راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احمد پیشگاه‌زاده مطرح کرد/ سپاسه؛ یک کیف پول با قابلیت‌های چندگانه

احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل شرکت فن‌آوا کارت در خصوص محصول جدید این شرکت گفت: «کیف پول سپاسه به دو شکل وابسته به کارت‌های بانکی افراد و مستقل از آنها عمل می‌کند و استفاده از آن به دریافت کارت اعتباری مخصوص سپاسه وابسته نیست و در سامانه امکان تعریف کارت بانکی، فارغ از اینکه برای کدام بانک است، وجود دارد.»

شرکت فن‌آوا کارت که عضوی از گروه فن‌آوا است، آبان‌ماه سال جاری تغییراتی در سطح مدیریت داشت و در حال حاضر احمد پیشگاه‌زاده در سمت مدیرعاملی این شرکت در حال فعالیت است. فن‌آوا کارت طبق گزارش اقتصادی شاپرک، در آبان‌ماه سال جاری با سهم حدود سه‌درصدی از بازار مبلغ تراکنش‌ها در جایگاه دهم صنعت قرار گرفت. به عقیده پیشگاه‌زاده، این جایگاه برازنده این شرکت نیست، از همین رو از بدو ورودش به این مجموعه، برنامه کوتاه‌مدت مدیریتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی را به هیئت‌مدیره شرکت ارائه داده است.

در گفت‌وگو با احمد پیشگاه‌زاده از برنامه‌های او در این شرکت پرسیدیم. طبق گفته‌های او، حمایت از استارتا‌پ‌های فعال در حوزه‌های BNPL و لندتک از دو راه سرمایه‌گذاری و مشارکت، گسترش سامانه تأمین و توزیع محصولات و فراورده‌های کشاورزی آوا (ستکاوا) و افزایش سرمایه فن‌آوا کارت از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ است. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


برقراری ارتباط سازنده با شرکای تجاری


احمد پیشگاه‌زاده از آبان‌ماه سال جاری در سمت مدیرعاملی شرکت فن‌آوا کارت مشغول فعالیت شد؛ شرکتی که به گفته او، آن را در شرایطی تحویل گرفت که به دلایل فنی و اقتصادی مانند برخی شرکت‌های پی‌اس‌پی، با مشکل‌ها و چالش‌هایی مانند کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد، ضعف در برخی فرایندهای کاری، به‌روزرسانی زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فرسودگی ابزارهای پذیرش کارت در قالب پایانه‌های فروش و عدم توسعه ابزارهای پرداخت اینترنتی درگیر بود که نیاز به بازنگری و بهبود جدی داشتند.

طبق توضیحات پیشگاه‌زاده، برای بهبود این وضعیت، برقراری ارتباط سازنده با شرکای تجاری به‌ صورت برنامه‌ریزی‌شده در حال انجام است. او در این خصوص توضیح داد: «اصلاح قراردادهای تجاری با محوریت مبلغ تراکنش بر مبنای بازاریابی مستقل از فن‌آوا در دستور کار قرار گرفته و به‌مرور انجام خواهد شد. سخت‌افزارهای امنیتی مرتبط با خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، با قید فوریت، با تجهیزات به‌روز و دارای لایسنس تعویض شده‌اند و هم‌اکنون خدمات IPG شرکت در وضعیت پایدار قرار دارد. برنامه نگهداشت سرمایه‌های انسانی نیز در حال تدوین است و تا قبل از پایان سال جاری به شکل عملیاتی درمی‌آید و شاهد تأثیرات مثبت آن در سازمان خواهیم بود.»

ظرفیت فن‌آوا کارت به مشتریان فعلی صنعت پرداخت کشور محدود نیست و نیازمندی‌های خاص مجموعه گروه فن‌آوا و سهامداران آن را نیز دربرمی‌گیرد. مدیرعامل فن‌آوا کارت با بیان این موضوع درباره پتانسیل‌های این شرکت گفت: «از همین رو شناسایی و پاسخ به نیازهای خاص سهامداران شرکت در دستور کار قرار دارد که شامل ظرفیت چندده‌میلیونی مشتریان هدف است.»


فین‌تک‌آکادمی


شرکت فن‌آوا کارت در بخش نمایشگاهی دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از فین‌تک‌آکادمی رونمایی کرد. فین‌تک آکادمی جدیدترین اقدام‌ این شرکت در راستای توانمندسازی علمی افراد در حوزه فناوری‌های مالی است. طبق صحبت‌های او، راه‌اندازی آکادمی فناوری‌های مالی به ‌منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی و شغلی، افزایش توانمندی گروه‌های متخصص در این حوزه و تسهیل در فرایند نوآوری و پیشرفت فناورانه در اقتصاد کشور انجام شده است. پیشگاه‌زاده در این‌باره گفت: «آکادمی فین‌تک می‌تواند به بهبود فناوری‌های مالی، افزایش اطلاعات و توانمندی‌های متقاضیان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری شخصی و تشویق به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های مالی نیز کمک کند. محتواهای آموزشی با کمک نیروهای متخصص سازمان و با همکاری و مشارکت دانشگاه‌ها و استادان حرفه‌ای در حال تولید است و در همین مدت کوتاه نیز سامانه آموزش مجازی و حضوری مرتبط با این آکادمی، هدایت تحصیلی ۵۰ نفر از کارکنان فن‌آوا کارت را در سه دوره کوتاه‌مدت تخصصی شامل نرم‌افزارهای کاربردی، امنیت و الزامات مرکز تماس پیش برده است. اولین گواهینامه‌های تخصصی نیز ذیل نشان فین‌تک‌آکادمی به شکل الکترونیکی قابل استعلام خواهد بود. در تلاشیم در آینده نزدیک امکان ثبت‌نام و بهره‌برداری از امکانات آموزشی و محتواهای تولیدشده برای عموم علاقه‌مندان را نیز فراهم کنیم.»


برون‌رفت از وضعیت فعلی


طبق گزارش اقتصادی شاپرک، شرکت فن‌آوا کارت در آبان‌ماه سال جاری با کسب حدود سه درصد از سهم بازار مبلغ تراکنش‌ها در جایگاه دهم صنعت قرار داشت. پیشگاه‌زاده در این‌باره اظهار داشت: «با توجه به سابقه و ظرفیت‌های شرکت فن‌آوا کارت و گروه فن‌آوا، یقیناً این جایگاه برازنده این شرکت نیست؛ از این رو از بدو ورودم به این مجموعه، برنامه کوتاه‌مدت مدیریتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی به هیئت‌مدیره شرکت ارائه داده‌ام.»

او ادامه داد: «این برنامه اصلاحات مدیریتی در سطح ساختار سازمانی و زیرساخت‌های فنی، کسب‌وکار، عملیات، امنیت و توسعه محصولات را دربرمی‌گیرد و امیدواریم با اجرای این برنامه کوتاه‌مدت ظرف شش ‌ماه پیش رو به سهم بازار چهاردرصدی دست پیدا کنیم. به همین منظور افزایش ناوگان پایانه‌های فروش از چندین راه؛ ازجمله نوسازی و بازاریابی به تعداد حداقل ۵۰ هزار دستگاه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین بهبود و اصلاح کامل زیرساخت‌های خدمات درگاه پرداخت اینترنتی در یک ماه گذشته انجام شده و بازاریابی ابزار پذیرش اینترنتی نیز با تأکید بر مدل بنگاه‌به‌بنگاه در دستور کار جدی شرکت قرار گرفته است.»


سپاسه؛ کیف پول الکترونیکی و فیزیکی


این شرکت در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، علاوه‌بر فین‌تک‌آکادمی، از سرویس کارت اعتباری «سپاسه» نیز رونمایی کرد. سپاسه یک کیف پول الکترونیکی و در عین حال فیزیکی است که ارائه‌دهنده بن‌کارت، کیف پول و کارت اعتباری است و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند آن را برای کارمندان خود، در راستای افزایش رضایت آنها، تهیه کنند. طبق توضیحات پیشگاه‌زاده، کیف پول سپاسه به دو شکل وابسته به کارت‌های بانکی افراد و مستقل از آنها عمل می‌کند و استفاده از آن به دریافت کارت اعتباری مخصوص سپاسه وابسته نیست و در سامانه امکان تعریف کارت بانکی، فارغ از اینکه برای کدام بانک است، وجود دارد. او درباره این سرویس توضیح داد: «سپاسه یک کیف پول با قابلیت‌های چندگانه است. این کیف پول امکان به‌کارگیری در اشکال فیزیکی، مجازی و مبتنی بر برنامه کاربردی را دارد. برخی از قابلیت‌های کارت اعتباری سپاسه این موارد است: استفاده به جای بن‌کارت، جایگزین کارت تخفیف‌های سنتی، استفاده به‌عنوان کارت اعتباری و خرید اقساطی و استفاده تلفیقی یا اتصال پایدار به سایر کیف پول‌های موجود در کشور.»

افراد دارای کارت سپاسه می‌توانند از مراکز خرید و فروشگاه‌های طرف قرارداد این شرکت خرید کنند و علاوه‌بر استفاده از سیستم اعتباری خود، تخفیف نیز بگیرند. طبق توضیحات مدیرعامل فن‌آوا کارت، این محصول به رفع چالش بن‌کارت سازمان‌ها نیز کمک می‌کند. او گفت: «ما نام این محصول را سپاسه گذاشته‌ایم که از کلمه سپاس گرفته شده است. این کلمه هم به لحاظ آوایی و هم معنایی خوشایند است و دلیل انتخاب ما هم همین بوده است.»


افزایش حداقل پنج‌برابری سرمایه فعلی


براساس ضوابط اجرایی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مصوب بانک مرکزی، شرکت فن‌آوا کارت بایستی هرچه سریع‌تر نسبت به افزایش سرمایه به میزان حداقل پنج‌برابر سرمایه فعلی خود اقدام کند. پیشگاه‌زاده با بیان این موارد، درباره مهم‌ترین چالشی که در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اظهار داشت: «با توجه به مسائل حاکمیت شرکتی، ملاحظات سهامداران فعلی و رقابت‌های موجود در سطح بانک‌ها و مؤسسات مالی که سهام غالب برخی شرکت‌های پرداخت را در اختیار دارند، برنامه اجرایی شرکت فن‌آوا کارت در مسیر تحقق ضوابط مذکور با چالش‌هایی همراه شده است. برای مثال، یکی از چالش‌ها در سطح صنعت پرداخت، میزان دسترسی به منابع سخت‌افزاری سرویس‌دهنده، ازجمله پایانه‌های فروش است. منابع مالی بانک‌های بزرگ که در اختیار برخی شرکت‌های پرداخت است، فضای رقابتی منصفانه را از شرکت‌هایی مثل فن‌آوا کارت ربوده و دستیابی به سهم بازار منطقی را بسیار پرچالش و کند کرده است.»

بنا بر توضیحات پیشگاه‌زاده، مذاکراتی با بانک‌ها و مؤسسات مالی برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت از سوی سهام‌دار اصلی در جریان است و همچنین تجهیز مراکز کسب‌وکار در اختیار سهام‌داران با سیاست بهره‌مندی از ظرفیت‌های کامل شرکت‌های گروه فن‌آوا با ابزارهای پرداخت شرکت فن‌آوا کارت آغاز شده است.

به عقیده مدیرعامل فن‌آوا کارت، مهم‌ترین چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۳ ممکن است با آنها روبه‌رو شوند مواردی از این دست خواهد بود: نظام مالیاتی جدید، تحریم‌ها، نوسانات ارزی، مسائل امنیتی در فضای آنلاین، فقدان استاندارد ابزارهای پرداخت ایرانی و در نتیجه خروج ارز برای استانداردهایی نظیر PCI و نیز محدودیت‌ها در دسترسی به فناوری‌های نوین پرداخت الکترونیک. البته او تأکید کرد که این چالش‌ها فقط متوجه شرکت فن‌آوا کارت نیست و تقریباً تمامی صنعت درگیر این نوع مشکلات خواهند بود.


برنامه‌های ۱۴۰۳


تعامل با شرکت‌های گروه فن‌آوا در راستای هم‌افزایی بیشتر، مطالعه و طراحی ابزارهای پرداخت غیرتماسی و حمایت استارتاپ‌های حوزه فناوری‌های مالی ازجمله برنامه‌هایی هستند که فن‌آوا کارت تا پایان سال جاری بر آنها متمرکز است. پیشگاه‌زاده درباره این برنامه‌ها گفت: «استفاده از ظرفیت فنی و مهندسی شرکت‌های همکار در هلدینگ فن‌آوا برای تولید تجهیزات بومی که قابلیت پذیرش انواع کارت‌های غیرتماسی مبتنی بر فناوری NFC ر‌ا داشته باشند شروع شده و در همین رابطه یک محصول بومی از نوع پایانه غیرنقدی با نام تجاری AVEX تولید شده و پس از دریافت مجوزهای لازم عملیاتی خواهد شد. مشخصاً حمایت از استارتا‌پ‌های فعال در حوزه‌های BNPL و لندتک نیز به‌صورت سرمایه‌گذاری و مشارکت در دستور کار قرار دارد.»

گسترش سامانه تأمین و توزیع محصولات و فراورده‌های کشاورزی آوا (ستکاوا) با هدف تأمین امنیت غذایی ایرانیان به‌عنوان یک پروژه حاکمیتی از برنامه‌های اصلی شرکت فن‌آوا کارت در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. پیشگاه‌زاده درباره این پروژه بیان کرد: «ستکاوا زیرساخت نرم‌افزاری است که به‌واسطه توافق میان وزارت جهاد کشاورزی و گروه فن‌آوا توسعه داده شده است. با این سامانه، خریداران کالاهای اساسی (خریداران خرد، خریداران عمده، غرفه‌های میادین میوه و تر‌ه‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خریداران مناسبتی و خریداران دستگاهی) می‌توانند متناسب با میزان سهمیه و ظرفیت مصرف خود به‌ صورت مستقیم کالای خود را تأمین کنند. شفاف‌سازی و تسهیل فرایندهای خریدوفروش، رعایت قیمت مصوب و افزایش کیفیت محصولات در کنار مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین تا مصرف کالاهای اساسی از اهداف اصلی این سامانه است.»

همچنین طبق صحبت‌های پیشگاه‌زاده، شرکت فن‌آوا کارت برنامه ایجاد هسته تحول فناوری‌های مالی را برای گذار از وضعیت دیجیتال به سمت هوشمندسازی به‌ صورت جدی دنبال خواهد کرد. او در این خصوص گفت: «با توجه به پیشران‌های کلان تغییرات فناورانه در اقتصاد، فرایند حرکت از اقتصاد دیجیتالی به سمت اقتصاد پایدار صرفاً با تکیه بر اقتصاد هوشمند ممکن است و در این مسیر ابزارها و راهکارهای هوشمند شامل سخت‌افزارها و برنامه‌های کاربردی حرف اول را می‌زنند. شرکت فن‌آوا کارت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی استادان علوم کلان‌داده، اقتصاد و فناوری اطلاعات در قالب هسته تحول فناوری‌های مالی، این ابزارها و امکانات را در اختیار اکوسیستم فناوری پرداخت کشور قرار خواهد داد.»

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    هیچ پخی نخواهید شد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.