‌شد. با گذر زمان، این فرایند به سمت پردازش الکترونیکی حرکت کرد. کشورها، سیستم‌های پرداختی را طراحی و توسعه دادند که مختص خودشان بود و استانداردهایی را روی این سیستم‌ها پیاده‌سازی کردند که باز هم به خودشان اختصاص داشت و با سیستم‌های کشورهای دیگر مغایر بود. صرفاً، حدود 20 سال گذشته بوده که کل سیستم پرداخت جهانی، به شکل مناسب و الکترونیکی، به هم متصل شد.

امروزه، کشورها، بانک‌های پذیرنده و شبکه‌های اسکیمای مختلف، می‌توانند به شیوه مختص خودشان، به فعالیت بپردازند. بنابراین، درست است که در این بخش، در مورد فرایند کلی پرداخت‌ها صحبت کردیم، ولی همیشه تفاوت‌هایی را بین کشورها و سیستم‌های مختلف مشاهده خواهید کرد. تقریباً در تمامی موارد، عملیات کلی به این شکل است که مرچنت، برای دریافت مبلغ، پیامی را به بانک پذیرنده یا شبکه اسکیمای کارت ارسال می‌کند و این پیام، در نهایت، به دست بانک صادرکننده می‌رسد. کسب آگاهی در مورد محتوای این پیام‌ها، مقصد ارسال آنها و شیوه رسیدن آنها به مقصد، راز حفظ امنیت پرداخت‌ها به‌شمار می‌رود.


بلاکچین برای کسب‌وکارها


شما از حق انتخاب برخوردار هستید و با تصمیم‌هایتان، می‌توانید مشخص کنید که نحوه تکامل بلاکچین در سازمان، بازار و جامعه شما به چه ترتیب پیش خواهد رفت. همان‌گونه که در بخش‌های مختلف این کتاب اشاره کردیم، این انتخاب‌ها، به شکل طبیعی، شامل عناصر متناقض هستند.

در یک طرف، بلاکچین‌ها به عنوان یک فناوری تحول‌آفرین برای مهندسی مجدد فرآیندهای کسب‌وکاری مطرح شده‌اند؛ در طرف دیگر، کسب‌وکار واقعی بلاکچین، به شکل‌گیری بازارها و صنایع جدید می‌انجامد، باعث شکل‌گیری انواع تازه‌ای از مشتریان می‌شود و امکان برقراری تعامل اجتماعی با مدل‌های سازمانی جدید را مهیا می‌کند.

در یک طرف، شرکت‌ها در حال بکارگیری بلاکچین در جوی از کنترل متمرکز هستند؛ در طرف دیگر، کسب‌وکار واقعی بلاکچین، ایجاب می‌کند که حاکمیت، اقتصاد و فناوری، به حالت غیرمتمرکز دربیاید. در یک طرف، حرفه شما در بازار (و یا در یک سازمان) با پیروی از مسیر سلسله مراتب رشد کرده است؛ در طرف دیگر، بر اساس کسب‌وکار واقعی بلاکچین، رشد زمانی‌ محقق خواهد شد که نمایندگان اقتصادی، بتوانند به شکل خودگردان، در یک محیط مبتنی بر اجماع، به فعالیت بپردازند.

در یک طرف، شاهد سلب شدن اعتماد شهروندان جوامع سراسر جهان از موسسات دولتی هستیم؛ در طرف دیگر، کسب‌وکار واقعی بلاکچین، افراد را به آزمایش قراردادهای اجتماعی جدید و امتحان کردن راه‌های جدید برای تعامل و عضویت، ترغیب می‌کند.

در یک طرف، به‌کارگیری هوش مصنوعی باعث می‌شود هویت نهادی که ارزهای کسب‌وکاری (یعنی داده، دسترسی، قراردادها و فناوری) را کنترل می‌کند، در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد؛ در طرف دیگر، در کسب‌وکار واقعی بلاکچین، چندوچون فعالیت هوشمند مبتنی بر ماشین، به شکل شفاف مشخص می‌شود و در مورد مسئولیت‌ها و نحوه مبادله ارزش، روشنگری انجام می‌گیرد.

فهرست این اهداف متضاد را می‌توان همچنان ادامه داد. از لحاظ فناوری، به احتمال زیاد یک شم غریزی قوی، شما را ترغیب می‌کند که منتظر بمانید و ببینید دیگران چه می‌کنند و سپس، دست به انجام سرمایه‌گذاری بزنید. برای رفتن به استقبال کسب‌وکار واقعی بلاکچین، صرف داشتن چشم‌انداز و مهارت‌های فنی جدید کافی نیست؛ بدین منظور، سازمان‌ها باید در جهت مدل‌های سازمانی جدیدی قدم بردارند که تعریف نویی از رهبری، فرهنگ شرکتی و شیوه‌های کاری داشته باشند.


امنیت سایبری


تعداد صنایعی که برای تعیین استراتژی و مدیریت عملیات خود به جمع‌آوری داده و اطلاعات در مورد تمام جوانب کسب‌وکار، به‌ویژه مشتری‌ها وابسته‌اند، هر روز بیشتر می‌شود. هرچند دسترسی به چندین پتابایت داده، بهره‌وری عملیاتی را بهبود می‌بخشد و فرصت‌های جدیدی به وجود می‌آورد، اما این حجم عظیم داده می‌تواند خسارت‌هایی نیز برای شرکت‌ها و افراد به همراه داشته باشد. اکنون حمله‌های سایبری و نفوذ اطلاعاتی رواج یافته و هرساله پرحجم‌تر و پرهزینه‌تر می‌شوند و با وجود توانایی روزافزون ما در جلوگیری از این حمله‌ها و بالا بردن فناوری امنیت و بهداشت سایبری، این نفوذها کاهش نیافته است. باید انتظارات خود را از توانایی‌هایمان بالا ببریم، این ریسک‌ها را کاهش دهیم و بپذیریم که نفوذهای اطلاعاتی اجتناب‌ناپذیر هستند.

از زمانی‌ که اطلاعات مشتری برای هکرها ارزشمندتر شده و دولت‌ها قوانینی را برای جریمه شرکت‌ها، به علت از دست دادن اطلاعات مشتری یا نفوذ به آن، وضع کرده‌اند، شرکت‌هایی که حضور اینترنتی دارند و اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری می‌کنند با ریسک‌های بیشتری مواجه شده‌اند؛ اما این نکته دیگر فقط در مورد بانک‌ها و سازمان‌های خدمات مالی صدق نمی‌کند.

این کتاب صرفا بیانگر آغاز راه است. امنیت سایبری هنوز یک حوزه نسبتا جدید است که خود را به‌صورت پویا با تغییرات محیط رگولاتوری نوپا و توسعه فناوری‌های جدید تطبیق خواهد داد. حوزه امنیت سایبری صرفا متعلق به آینده‌پژوهان فناوری و بومیان دیجیتال نیست. همه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم به این دنیای جدید وارد شده‌ایم. همه ما (جامعه جهانی) باید دست‌به‌دست یکدیگر دهیم تا از رخداد یک فاجعه مرتبط با فناوری جلوگیری کنیم.


بازآفرینی محصول


محصولات روزمره مانند خودرو، لامپ، ساعت، پرینتر، یخچال، یا محصولات صنعتی مانند کامیون سنگین، ماشین جوش صنعتی یا تجهیزات عکس‌برداری پزشکی در آینده نزدیک چه تغییراتی خواهند کرد؟ پاسخ کلی و سریع این است: به میزانی شگفت‌انگیز. پیشرفت‌های سریع در فناوری‌های دیجیتال و نرم‌افزار باعث وقوع این تغییرات می‌شود که سرعت آن بسیار بیشتر از آن است که بسیاری از مردم امروزه تصور می‌کنند. تمرکز این کتاب بر «چه»، «چگونه» و «چرا»ی این تغییرات است.

تا مدت زیادی، ما تنها بر اساس علاقه به کارکردها و قابلیت‌های مختلف، محصولات را برای خرید انتخاب می‌کردیم. این باعث می‌شد که سازندگان آنها با ارائه محصولات در تعداد زیاد و با دیدگاه بازاری «یک نوع برای همه» به ما خدمت‌رسانی کنند.

اما دنیا به‌سرعت در حال چرخش به سمت دوران دیجیتال است. آن اتومبیل‌ها، ساعت‌ها، یخچال‌ها، پرینترها و کامیون‌های سنگین به‌تدریج در حال کسب ویژگی‌های فعال و قابل تغییری هستند که تحت کنترل ذهن‌های هوشمند هستند. به همین دلیل است که ما در این کتاب به‌شدت از این ایده دفاع می‌کنیم که محصولات باید به همکاران، هم‌قطاران و شرکای متصل هوشمندی تبدیل شوند که با خدمات و کارکردهای قابل تطبیق خود از همه، پشتیبانی کنند. نسل جدیدی از محصولات با استفاده از نرم‌افزار و هوش مصنوعی در حال توسعه مغزهای داخلی است که آنها را مشارکتی، قابل پیکربندی و در نهایت مستقل می‌سازد. این عوامل باعث تغییرات شگرف در ساخت و استفاده از محصولات خواهند شد.

تولید محصول چندین جهش عظیم در نوآوری را تجربه کرده است. در حال حاضر که در آستانه عصر جدید محصول قرار گرفته‌ایم، همان احساس قدیمی را داریم؛ حسی از عدم محدودیت در توانایی محصولات متصل هوشمند که بیش از پیش از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و می‌توانند به روش‌هایی به کار روند که هیچ‌کس تا به حال به آن فکر نکرده است. این محصولات جدید آن‌قدر متنوع، متفکر، مطیع، معتمد و کمک‌کننده هستند که به «برادران ذهنی» ما تبدیل می‌شوند. در دنیای امروز باید به‌طور دائمی محصولات را بازآفرینی کرد تا نیازهای در حال تغییر مشتریان را برآورده کنند.


پول


حدود سال 1869 میلادی، خواننده‌ای فرانسوی با نام «مادمازل زیلی» به همراه برادرش و دو خواننده دیگر راهی یک تورکنسرت جهانی شدند. در توقفی که در یک جزیره کوچک در اقیانوس آرام جنوبی داشتند، متوجه شدند که مردم آنجا از پول استفاده نمی‌کنند، در نتیجه خوانندگان موافقت کردند بلیت‌های کنسرت را در ازای هر کالایی که ساکنان جزیره آوردند، بفروشند. اجرایشان بسیار موفق بود. یکی از حاکمان محلی نیز در این کنسرت حضور داشت. آنها توانستند 816 بلیت بفروشند.

افسانه مبادله کالا‌به‌کالا، پول را به چیزی سرد، ساده و عینی تقلیل می‌دهد؛ ابزاری بی‌روح و خشک برای تبادل. اما در حقیقت پول چیزی بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر است. مردم در جوامع قبل از پول تا حد زیادی خودکفا بودند. آنها غذای مورد نیاز خود را یا صید می‌کردند، یا کشت می‌کردند یا پیدا می‌کردند. معامله تا حدودی انجام می‌گرفت، اما غالباً بخشی از آیین‌های رسمی با هنجارهایی سخت‌گیرانه در زمینه دادوستد بود. پول حداقل به همان اندازه که از مبادله کالا‌به‌کالا ناشی می‌شود، از این آیین‌های رسمی نیز متأثر است. پول صرفاً بخشی از سازوکار حسابداری نیست که مبادلات و همچنین پس‌انداز را راحت می‌کند. پول به بخشی عظیم از بافت اجتماعی تعلق دارد که با خون و هوس پیونده خورده است. تعجبی ندارد که چرا ما در خصوص پول بسیار تحقیق و جست‌وجو کرده‌ایم.


انقلاب خدمات مالی


این کتاب به بررسی تأثیر بلاکچین بر درک ما از پول، بانک و بازارهای مالی می‌پردازد. در فصل یک، 9 تحول عمده در سیستم مالی جهانی را در زمینه‌های احراز هویت و قوانین ضدپول‌شویی، خدمات حساب جاری و انتقال پول، پس‌انداز و واریز پول، وام و حساب‌های اعتباری، بورس و خریدوفروش سهام، بازارهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و اوراق بهادار، مدیریت ریسک و بیمه، تحلیل مالی، حسابداری و گزارش‌دهی مالی را بررسی می‌کنیم. فهرست بلندبالایی است!

در فصل 2، «مایکل کیسی» دیدگاهش را از اقتصاد توکنی بیان می‌کند. فصل سوم در رابطه با کلاهبرداری ICO است. در فصل 4، باب تاپ‌اسکات توضیح می‌دهد که چگونه دفاترکل توزیع‌شده با نشستن بر جای سیستم‌های پیچیده برقراری ارتباط و هزینه‌های اضافی و تأخیرها در هر مرحله از فرایند پرداخت، تصفیه‌حساب و تسویه‌حساب را به‌طور چشم‌گیری بهبود می‌بخشند. در فصل 5، امکان تغییراتی که بلاکچین در نحوه ثبت، ذخیره و مدیریت اطلاعات (نه لزوماً مالی) ایجاد ‌می‌کند، بررسی می‌‌شود؛ آن هم با نگاهی عمیق و موشکافانه در موارد استفاده دولتی. فصل آخر این کتاب یادآور سخنان «لوئیس دی براندیس»، قاضی دادگاه عالی ایالات متحده است: «می‌گویند نور خورشید بهترین ماده ضدعفونی‌کننده است.» به بیان دیگر شفافیت برای عملکرد قوی بازارها، شرکت‌ها و دولت‌ها حیاتی است.

به همین دلیل شفافیت یکی از مهم‌ترین مزایای بلاکچین است. بلاکچین اگر چنین ابهاماتی را غیرممکن نکند، حداقل تا حدی دشوار می‌کند که غیرممکن به نظر برسند. ساده‌ترین مثال این است که دو نفر نمی‌توانند مالکیت یک دارایی را ادعا کنند؛ چراکه دفترکل اجازه این کار را نخواهد داد.

این کتاب پیش‌نمایشی از آینده نزدیک خدمات مالی، بازارها و پول است. بلاکچین صنعتی جهانی و آماده تحولی عظیم است که استارت‌آپ‌های بلاکچین در سراسر دنیا همه جنبه‌های آن را هدف قرار داده‌اند. اکنون زمان به کالایی کمیاب بدل شده‌ است. «رابرت شیلر»، برنده جایزه نوبل، می‌گوید: «تردید اغلب مانند تعویق است. ممکن است کسی شک‌وتردیدهای مبهمی داشته باشد و احساس کند باید همه‌چیز را بررسی کند. در این شرایط، سایر مسائل در اندیشه وی نفوذ می‌کند و تصمیمی اتخاذ نمی‌شود.» در این زمینه ایده‌ها و فرصت‌هایی کاربردی برای هر رهبر پیشرویی که با دیدی باز به آینده می‌نگرد، وجود خواهد داشت.


شمشیر دولبه فناوری


تمدن همواره بر قدرت داده اتکا داشته است. تاریخ بشر زمانی شروع شد که انسان‌ها، توانایی صحبت کردن را در خود پرورش دادند. با ابداع زبان افراد توانستند ایده‌ها، تجربه‌ها، خواسته‌ها و نیازهایشان را با هم در میان بگذارند. سرعت پیشرفت زمانی بیشتر شد که انسان‌ها به توانایی نوشتن دست یافتند. ایده‌ها خیلی آسان‌تر و دقیق‌تر، نه فقط بین افراد؛ بلکه از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شدند.

بعد جرقه‌ای زده شد که شعله دانش را روشن کرد. آن جرقه توانایی ذخیره‌سازی، بازیابی و اشتراک‌گذاری نوشته‌های افراد بود. ساخت کتابخانه‌ها به یکی از نمادهای دنیای باستان تبدیل شد. این آتش تمام جهان را فراگرفت و قرن‌ها بعد با رشد انفجاری تجارت همراه شد که همزمان علت و معلول افزایش ارتباطات بود. اوایل قرن بیستم هر دفتر کاری به تأسیساتی برای ذخیره‌سازی اسناد نیاز داشت. اتاق‌ها پر از قفسه‌های بایگانی بودند.

هرچند داده همیشه برای جامعه مهم بوده، اما هرگز نقش پررنگی مانند امروز نداشته است. حتی وقتی رشد تجارت کم می‌شود یا اقتصادها ضعیف می‌شوند، باز هم داده با سرعتی پایدار به رشد ادامه می‌دهد. برخی می‌گویند داده به نفت قرن بیست‌ویکم تبدیل شده، اما این کوچک نشان‌دادن واقعیت است. داده بر خلاف نفت به منبعی تجدیدپذیر تبدیل شده که خودمان می‌توانیم تولیدش کنیم. در انتهای دهه ۲۰۱۰ تقریباً ۲۵ برابر بیشتر از ابتدای دهه، داده دیجیتال وجود داشت. در واقع اکنون با وجود هوش مصنوعی بیش از همیشه از داده بهره می‌بریم.

زیرساخت دیجیتالی که از این داده‌ها پشتیبانی می‌کند، ابر خوانده می‌شود. هرچند نامش از نرمی و پشمالویی حکایت می‌کند، اما ابر در واقعیت مانند یک قلعه است. هر بار با تلفن هوشمندتان جست‌وجویی انجام می‌دهید، داده‌ها را از مرکز داده عظیمی بیرون می‌کشید. این مراکز داده یکی از عجایب عصر مدرن هستند که تقریباً هیچ‌کس اجازه ورود به آنها را ندارد.

این عصر فناوری جدید به ‌شکل فزاینده‌ای دوران جدیدی از اضطراب و تشویش را به همراه داشته است. این تنش‌ها در حکومت‌های دموکراتیک جهان برجسته‌تر هستند. این کشورها که تحت فشار مشکلات مربوط به مهاجرت، تجارت و نابرابری درآمدی هستند، بیش ‌از پیش با شکاف‌های ناشی از اقدامات عوام‌گرایانه و ملی‌گرایانه مواجه می‌شوند که تا حدی نتیجه تغییرات بنیان‌برافکن فناوری هستند. این کتاب این مسائل را از جایگاه سکان‌داری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان بررسی می‌کند. داستان بخش فناوری را می‌گوید که می‌خواهد نیروهایی را درک کند، بپذیرد و با آنها کنار بیاید که از یک شرکت یا حتی تمام صنعت بزرگ‌تر هستند. در عین حال داستان نه فقط در مورد روندها و ایده‌ها؛ بلکه در مورد افراد، تصمیمات و فعالیت‌هایی برای پاسخگویی به نیازهای جهانی است که به‌سرعت تغییر می‌کنند.


فلسفه پول و مالی


کتاب کوچک فلسفه پول و مالی اولین کتاب از مجموعه کتاب‌های کوچک انتشارات راه پرداخت است که ترجمه اثری است که در دانشگاه استنفورد توسط جمعی از نویسندگان تدوین شده و یکی از زیرمجموعه‌های کتاب دانشنامه فلسفه استنفورد به حساب می‌آید. ﮐﺘﺎب داﻧﺸﻨﺎﻣﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪ اﺳﺘﻨﻔﻮرد، داﻧﺸﻨﺎﻣﻪ‌ای راﯾﮕﺎن و آنلاین اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺸﮕﺎه استنفورد اداره می‌شود و از سال ۱۹۹۵ به سرپرستی دکتر «ادوارد ان.زالتا» آغاز به کار کرده ‌است. مدخل‌های این دانشنامه توسط کارشناسان این دانشگاه در آن زمینه کاری از بیش از ۶۵ نهاد جهانی نوشته می‌شوند.

این کتاب به توصیف موضوعاتی می‌پردازد که تحلیل‌های فلسفی در مورد پول و امور مالی ارائه می‌دهند. این کتاب به پنج بخش تقسیم می‌شود که به ترتیب شامل: 1. پول و امور مالی دقیقاً چه هستند؟ (متافیزیک)، 2. دانش مرتبط به مسائل مالی چگونه باید ایجاد شود؟ (اپیستمولوژی یا معرفت‌شناسی)، 3. مزایا و معایب اقتصاد مالی (فلسفه علم)، 4. مشکلات اخلاقی مرتبط با پول و امور مالی (اخلاقی) و 5. رابطه بین سیاست و امور مالی (فلسفه سیاسی) می‌شود.


یک ساتوشی


اولین باری که نام بیت‌کوین را شنیدیم به سادگی از کنار آن رد شدیم تا چند سال بعد همه نگاه‌ها از جمله نگاه حسرت‌آمیز ما دوباره به آن جلب شد. چیزی که در ابتدا شبیه به سکه‌های مجازی در بازی‌های آنلاین به نظر می‌رسید، با گذشت زمان به غول بزرگی تبدیل شد که به راحتی قابل توقف نبود. کتاب یک ساتوشی تلاشی برای راهنمایی افرادی است که تنها در حد شنیدن واژه بیت‌کوین یا دنبال‌کردن قیمت ارزهای دیجیتال با این فناوری آشنا هستند. کتاب یک ساتوشی به‌دنبال شناخت جنبه‌های بیشتر و روش‌های سرمایه‌گذاری در آنها می‌گردد. از کوچک‌ترین واحد پولی بیت‌کوین به پاس خدمات سازنده آن تحت عنوان «ساتوشی» یاد می‌شود.

یک ساتوشی جزئی از صد میلیون واحد کوچک دیگر است که در کنار یکدیگر یک واحد بیت‌کوین را تشکیل می‌دهند. انقلاب پولی که بیش از یک دهه قبل شروع شد، هم‌اکنون به جایگاهی رسیده که رسانه‌ها؛ رویدادها و حوادث آن‌ را از نزدیک دنبال می‌کنند و چشم‌های بسیاری به آینده آن دوخته شده است. یک ساتوشی نمادی برای سهیم‌شدن در این انقلاب است؛ مشارکتی که با کوچک‌ترین واحد پولی آغازگر این انقلاب انجام می‌شود. یک ساتوشی می‌تواند دارایی ارزشمندی در آینده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.