راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انباشت تجربه نوآوران یک صنعت / حرکتی نو در صنعت لجستیک ایران

رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار / یکی از بخش‌هایی که در مانیفست راه‌اندازی و لی‌اوت محتوایی کارنگ از همان ابتدا تعریف کردیم بخش لجستیک بود. تجربه من از اکوسیستم روبه‌رشد نوآوری کشور؛ به‌ویژه در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین و سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش‌هایی چون خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک شده بود نشان از آن داشت که حمل‌ونقل خرده‌بار و بسته‌های اینترنتی خیلی زود به یکی از دغدغه‌های اصلی اقتصاد نوآوری کشور تبدیل خواهد شد. ازاین‌رو بود که هم در پیش‌شماره‌های کارنگ که در اواخر سال ۱۳۹۹ تدارک می‌دیدیم و هم از انتشار اولین شماره کارنگ در ابتدای سال ۱۴۰۰ صفحه «لجستیک» با تأکید بر نوآوری در این صنعت به یکی از بخش‌های مهم و ثابت این هفته‌نامه تبدیل شد. این تأکید آنقدر زیاد بود که چهار جلد از هفته‌نامه اقتصاد نوآوری کارنگ در 10 شماره اول آن به چهره‌ها و مسائل این صنعت اختصاص پیدا کرد.

وقتی هم از لجستیک حرف می‌زدیم تأکیدمان بر کسب‌وکارهای این صنعت بود. یعنی کارآفرینان و نوآوران و البته شرکت‌های بزرگ و قدیمی که در صنایع مختلف راهکارها و خدمات لجستیکی ارائه می‌دادند. تلاش‌مان این بود که بازیگران مختلف لجستیک کشور را با کلیدواژه نوآوری شناسایی کنیم و کم‌کم به جنبه‌های مختلف اکوسیستم آن نور بتابانیم. به همین دلیل از استارتاپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌هایی که بیش از ۶۰ سال قدمت داشتند در دایره تعریف و رصد محتوایی کارنگ قرار گرفتند. تنظیم‌گری این فضا را هم با درنظرگرفتن چالش‌هایی که کسب‌وکارهای نوآور با آنها روبه‌رو بودند به‌عنوان یک بخش مهم و راهبردی مورد بررسی و نقادی قرار دادیم.


چرا لجستیک برای ما مهم بوده و هست؟


از خروس‌خوان سحر تا دم غروب، از نیمه‌شب‌های تاریک زمستان تا ظهرهای تابستان یا در هر لحظه‌ای که این کتاب را در دست گرفته‌اید، از جنوب تا شمال کشور و در خیابان‌ها و جاده‌های شهرهای مختلف؛ کامیون‌ها، وانت‌ها، موتورسیکلت‌ها و بسیاری وسایل نقلیه دیگر در حال رساندن «باری یا بسته‌ای» از مبدئی به مقصدی هستند. این همان صنعت لجستیک ایران است که ۲۴ساعته و هفت روز هفته و بدون لحظه‌ای توقف به‌عنوان یکی از قلب‌های تپنده اقتصاد کشور در حال فعالیت است. صنعتی که حتی تصور لحظه‌ای توقف برای آن هم ناممکن است. لجستیک با سابقه‌ای به درازای تاریخ، اما در سال‌های اخیر تغییرات شگرفی کرده است. مهم‌ترین آن را هم باید ورود یک نسل از نوآوران جوان و صاحب ایده به این بخش از اقتصاد کشور دانست. نسلی از کسب‌وکارهای جدید و متکی به نوآوری و فناوری که تلاش دارند این صنعت و فرصت‌هایش را بزرگ‌تر و بیش‌تر کنند.

کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» مجموعه گفت‌وگوهایی است با تعداد محدودی از کارآفرینان و نوآوران این حوزه به همراه چند گزارش تحلیلی از گذشته و آینده صنعت. شاید برای اولین‌بار باشد که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور و دیگر کسب‌وکارهای لجستیکی در قالب یک کتاب از موانع و مسیرهای این صنعت گفته‌اند؛ آن‌ هم با تکیه‌ بر تجربه‌های واقعی کسب‌وکاری. کسانی که اعتقاد دارند ظرفیت‌های صنعت لجستیک ایران بسیار بیشتر از داشته‌های فعلی است و یکی از مسیرهای شکوفایی آن تزریق جسورانه‌تر نوآوری به آن است. شاید چکیده تک‌خطی این کتاب این خواهد بود که تغییر بزرگ لجستیک؛ آن‌ هم در سطح ملی در راه است و اکوسیستمی که با کلیدواژه نوآوری در حاشیه این صنعت شکل‌گرفته موتور محرکه این تغییر خواهد بود.


منتظر ویرایش‌های بعدی کتاب باشید


کتابی که در دست مطالعه دارید حاصل انتخاب تعداد محدودی از گفت‌وگوها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی است که در سه سال گذشته درباره صنعت لجستیک کشور در کارنگ تولید و منتشر کرده‌ایم. ضرورت بازتاب نظرات، ایده‌ها، نوآوری‌ها و چالش‌هایی که کارآفرینان، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ در این مدت با ما به اشتراک گذاشته‌اند و چرخش دانش و تجربه در این اکوسیستم روبه‌رشد انگیزه اصلی انتشار کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» بوده است. اهمیت بحث‌ها و دغدغه‌هایی که در این گفت‌وگوها مطرح شده بود از یک سو و پابرجا بودن بسیاری از چالش‌ها و دغدغه‌های صنعت باعث شد تصمیم بگیریم این گفت‌وگوها را بدون تغییر منتشر کنیم.

ازاین‌رو در مطالعه این کتاب باید توجه داشته باشید که احتمالاً برخی از آمارها، تاریخ‌ها و البته عناوین افراد تغییر کرده باشد. حتی شاید برخی از کسب‌وکارهایی که در این کتاب درباره آنها می‌خوانید از چرخه اقتصاد کشور خارج شده یا تغییرات بنیادینی کرده باشند، اما موضوعات و نوآوری‌ها و نیازهای مورد تأکید در این گفت‌وگوها کماکان پابرجا هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.