راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دکتر عبده تبریزی: تجدید ساختار بانک‌ها غیر قابل اجتناب است

در ابتدای دوران جدیدی در کشور هستیم. به نظر می‌رسد در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی، تغییر و تحولاتی در کشور در حال وقوع است. فضای بانکداری هم از این تغییر و تحولات بی‌تأثیر نیست. دکتر حسین عبده تبریزی در پاسخ به این که نسبت به این تغییر و تحولات چه نگاه و تحلیلی دارد می‌گوید: «نظام بانکی در سال‌های پیش‌رو با چالش عظیم تجدید ساختار و احتمالاً ادغام و تلفیق روبروست و نیاز دارد ترازنامه خود را اصلاح کند؛ همچنین باید برای معوقات بزرگ خود فکری کند.»

دکتر حسین عبده تبریزی از اعضای هیئت علمی دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی در خصوص فرصت‌هایی پیش‌روی اقتصاد ایران می‌گوید: «به نظر من فرصت‌های پیش‌روی اقتصاد ایران بی‌شمار است. فرصت‌ها گسترده نیز هستند و حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شوند، هرچند مشکلات هم فراوان است. اگر مذاکرات ۱+۵ به نتیجه مثبت برسد، فرصت‌های بین‌المللی نیز گسترده است.» وی در خصوص تنگناهای اقتصادی ایران معتقد است اقتصاد ایران، در تلاش برای برون‌رفت از تنگنای اعتباری و شرایط رکود تورمی است.

دکتر عبده تبریزی: تجدید ساختار بانک‌ها غیر قابل اجتناب است

باتوجه به بانک‌محور بودن اقتصاد ایران، این عضو هیئت علمی دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ فرصت‌هایی پیش روی نظام بانکی ایران را این چنین بیان می‌کند: «در نظام بانکی جاری کشور، بانک‌ها به شکل هلدینگ مالی سامان یافته‌اند. بنابراین، نهادهای بازار سرمایه را هم در خود دارند. از این رو، برای بانک‌ها توسعه بازار پول و سرمایه هر دو اهمیت دارد.»

دکتر عبده تبریزی تنگناهای نظام بانکداری در ایران را به چهار قسمت تقسیم می‌کند؛ «معوقات بالا»، «محدودیت فعالیت بین‌المللی»، «بهره‌وری پایین» و «ساختار سنتی» و در مورد تحولات پیش روی نظام بانکی ایران می‌گوید: «باتوجه به گشایش بین‌المللی محتمل، تنگناهای یادشده، تجدید ساختار بانک‌ها غیر قابل اجتناب است.»

وی در ادامه صحبت‌هایش به چگونگی رابطه سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه اقتصادی اشاره می‌کند و معتقد است حضور سرمایه خارجی به لحاظ ورود فناوری و نظام‌های مدیریت در کنار تأمین مالی پروژه‌ها بر توسعه اقتصاد نقش مهمی دارد.

تأمین منابع مالی خارجی تأثیر مهمی در توسعه اقتصادی و نظام بانکی دارد. وی درباره چگونه هموارسازی مسیر تأمین منابع مالی خارجی می‌گوید: «به لحاظ وجود پروژه‌های سودآور در کشور، با رفع تحریم‌های اقتصادی جاری این مسیر هموار می‌شود.»

این عضو هیئت علمی دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ نقش بانکداری اسلامی در تحولات اقتصادی را این چنین می‌بیند: «نظام بانکداری ایران در چارچوب قواعد بانکداری بدون ربا تعریف شده است. آنچه در مورد نقش بانک‌ها در توسعه اقتصاد مطرح شد، با حفظ همین قالب است.»

وی در پاسخ به این سوأل که نگرش تحول‌گرا چرا ضرورت توسعه نظام بانکی است و ابعاد این نگرش چگونه است؟ می‌گوید: «چون نظام بانکی نیز به دنبال تحول است. در این نگرش، با توجه به ظرفیت‌های رشد کشور، تلاش می‌شود تا خلاء‌های اقتصادی پر شود و از طریق توسعه اقتصادی که مسیر شناخته‌‌شده‌تری دارد، ریسک‌های سیاسی کشور کاهش یابد و توسعه فرهنگی بلندمدت به‌وقوع بپیوندد.»

با توجه به اینکه در آستانه برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی بانکداری و اقتصادی جهانی هستیم وی در پاسخ به اینکه این کنفرانس می‌تواند چه نقشی در توسعه اقتصادی ایران بازی کند، می‌گوید: «هر نشست علمی می‌تواند در انتقال مفاهیم و نظریه‌ها در عرصه نظر (محیط‌های دانشگاهی) و عملی (درون نظام بانکی) مؤثر باشند. هرقدر نشستی منسجم و از نظر محتوا پربارتر باشد، این تأثیر گسترده‌تر است.»

منبع: ایکوبیگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.