راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نخستین دانش‌پذیران کاریز آروان‌کلاد فارغ‌التحصیل شدند

نخستین گروه از دانش‌پذیران طرح مسئولیت اجتماعی کاریز آروان‌کلاد با به پایان رساندن کامل دوره‌های آموزشی، در بهار ۱۴۰۳ فارغ‌التحصیل شدند.

به گزارش آروان‌کلاد، این فارغ‌التحصیلان از شهرهای زابل، بم، کرمان، میناب، چابهار و مناطق مختلف تهران بودند و طی سه سال گذشته و بنا به انتخابشان، رشته‌های برنامه‌نویسی وب، شبکه، امنیت سایبری، طراحی UI/UX و دیجیتال مارکتینگ را زیر نظر منتورهایی از آروان‌کلاد و اکوسیستم فناوری کشور فرا گرفتند.

بنا به گزارش دست‌اندرکاران کاریز، در حال حاضر نیمی از ۲۷ فارغ‌التحصیل کاریز، پس از پایان دوره‌های آموزشی و پشت سر گذاشتن بوت‌کمپ، وارد بازار کار شدند و نیمی دیگر آماده ورود به بازار کار هستند.

کاریز آروان‌کلاد در زمستان ۱۳۹۹ با هدف توانمندسازی آموزشی نوجوانان و جوانانی راه‌اندازی شد که دسترسی کم‌تری به محتوای آموزش تخصصی دارند تا با فراگرفتن رشته‌های آی‌تی و دیجیتال در زمان ورود به بازار کار، فرصت اجتماعی برابرتری داشته باشند. دانش‌پذیرانی که تغییر، ساخت و تحقق مسیر آینده‌شان را از مسیر فناوری دنبال می‌کنند. در حال حاضر دانش‌پذیرانی از ۱۶ شهر ایران در این طرح توانمندسازی آموزشی حضور دارند.


کاریز آروان‌کلاد؛ آموزش فناوری در خدمت توسعه پایدار سرمایه انسانی


ایلیا وکیلی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مرشد آروان‌کلاد در مراسم فارغ‌التحصیلی دانش‌پذیران کاریز درباره چرایی این نام و این طرح گفت: «پیش از کشاورزی صنعتی و ناسازگار با زیست‌بوم عمدتاً خشک ایران، تجربه فرانسلی حفر و نگهداری کاریزها منجر به آبادانی جمعی شده بود و توسعه پایدار کشاورزی در ایران را ممکن کرده بود.  آروان‌کلاد هم با الهام از همین ایده، پروژه مسئولیت اجتماعی آموزشی خود را کاریز نام‌گذاری کرد.»

او ادامه داد: «به‌جای حفر چاه‌های عمیق سرمایه انسانی از طریق کنکور و کوچاندن این استعدادها به تهران یا سایر مراکز استان‌ها و درنهایت صادر کردنشان در قالب مهاجرت، باید بتوانیم فضای یادگیری و رشد را در گوشه‌وکنار ایران ایجاد و درنهایت بستری فراهم کنیم که این دانش‌پذیران خودشان عهده‌دار آموزش و شکوفایی در زیست‌بوم خود شوند.»

به گزارش دست‌اندرکاران کاریز، فارغ‌التحصیلان کنونی این طرح، همچنین دانش‌پذیرانی که در سطوح بالاتر آموزشی هستند با ادامه همین آموزش و زیر نظر آروان‌کلاد در حال توسعه این بستر آموزشی در مناطق تحت سکونتشان در شهرهای بم، مروردشت و بندر سیریک هستند.

هستی شهریزفر، معمار ارتباطات آروان در ادامه این مراسم درباره شیوه اجرای کاریز گفت: «در کاریز، باتوجه‌به شیوه زندگی دانش‌پذیران‌مان و با پداگوژی متناسب، مسیر آموزشی ویژه‌ای را طراحی و پیاده‌سازی کردیم. همچنین علاوه‌بر آموزش دروس تخصصی و فنی، آموزش مهارت‌های اجتماعی، دادن مسئولیت‌های اجتماعی در قالب دستیار گروه یا مربی حل تمرین، انجام پروژه‌های داوطلبانه و تشکیل گروه‌های دوستی، را هم در نظر گرفتیم تا درنهایت دانش‌پذیران کاریز نه فقط به‌عنوان یک نیروی متخصصِ صرف که به مسائل فنی آگاهی پیدا کرده، بلکه با مهارت‌های اجتماعی بالا، پرورش پیدا کنند.»


مایِ جمعی


در بخشی از مراسم فارغ‌التحصیلی دانش‌پذیران کاریز از همراهانی که در این مسیر همراه کاریز بودند، تشکر و قدردانی شد. نهادهای اجتماعی انجمن حمایت از کودکان کار در تهران و بم، انجمن یاران دانش و مهر، مؤسسه خیریه پیام امید و ایران من که با معرفی دانش‌پذیران و همراهی مددکاری در مسیر آموزشی، به استمرار این آموزش کمک کردند. همچنین بانک پاسارگاد، هلدینگ فناپ، فناپ زیرساخت، فناپ تک که در تأمین لپ‌تاپ‌ها و PCهای موردنیاز این دانش‌پذیران مشارکت داشتند.

به گفته هستی شهریزفر این مسیر با همراهی ارزشمند منتورهایی از اکوسیستم فناوری ایران و مددکاران بومی این فارغ‌التحصیلان محقق شده است و در ادامه مسیر با همراهی خود دانش‌پذیران در نقش آموزشی، کاریز گسترده‌تر ادامه پیدا می‌کند. مؤسسه‌های مجتمع فنی تهران، رهنما کالج، آکادمی آمانج و مدرسه نزدیک‌تر هم همراهان آموزشی دانش‌پذیران کاریز بودند.


در امتداد کاریز…


سایر دانش‌پذیران کاریز که از سال ۱۴۰۱ به این طرح ملحق شدند در حال پشت سر گذاشتن مسیر آموزشی‌شان هستند و در تابستان ۱۴۰۳ دانش‌پذیران جدیدی از شهرهای اهواز، کرمان، بم، مرودشت، بندر سیریک، قشم و تهران به کاریز خواهند پیوست.

به گفته هستی شهریزفر این مسیر با همراهی ارزشمند منتورهایی از اکوسیستم فناوری ایران و مددکاران بومی این فارغ‌التحصیلان محقق شده است و در ادامه مسیر با همراهی خود دانش‌پذیران در نقش آموزشی، کاریز گسترده‌تر ادامه پیدا می‌کند.

کاریز حاصل تلاش جمعیِ دغدغه‌مندان در حوزه توانمندسازی آموزشی‌ست و اگر شما هم علاقه‌مند هستید در این طرح مشارکت داشته باشید می‌توانید به pr@arvancloud.ir ایمیل بزنید.

منبع آروان‌کلاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.