راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرایندهای طراحی و توسعه محصول ویپاد، گامی بزرگ در جهت فراگیری مالی

لیلا پاکروان، مدیر محصول بانکداری دیجیتال داتین / شناسایی نیاز، طراحی راهکار مناسب، پاسخ‌گویی سریع به نیاز شناسایی شده و پایدار بودن سیستم از دغدغه‌های قابل تأمل در حوزه طراحی و توسعه محصول در فضای دیجیتال هستند. در ویپاد، برای مدیریت این موارد، از تمرکز بر تیم‌سازی و چیدمان ساختار تیمی استفاده شده است.

در تیم طراحی و توسعه محصول ویپاد، برای مدیریت زمان و همچنین افزایش سطح پاسخ‌گویی، از ساختار ماتریسی در چیدمان تیم استفاده شده است. در این ساختار، افراد هم‌زمان در دو تیم محصول و تکنولوژی به فعالیت می‌پردازند.

تیم تکنولوژی مسئولیت به‌روز بودن تکنولوژی، هماهنگی فنی بین اعضا در تیم‌های مختلف محصول در حوزه تکنولوژی، کد ریویو، توسعه زیرساخت، بهبودهای فنی، هدف‌گذاری فنی و رسیدن به اهداف مربوطه را بر عهده دارد.

هر تیم محصولی در قالب یک تیم اسکرامی، مسئولیت صفر تا صد طراحی و توسعه محصول قابل ارائه به بازار را بر عهده دارد. برای رسیدن به این هدف، پس‌از شناسایی مسئله، تحلیل آن و طراحی راهکار و محصول در تیم مربوطه انجام می‌شود. در فاز تحلیل، نیاز در ابعاد کلان اکوسیستم دیجیتال بررسی می‌شود و نقاط تماس با تیم‌های دیگر شناسایی می‌شوند. این نقاط تماس، از این جهت دارای اهمیت ویژه‌ای هستند که ممکن است موجب تغییراتی در تیم‌های دیگر شوند. نگاه کلان به مسئله از تداخل‌های احتمالی و مشکل‌ساز پیشگیری می‌کند. مسئولیت این هماهنگی‌ها با مدیر محصول است. مدیر محصول پس‌از بررسی راهکار، با کمک تحلیلگران فنی تیم، راهکار را از منظر فنی و مدل پیاده‌سازی، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. همچنین مدیر محصول طی جلساتی که با مدیران محصول تیم‌های دیگر برگزار می‌کند، از میزان تاثیر راهکار انتخابی بر تیم‌های آن‌ها مطلع می‌شود.

اگر راهکار بر روی تیم‌های دیگر اثرگذار باشد، در تمامی مستندات تحلیل، طراحی، فنی و تست، این مسئله تحت‌عنوان ماتریس تاثیرگذاری «فیچر–تیم» مشخص می‌شود. تمامی تیم‌های درگیر متعهد می‌شوند تا در فعالیت‌های خود به این فیچر نیز بپردازند. پس‌از آنکه تحلیل فیچر کامل شد و تمام پیش‌نیازهای آن مهیا شد، راهکار برای پیاده‌سازی وارد اسپرینت می‌شود. ازآنجایی‌که زمان، مسئله مهمی برای ارائه راه‌حل به بازار است، در ویپاد، زیرساخت‌ها تا حد ممکن به‌صورت «قابل تنظیم» طراحی شده‌اند و امکان اعمال تغییرات یا اضافه کردن فیچرها در حداقل زمان ممکن فراهم شده تا نیاز به انتشار نسخه جدید به کمترین میزان خود برسد. یکی از مسئولیت‌های تیم تولید، طراحی فیچرها به‌صورت ماژولار است تا سرعت توسعه‌های آتی افزایش یابد و امکانات گذشته، قابلیت استفاده مجدد و چند‌باره داشته باشند.

در ابتدای اسپرینت، شرایط زمانی برای آماده‌سازی روال‌های تست آماده‌تر است. بنابراین در این زمان بیشتر به ایجاد تست کیس و تست سناریو پرداخته می‌شود. در زمانی که تصمیم به تهیه نسخه اپلیکیشن گرفته می‌شود، تست پلن و تست اگزکیوشن‌ها نیز ساخته می‌شوند.

برای ارائه محصول با بالاترین کیفیت، فیچرها در ویپاد از چند فیلتر تست عبور می‌کنند. این فیلترها شامل یونیت تست‌های اپ و سرویس، تست منوال، تست اتومات و تست محصول هستند. تمامی این لایه‌های تست، با روال‌هایی که در تیم تعریف شده، در محیط‌های تست عملیاتی، قبل و بعد از انتشار اجرا می‌شوند. 

در هر یک از تیم‌های محصول و تکنولوژی، اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در برهه‌های مشخص زمانی تعیین می‌شود و پیشبرد اهداف به‌صورت دوره‌ای رصد می‌شود. یکی از مواردی که در تیم‌ها اجرا شده و خروجی آن به‌عنوان بخشی از اهداف در نظر گرفته می‌شود، مطالعه بر روی آخرین تکنولوژی‌ها روز است. درصورتی‌که تکنولوژی مورد مطالعه با نیازمندی‌های محصول هم‌خوانی داشته باشد، به‌عنوان هدف تعریف شده و در فرایندهای توسعه‌ اعمال می‌شود. 

از جمله اقدامات دیگری که در ویپاد انجام شده، آماده‌سازی زیرساختی «بات» است، که این امکان را به تردپارتی‌ها می‌دهد تا خودشان فیچر را پیاده کرده و به ویپاد متصل شوند. با این امکان، سرعت توسعه محصولاتی که بیزینس‌های بیرونی دارند، افزایش پیدا می‌کند. در این فیچر، کامپوننت‌های متنوعی طراحی شده است و در اختیار تردپارتی قرار داده می‌شود. تیم ویپاد به عنوان ناظر، بر مدل استفاده هر ترد‌پارتی از کامپوننت‌ها به‌صورت سیستمی نظارت می‌کند. 

در نتیجه تمامی این اقدامات، ویپاد به اپلیکیشنی با میلیون‌ها کاربر تبدیل شده است که آمار کرش فری آن، بالای ٪۹۹.۷ است و بیش‌از ۱۵۰ هزار نفر از کاربران ویپاد امتیاز ۴.۸ را برای آن در کافه‌بازار ثبت کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.