راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش برای توسعه صادرات به خاورمیانه و آفریقا

معاون امور مشتریان و فروش توسن‌تکنو از چشم‌انداز صادراتی این شرکت می‌گوید

شرکت «توسعه فن‌افزار توسن» با نشان تجاری «توسن‌تکنو» سال‌هاست که در حوزه‌هایی نظیر راهکارهای پرداخت الکترونیک هوشمند، راهکارهای بانکداری دیجیتال و تحول شعبه، راهکارهای جامع و یکپارچه فروشگاهی شاپ، شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی مانی‌تک، خدمات نگهداری و تعمیرات پوینت، راهکارهای مالیاتی تکسا و راهکارهای هوش مصنوعی آرتین ارائه خدمات می‌کند. حدود یک سال است که این شرکت ضمن حفظ پیشتازی خود در بازار داخلی،‌ فعالیتش را در بازارهای بین‌المللی آغاز کرده و توانسته پایانه‌های پرداخت الکترونیک هوشمند (POS) را وارد بازار سوریه کند. جمشید جوادی‌پور، معاون امور مشتریان و فروش توسن‌تکنو، چشم‌انداز صادراتی این شرکت را بیشتر از یک کشور یا چند مشتری در یک کشور می‌بیند. به گفته او، توسن‌تکنو در حال مطالعه و بررسی بازارهاست و در آینده صادراتش را به دو یا سه کشور در خاورمیانه و شاید هم آفریقا توسعه خواهد داد.


توسعه مارکت اندروید


جوادی‌پور با اشاره به اقدامات توسن‌تکنو در حوزه صادرات گفت: «نزدیک به یک سال است که در حال مطالعه بازارهای هدف هستیم و فعالیتمان را در این بازار شروع کرده‌ایم. اخیراً توانسته‌ایم حدود هزار دستگاه کارتخوان TECHNO P3 به بازار سوریه صادر کنیم. البته این مسیر ادامه‌دار است و ما در حال تکمیل یک سبد محصول هستیم.»

او در خصوص حضور توسن‌تکنو در بازارهای بین‌المللی گفت: «نزدیک به دو سال است که ما در زنجیره تأمین قطعات پایانه‌های پرداخت الکترونیک هوشمند قرار گرفته‌ایم. برای بیش از ۱۴ سال نماینده انحصاری PAX‌ در ایران بوده‌ایم و با افتتاح سایت تولید توسن‌تکنو، از حدود ۶ سال گذشته محصولاتشان را تحت لیسانس تولید کرده‌ایم. در حال حاضر نیز همچنان بخشی از محصولات PAX در سبد محصولات ما حضور دارند، اما لاین جدیدی با استراتژی اندروید ایجاد کرده‌ایم و محصولات خودمان را با نام تجاری توسن‌تکنو تولید می‌کنیم و توانسته‌ایم سبدی از محصولات اندرویدی دانش‌بنیان توسن‌تکنو را آماده کنیم. در همین راستا، امسال توسن‌تکنو برای پنجمین بار در طول این سال‌ها و البته دومین سال متوالی، در رویداد Seamless Middle East 2024 دبی شرکت کرد‌ و محصولاتش را با نام تجاری «توسن‌تکنو» و تولید ایران به بازارهای منطقه‌ای معرفی کرد. از آنجا که مالکیت معنوی این محصولات برای توسن‌تکنو است، در بازارهای بین‌المللی مانعی برایمان وجود ندارد. اما اگر شریک خارجی داشتیم، ممکن بود همکارمان در بازار هدفحضور داشته باشد و عملاً امکان حضور و رقابت در بازار را از دست می‌دادیم.»


کاهش هزینه‌ها و تنوع در خدمات


معاون امور مشتریان و فروش توسن‌تکنو با اشاره به راز موفقیت توسن‌تکنو در بازار بین‌المللی گفت: «ما توانستیم در زنجیره تأمین کالا قرار بگیریم و قیمت تمام‌شده دستگاه‌ها را پایین بیاوریم، به‌طوری‌که در بازارهای بین‌المللی هم می‌توانیم با دیگران از نظر قیمتی رقابت کنیم. همچنین محصولات توسن‌تکنو از نظر ظاهر، رنگ، اپلیکیشن و… امکان سفارشی‌سازی دارند که این موضوع برای مشتریان بسیار جذاب است.مورد دیگری که برای ما و مشتریان بسیار حائز اهمیت است، پشتیبانی و خدمات پس از فروش محصولات است. به‌همین‌منظور توسن‌تکنو پلتفرمTECHSTORE را راه‌اندازی کرده است. پلتفرم TECHSTORE در واقع یک پلتفرم کنترلی است که می‌تواند پایانه‌های پرداخت الکترونیک را از راه دور به‌روزرسانی و کنترل کند و حتی امکان رفع تمپری نیز در این سامانه وجود دارد. تیم پشتیبانی شبکه، می‌تواند از راه دور موارد امنیتی را چک و دستگاه را به چرخه فعالیت برگرداند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد. پشتیبانی خوب از دستگاه‌ها باعث انتخاب ما توسط مشتریان در بازارهای بین‌المللی شده است.»

جوادی‌پور با اشاره به راهکار توسن‌تکنو برای رقابت سالم با دیگران گفت: «خریداری سامانه‌های پشتیبانی مشابه TECHSTORE در دیگر برندها هزینه‌های بالایی برای مشتری به همراه دارد، اما این سامانه در توسن‌تکنو توسط تیم نرم‌افزاری داخلی تولید شده و چون این سرویس در قالب یک پکیج به همراه دستگاه به مشتریان عرضه می‌شود، هزینه نسبتاً پایینی برای مشتریان در بر دارد، به علاوه امکان کم یا اضافه‌کردن فیچر‌ها (شخصی‌سازی) نیز در آن وجود دارد. وقتی شرکتی بتواند راهکاری با کیفیت و قیمت مناسب به مشتریانش ارائه دهد و پشتیانی خوبی هم از مشتریان داشته باشد، مزیت‌های رقابتی زیادی برای خود ایجاد کرده است.»

او ادامه داد: «توسن‌تکنو اکنون تلاش می‌کند سبد محصولاتش را توسعه دهد و علاوه بر بازار رقابتی خارجی، بحث رقابت در بازار داخل هم پیش‌رو دارد. در حال حاضر چند شرکت رقیب داخلی داریم. بازار نمی‌تواند بدون رقیب باشد، چرا که عدم فعالیت رقبا، نیاز به ارتقای کمی و کیفی را از بین می‌برد و ما خوشحال می‌شویم که رقبایی جدی و قوی در بازار داخلی و خارجی داشته باشیم.»


صادرات محصولات بانکی


به گفته معاون امور مشتریان و فروش توسن‌تکنو، این شرکت با تکیه بر دانش فنی و ۱۳ سال تجربه خود توانسته در بازاری که شاید تعداد کل پایانه‌های پرداخت الکترونیک آن به ۸ یا ۹ میلیون برسد، حدود ۴ میلیون پایانه فروشگاهی تولید و عرضه کند.

جوادی‌پور معتقد است که در بازار خاورمیانه توجه و اقبال زیادی به راهکارها و ساختارهای نرم‌افزاری و مکمل توسن‌تکنو بوده است و این راهکارها برای مخاطبان بین‌المللی بسیار جذاب است.

او با اشاره به دیگر محصولات توسن‌تکنو در بازارهای بین‌المللی توضیح داد: «در اولین تجربه صادراتمان به کشور سوریه، به سراغ محصولات دیگری مثل Cashless و خودگردان رفتیم، چون در بازار سوریه ضریب نفوذ پول نقد بالاست و آن‌ها برای این که بتوانند از سرویس‌های پرداخت الکترونیک استفاده کنند، نسبت به خرید این دستگاه‌ها علاقه بیشتری نشان دادند و ما با آن‌ها وارد مذاکره و تعامل شدیم. علاوه بر این در بازار محصولات پرداخت مثل کارتخوان‌ها و پلتفرم‌های مربوطه نیز فعالیت بیشتری خواهیم داشت.»


صادرات ۱۰ هزار دستگاه پایانه پرداخت الکترونیک به بازار بین‌الملل


جوادی‌پور با اشاره به محصولات موفق توسن‌تکنو توضیح داد: «عمده فعالیت توسن‌تکنو در لاین پرداخت است و این اواخر با توجه ‌به این که شرکت، استراتژی خود را روی پایانه‌های پرداخت الکترونیکی هوشمند اندرویدی گذاشته است، ما به طور مشخص روی محصولات اندروید متمرکز شدیم که امسال سبد محصولات اندرویدی کامل‌تری داشته باشیم و دست مشتریان برای انتخاب باز باشد. در سال گذشته TECHNO P3 جزو محصولاتی بود که بیشترین فروش را داشته و همچنین محصول TECHNO Q80 کماکان جز محصولاتی است که درخواست زیادی از سمت مشتریان دارد. اما نکته قابل توجه درباره تمام این محصولات قابلیت اتصال آن‌ها بهTECHSTORE برای کم‌کردن هزینه‌های عملیاتی است.»

معاون امور مشتریان و فروش توسن‌تکنو با اشاره به چشم‌انداز توسن‌تکنو در بازار صادرات گفت: «اکنون در حال مطالعه بازارهای هدف بیشتری هستیم و باید بررسی کنیم که کدام یک از این بازارها به محصولات و راهکارهای ما نزدیک‌تر هستند. من چشم‌انداز را بیشتر از یک کشور یا چند مشتری در یک کشور می‌بینم و احتمالاً صادراتمان را به دو یا سه کشور در خاورمیانه و شاید هم آفریقا توسعه دهیم. دلیل ورود ما به بازار سوریه، قابل‌قبول‌بودن محصولات و استقبال از آن‌ها در بازار بوده است. با توجه ‌به تحریم‌ها و شرایط موجود، هر جا که استقبال بیشتری از محصولات ایرانی شود و امکان رقابت فراهم باشد، ما آمادگی ورود به آن بازار را داریم. هر چقدر که کیفیت و خدمات بهتری ارائه دهیم، طبیعتاً می‌توانیم یک راه ورودی و نفوذی به بازارهای دیگر پیدا کنیم. برای سال آینده تصمیم داریم حدود ۱۰ هزار دستگاه کارت‌خوان صادر کنیم. این رقم برای شرکت توسن‌تکنو نسبت به میزان تولید سال، عدد قابل‌توجهی نیست، اما از منظر صادراتی قابل رقابت و چشم‌گیر است.»


نگاهی به کسب‌وکارها و محصولات توسن‌تکنو


جوادی‌پور در ادامه به معرفی کسب‌وکارها و راهکارهای توسن‌تکنو پرداخت و گفت: «توسن‌تکنو در حال حاضر در چهار لاین کسب‌وکاری فعالیت دارد و سه شرکت شاپ، مانی‌تک و تکسا زیرمجموعه‌های توسن‌تکنو هستند که هر کدام از آن‌ها مشغول فعالیت خاص خود هستند. به طور مشخص لاین پرداخت توسن‌تکنو راهکارهای پرداخت ارائه می‌دهد که عمدتاً شامل پایانه‌های پرداخت است. در کنار آن هم پلتفرم‌های مرتبط مثل TECHSTORE را ارائه می‌دهد. در لاین بانکی هم محصولات بانکی مثل خودپرداز، Cashless، خودگردان و راهکارهای نرم‌افزاری مرتبط مثل TECHNO ITM را به بانک‌ها ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار با طراحی جدید و مشتری‌محور، امکان ارائه خدمات بانکی و سرویس‌های ارزش‌افزوده را فراهم می‌کند. اپلیکیشن ITM توسن‌تکنو از این فراتر رفته و فارغ از برند و مدل دستگاه، قابلیت این را دارد که در هر مدل و برندی پیاده‌سازی شود و به سرویس‌های ارزش‌افزوده متصل شود. در زمینه کسب‌وکار هوش مصنوعی آرتین هم سعی می‌شود که سرویس‌های پرداختی و بانکی با هوش مصنوعی توانمند شوند. از جمله این موارد می‌توان به سرویس احراز هویت از طریق تشخیص چهره یا چت‌بات که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند پاسخگوی مشتریان باشد، اشاره کرد. همچنین راهکار کنترل کیفیت هوشمند مرکز تماس آرتین محصولی است که با استفاده از هوش مصنوعی صددرصد مکالمات را در مرکز تماس تبدیل به متن می‌کند و با توجه ‌به شاخص کلیدی تعریف شده، تماس‌ها را تحلیل می‌کند. خدمات پس از فروش کلیه این لاین‌های کسب‌وکاری نیز در پوینت ارائه می‌شود. شبکه پشتیبانی پوینت در ۸۵ نقطه از کشور متمرکز است.»

معاون امور مشتریان و فروش توسن‌تکنو با اشاره به مدل کسب‌وکاری شرکت‌های زیرمجموعه توسن‌تکنو گفت: «در مانی‌تک، شبکه خودپردازهای مستقل در مکان‌هایی به غیر از بانک‌ها را مدیریت می‌کنیم و در شاپ یک پلتفرم فروشگاهی را مدیریت می‌کنیم که می‌تواند صورت‌حساب کسب‌و‌کاری به مشتریان ارائه دهد که در نهایت به پرداخت ختم می‌شود. در تکسا هم به‌عنوان شرکت معتمد مالیاتی حضور داریم و می‌توانیم صورت‌حساب‌های الکترونیکی را با شناسه مالیاتی ارسال کنیم و در نهایت این صورت‌حساب‌ها در پرونده الکترونیکی مودیان ثبت می‌شود. علاوه بر این پایانه‌های فروش با عمق تولید بالای ۵۳ درصد در سایت تولید، طراحی، تولید و آماده ورود به بازار می‌شوند و به طور مشخص امسال روی تولید ۸۰۰ هزار پایانه پرداخت برنامه‌ریزی شده و نزدیک به ۳۰۰ نفر در این سایت تولید که در شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین قرار دارد، بی‌وقفه مشغول به تولید این دستگاه‌ها هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.