راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تمرکز جی‌اس‌اس بر آینده فناوری‌های نوین مالی و پرداخت

عطیه پورفخیم، مدیر مارکام شرکت جی‌‌اس‌اس در گفت‌و‌گو با راه پرداخت از اهداف و نگرش جی‌اس‌اس از حضور در نمایشگاه Seamless 2024 دبی که از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جریان هست و سایر نمایشگاه‌های خارجی گفت و به تشریح راهکارهای نوین هوش مصنوعی، بانکداری سبز، توجه بیش‌ازپیش این شرکت به راهکارهای نوین هوش مصنوعی و چشم‌انداز آینده‌پژوهانه جی‌اس‌اس به حوزه‌های نوین و نوآورانه پرداخت.


ماجراجویی بر لبه فناوری جهانی


پورفخیم در ابتدا با اشاره به حضور این شرکت در عرصه بین‌المللی توضیح داد: «جی‌اس‌اس با تمرکز بر نوآوری و پیشرفت در عرصه بانکی و پرداخت و همچنین برخورداری از تجربه حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی در سال‌های گذشته، همچنان به ماجراجویی خود در این زمینه ادامه خواهد داد. جی‌اس‌اس با ادامه نگرش قبلی خود که مبتنی بر ماجراجویی و حرکت بر لبه فناوری جهانی است قصد دارد با محصولات و خدمات نوآورانه خود علاوه بر نمایشگاه Dubai Seamless 2024، در نمایشگاه‌هایDubai Fintech Summit وBangkok Money 20/20 نیز شرکت کند و آنها را به فرصتی تازه برای ارتقای فناوری تبدیل کند. گفتنی است جی‌اس‌اس با مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌‌المللی، به دنبال ارتقای همکاری‌های بین‌المللی و تعامل با نخبگان صنعت فناوری در حوزه بانکی، پرداخت و فین‌تک است تا در تداوم نوآوری‌های جهانی نقش مؤثری داشته باشد.»

تصویر غرفه‌‌ جی‌اس‌اس در نمایشگاه‌های خارجی مربوط به سال‌های گذشته است

او در خصوص رویکرد و نگرش جی‌اس‌اس و نحوه حضور این شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تشریح کرد: «ما سه رویکرد و نگرش اصلی را در سالیان اخیر دنبال کرده‌ایم و دستاوردهای اخیرمان به‌وضوح قابل مشاهده بوده‌ است؛ نگاه ویژه به حوزه هوش مصنوعی، رویکرد پسماند صفر و نگرش سادگی توأم با زیبایی ابزارهای نوین بانکی از جمله دستاوردهای شرکت محسوب می‌شوند.»


هوش مصنوعی؛ ارتقاء تعاملات انسانی در عصر دیجیتال


شرکت جی‌اس‌اس در چند سال گذشته با رونمایی از ربات آلفا پروژه پیاده‌سازی هوش مصنوعی در صنعت بانکی را شروع کرد. در همین رابطه عطیه پورفخیم استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکی را یک انقلاب دانست و تأکید کرد: «هوش مصنوعی نه‌تنها از تجربه مشتریان یک فضای تازه و هوشمند می‌سازد، بلکه در پرداخت‌ها نیز با ارتقاء به سطح جدیدی از سرعت و امنیت، راهی نوین را برای آینده پرداخت‌های دیجیتال باز می‌کند. در دهه گذشته، با ورود به صنعت بانکی و حوزه پرداخت‌ها، به‌عنوان یک فاکتور تحول‌آفرین، چهره اصلی این صنعت‌ها را به طور جذابی تغییر داده است.»

عطیه پورفخیم، مدیر مارکام شرکت جی‌‌اس‌اس

او در ادامه افزود: «این نسل جدید از فناوری، از تحلیل دقیق داده‌ها تا ایجاد تجربه‌های فوق‌العاده برای مشتری، تعاملات مالی را به یک تجربه هوشمند و دیجیتال تبدیل کرده است. هوش مصنوعی علاوه بر بهبود کارایی و سرعت در امور بانکی، با مدیریت هوشمند مخاطرات و امنیت معاملات، مفهوم اطمینان و اعتماد در پرداخت‌های الکترونیکی را دستخوش تغییر کرده که سطح جدیدی از خدمات در این فرایندها را ارائه می‌کند. با وجود این تحولات، بازیگران صنعت بانکی و پرداخت ناچار هستند که بیش‌ازپیش به رشد روزافزون هوش مصنوعی در جهت ارتقاء خدمات و بهبود تجربه کاربری مشتریان توجه کنند.»

پورفخیم با اشاره به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در دنیای امروز گفت: «همان‌طور که می‌دانید هوش مصنوعی زمین‌بازی همه حوزه‌های فناوری را تحت‌تأثیر خود قرار داده است و حوزه بانکی، فین‌تک و پرداخت نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. هوش مصنوعی در این صنعت، نه‌تنها به بهبود کارایی و بهینه‌سازی فرایندها کمک می‌کند، بلکه تجربه مشتریان را نیز بهبود می‌بخشد. همان‌طور که اشاره شد جی‌اس‌اس نیز با ارائه اولین ربات بانکی ایران از نخستین شرکت‌هایی بود که در زمینه هوش مصنوعی گام برداشت و به‌واسطه توجه بانک‌ها و مؤسسات مختلف، از این راهکار هوش مصنوعی استقبال بسیار خوبی شد.»

لازم به ذکر است که جی‌اس‌اس  قصد دارد در نمایشگاه‌های آینده که در آن حضور دارد در راستای تحقق مأموریت خود در زمینه تسهیل خدمات بانکی و پرداخت، از راهکارهای جدید و مدرن هوش مصنوعی رونمایی کند و هدف و زمینه این راهکارها عموماً در راستای ارائه خدمات هوشمندانه به مشتریان بانک‌ها در بهبود تجربه مشتری، افزایش امنیت و بهبود فرایندها خواهد بود.


همراهی جی‌اس‌اس باسیاست جهان بدون زباله


پورفخیم درباره اهمیت رویکرد پسماند صفر (Zero Waste World) و حفظ محیط‌زیست گفت: «یکی از برنامه‌های جدی جی‌اس‌اس در همکاری‌ها و ارائه محصولات جدید، ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای حل چالش‌های رایج ریشه‌کنی زباله در فرایندهای عملیاتی تولید محصولات است و شرکت جی‌اس‌اس برای این مفهوم در محصولات و راهکارهای خود اهمیت ویژه‌ای قائل است. باتوجه‌به این مهم، ما با تمرکز بر رویکرد Sustainability (توسعه پایدار/زیست‌پایشی) و پسماند صفر در کنار انتقال مفهوم رشد صنعت با حداقل تأثیر منفی بر محیط‌زیست، در نمایشگاه Seamless2024 حضور پیدا کرده‌ایم. همچنین، لازم به ذکر است که به این فاکتورها در زبان طراحی غرفه‌های جی‌اس‌اس در سال گذشته توجه کرده بودیم و علاوه بر فاکتورهای ذکر شده، امسال هوش مصنوعی را نیز چاشنی طراحی غرفه خود کرده‌ایم.»

پورفخیم با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت‌های اجتماعی اصلی شرکت‌ها باید اهمیت‌دادن به مفهوم پسماند صفر باشد، گفت: «یکی از اهداف سازمان‌های بزرگ در دو دهه اخیر، به صفر رساندن پسماند در جهان بوده است و برای تحقق این هدف یک دستورالعمل ساده وجود دارد که در آن دفع، کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و پوسیدگی زباله اهمیت دارد. سعی ما نیز در سالیان اخیر بر این بوده تا محصولات و راهکارهای سخت‌افزاری خود را باتوجه‌به این رویکرد طراحی و روانه سیستم بانکی و پرداخت کنیم تا نقش خود را در نگهداری و حفظ اکوسیستم ایفا کرده باشیم.»


سادگی همراه با زیبایی در نسل جدید ابزارهای نوین بانکی


مدیر مارکام شرکت جی‌‌اس‌اس در ادامه به نگرش «سادگی توأم با زیبایی ابزارهای نوین بانکی» پرداخت و ضمن مهم دانستن فاکتور سادگی و مینیمال بودن در عین زیبایی و کارایی ابزارهای نوین بانکی و پرداخت اشاره کرد و گفت: «یکی از فاکتورها و مشخصات ابزارها و راهکارهای ارائه شده جی‌اس‌اس به صنعت بانکی و پرداخت، سادگی ابزار و ایجاد سهولت برای کاربران است. در دنیای پیچیده امروز، مردم به‌سادگی اهمیت زیادی می‌دهند. صنعت بانکی و پرداخت نیز باید تا حد ممکن از شر سازوکارهای پیچیده و غیرضروری خلاص شود، بدون اینکه تجارب لذت‌بخش را قربانی کند. این اصول باید در تمامی راهکارها و ابزارهای بانکی و پرداختی وجود داشته باشند. هر سال، تکنولوژی زندگی را برای مردم پیچیده‌تر می‌کند. بنابراین، هر ابزار بانکی و پرداختی می‌تواند با ارائه یک تجربه کاربری عالی بر اساس یک رابط کاربری ساده و زیبا از مزیت قابل‌توجهی برخوردار شود.»

تصویر غرفه‌‌ جی‌اس‌اس در نمایشگاه‌های خارجی مربوط به سال‌های گذشته است

او در ادامه افزود: «سادگی در عین زیبایی توسعه خدمات دیجیتال باعث ظهور استارتاپ‌های فین‌تک و نوآوری‌های مختلف صنعت مالی و دگرگونی صنعت خدمات مالی شده است. بنابراین، سیر تحول در ابزارهای بانکی و پرداختی به‌عنوان راهی برای ساده‌تر کردن برخی امور دشوار و ناخوشایند اما معمولی آغاز شده است. اخیراً، همین انقلاب سادگی را می‌توان در بخش خدمات مالی مشاهده کرد.»

مدیر مارکام جی‌اس‌اس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ساده‌سازی ابزار بانکی و پرداختی حتی در عرصه بین‌المللی این امکان را به کاربران می‌دهد که با تلاش و دانش کمتر به نتایج مشابه یا حتی بیشتری برسند و تلاش جی‌اس‌اس نیز در تمام دوران فعالیت خود، توجه به ساده‌سازی در جهت ارائه خدمات بانکی و پرداختی با ابزارهای مدرن و زیبا بوده است. در این راستا، ما قصد داریم تا با نمایش برخی از محصولات و راهکارهای خود در عرصه جهانی، توجه مردم و سایر رقبا را به همه‌گیر کردن این نگرش جلب کنیم.»


مسئولیت اجتماعی جی‌اس‌اس؛ لزوم بانکداری سبز


امروزه، مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین موضوعات موردبحث سازمان‌های مختلف هستند که همواره در فلسفه وجودی و مأموریت‌های خود به آن می‌پردازند و بانکداری سبز، یکی از مصادیق اصلی در انجام وظایف مربوط به رسالت اجتماعی بانک‌های امروزی است. در همین رابطه مدیر مارکام جی‌اس‌اس درباره سبز بودن راهکارهای این شرکت توضیح داد.

تصویر غرفه‌‌ جی‌اس‌اس در نمایشگاه‌های خارجی مربوط به سال‌های گذشته است

به گفته پورفخیم وقتی صحبت از بانکداری سبز می‌شود، شاید تصور اولیه بیش از هر چیز بر روی بانکداری الکترونیک و ابزارهایی باشد که کمتر از کاغذ استفاده می‌کنند که قطعاً بخشی از بحث شامل همین موضوعات می‌شود، اما این صرفه‌جویی از دو بعد قابل بررسی است؛ نخست آنکه بانکداری الکترونیکی و ابزارهای نوین بانکی و پرداختی سبب کاهش مصرف کاغذ می‌شوند و از  سویی دیگر، محیط‌زیست نیز حفظ می‌شود. تمام راهکارهای جی‌اس‌اس از جمله راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سالیان اخیر در این مسیر ارائه و همواره سعی شده این رویکرد در طراحی محصولات و خدمات نیز لحاظ شود.


برنامه‎های آینده شرکت جی‌اس‌اس


پورفخیم در انتها به برنامه‎های آینده شرکت جی‌اس‌اس پرداخت و توضیح داد: «جی‌اس‌اس در سالیان متمادی فعالیت خود، راهکارهای نوین بانکی و پروژه‌های نوآورانه بسیاری را طراحی و پیاده‌سازی کرده است. پیاده‌سازی رمز یک‌بار مصرف در بیش از 20 بانک کشور، هوشمندسازی پرداخت عوارض خروج از کشور در تمامی مرزهای ایران، عرضه شناسنامه هوشمند، گذرنامه، گواهینامه، کارت خودرو و ‌همچنین عرضه و صدور تمام الکترونیک بیمه‌نامه هوشمند توریست و صدور سیم‌کارت تنها گوشه‌ای از این فعالیت‌ها هستند. همچنین جی‌اس‌اس بهترین شیوه‌ها و ایده‌های نوآورانه بانک‌تک، فین‌تک، اینشورتک، لندتک، رگ‌تک، نئوبانک و بانکداری باز را در سراسر جهان بررسی می‌کند و همواره درصدد توانمندسازی رهبران بانک‌ها و مدیران تأثیرگذار برای دستیابی به اهداف تحول دیجیتالی خود است. به‌علاوه، این شرکت اخیراً در راستای ارائه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه سعی داشته زمان قابل‌توجهی را صرف بررسی موضوعاتی از قبیل سفته الکترونیک، حواله دیجیتال، انتقال پول به‌صورت هوشمند، اینترنت اشیا، ارائه رمز یکبار مصرف، وام‌دهی آنلاین و ارائه راهکار احراز هویت دیجیتال به شکل هرچه هوشمندتر کرده است.»

لازم به ذکر است شرکت جی‌اس‌اس بین روزهای ۲۵-۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای معرفی دستاوردها و راهکارهای خلاقانه در حوزه بانکداری و پرداخت در نمایشگاه  2024 Seamless دبی حضور خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.