راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیشگاه‌زاده: کاهش چاپ اسکناس و ضرب مسکوک در ناترازی بانک‌ها تأثیر دارد

کاهش چاپ اسکناس و ضرب مسکوک هزینه تراکنش‌های خرد را برای بانک‌ها افزایش می‌دهد که این امر باعث ناترازی بانکی می‌شود. احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل فن‌آوا کارت معتقد است که کاهش هزینه‌های تراکنش، سهولت و دسترسی بیشتر، امنیت و حریم خصوصی و کاهش وابستگی به زیرساخت‌های الکترونیکی از مزایای افزایش نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی کل است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فن‌‌آوا کارت،در همایش اقدامات عملیاتی لازم در اصلاح ساختار ترازنامه بانکی که ۱۴ مردادماه در هتل المپیک برگزار شد، احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل فن‌آوا کارت و رئیس کمیسیون صنعت پرداخت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، بیان کرد: «نام یک بانک به معنای تعیین مأموریت آن نیست، برای مثال بانک رفاه مأموریتش تأمین رفاه نیست.»

او افزود: «در کشور سه نوع بانک شامل تجاری، سرمایه‌گذاری و قرض‌الحسنه وجود دارد و امیدواریم تفکیک آنها و روش مواجه با هریک در قالب قواعد جداگانه به زودی در دستور کار قرار گیرد.»


نقش اسکناس و مسکوک در صنعت پرداخت


پیشگاه‌زاده در خصوص ضرورت افزایش نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در ایران عنوان کرد: «در تمام دنیا برای برخی تبادلات از اسکناس و مسکوک استفاده می‌شود. این درحالی است که فقدان نشر اسکناس و ضرب مسکوک طی چند سال اخیر در کشور مشهود است.»

مدیرعامل فن‌آوا کارت با اشاره به این‌که اسکناس و مسکوک نقش مهمی در صنعت پرداخت و بانکی دارد، اظهار کرد: «بخشی از ناترازی موجود در نظام بانکی کشور به دلیل عدم توجه به نقش اسکناس و مسکوک است.» او ادامه داد: «بر اساس نظام پرداخت هر تراکنش تا سقف ۶۰۰ هزارتومانی ۱۲۰ تومان و تراکنش‌های بالاتر از ۶۰۰ هزار تومان تا سقف ۴ هزار تومان برای پذیرنده، بانک و دارنده کارت هزینه یا همان کارمزد دارد. سهم شبکه پرداخت الکترونیک از تراکنش‌ها بیش از ۴ میلیارد تراکنش در ماه به ارزش ریالی بیش از ۶ همت است.»

پیشگاه‌زاده یکی از علل حجم زیاد تراکنش‌ها را نبود اسکناس و مسکوک دانست و گفت: «عمده این تراکنش‌ها خرد هستند. اگر هزینه چاپ یک اسکناس دو هزار تومانی را ۲ هزار تومان در نظر بگیریم. با توجه به این‌که یک اسکناس ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بار استفاده می‌شود. بنابراین این اسکناس دو هزار تومانی بدون ایجاد هزینه اضافه‌ای به بانک، سیستم پرداخت یا کاربر از بار مازاد تراکنشی تا چند هزار بار جلوگیری می‌کند. از منظر ملاحظات پدافند غیرعامل، اگر زیرساخت‌ها برای زمان کوتاهی قطع شود، مشکلات بزرگی ایجاد می‌شود که افزایش چاپ اسکناس و ضرب مسکوک می‌تواند تا حدود زیادی از بحران جلوگیری کند.»


کاهش سهم اسکناس و مسکوک در نقدینگی


مدیرعامل فن‌آوا کارت بیان کرد: «براساس آمار بانک مرکزی، سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به صورت قابل‌توجهی کاهش یافته است. در سال ۵۷ حدود ۳۱ درصد اسکناس و مسکوک در دست مردم بوده است. این آمار در دهه ۶۰ حدود ۱۵ درصد، در اواخر دهه ۸۰ حدود ۷.۵ درصد، در اواخر دهه ۹۰ حدود ۲.۵ درصد و در طی سه سال اخیر به زیر ۲ درصد رسیده است.»

او دلیل این امر را توسعه سیستم پرداخت، افزایش امنیت و تورم و کاهش ارزش پول دانست و گفت: «دسترسی محدود، وابستگی به زیرساخت، عدم رونق صنعت گردشگری، هزینه‌های زیرساختی، هزینه‌های امنیتی و تراکنش‌های خرد متعدد از چالش‌ها و مشکلات احتمالی کاهش اسکناس و مسکوک است.»

به گفته پیشگاه‌زاده، کاهش هزینه‌های تراکنش، سهولت و دسترسی بیشتر، امنیت و حریم خصوصی و کاهش وابستگی به زیرساخت‌های الکترونیکی از مزایای افزایش نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی کل است. رئیس کمیسیون صنعت پرداخت سازمان نصر خاطرنشان کرد: «افزایش مقیاس‌پذیری، بازنگری در کارمزد‌های تراکنش‌های خرد، نوآوری در روش‌های پرداخت و توسعه کیف پول و اعتبار، تحلیل و بهبود فرایند و کاهش وزن پول با حذف صفر می‌تواند به بهینه شدن فرایند پرداخت کمک کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.