راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کرادفاندینگ؛ راهی کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری

علیرضا فیض‌الله‌پور، تحلیلگر بازار سرمایه در شرکت مدیریت ثروت رابین / این روزها بازارهای مالی به‌سرعت در حال رشد و گسترش هستند. اگرچه جریان صعود عجیبی بر این بازارها در حال چیرگی‌ است، اما علامت سؤال بزرگی برای ما به جا می‌ماند؛ با وجود تمام این فرازونشیب‌ها، آینده این بازار به کجا می‌رود؟ پیروز می‌شود یا بازنده‌ای می‌شود که عقب می‌نشیند؟

در آبان‌ماه سال 1401، بازارهای مالی نظاره‎‌گر رشد و صعود بودند. تا اواخر دی‌ماه همان سال این روند ادامه یافت و در اوایل بهمن‌ماه شاهد روند بی‌رمقی بودیم. اما آرام‌آرام این بازار به سیری شبیه به گذشته بازگشت و دوباره اوج گرفت؛ تا هفدهم اردیبهشت‌ماه 1402!


دلیل اصلاح و رکود بازار سرمایه


در آن بازه زمانی سؤالی که بسیار مطرح می‌شد این بود که چرا این بازار دچار سقوط شد؟ بحثی که مطرح می‌شد، رشد بالای بورس در آن روزها بود؛ بنابراین این بازار باید برهه‌ای را به استراحتی مقطعی می‌پرداخت تا تولدی دیگر را تجربه کند.به هر جهت، به هر دلیلی که بود، انتشار نامه خوراک پتروشیمی‌ها در تاریخ 17 اردیبهشت‌ماه، دلیل اصلاح و رکود این بازار بود. این مبادلات، این بازار را به سمت‌وسوی دیگری سوق داد که ما روندی نزولی را در بازار سرمایه تجربه کردیم؛ بازاری راکد!

دلیل این رکود در وهله اول اخبار منفی برای صنایع و افزایش نرخ آنها بود. التهابات منطقه‌ای هم دلیل دیگری بر حال و روز این روزهای بازار سرمایه شد؛ جنگ‌هایی که در جریان بودند یا پیش‌بینی شده بودند، همه و همه فرضیه‌های ممکنی شدند و همیشه نیز اولین گستره‌ای که از این اتفاقات متأثر می‌شود، بازار سرمایه است.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار، سیاست‌های کلان اقتصادی و تصمیماتی است که توسط بانک مرکزی گرفته می‌شود. برای مثال می‌توان به نرخ بهره بانکی اشاره کرد که به 30 درصد افزایش یافت.

در حال حاضر بازار سرمایه در منطقه ارزنده‌ای قرار دارد، اما باید گفت که p/e بازار در محدوده 6.5 تا 7 سیر می‌کند که این محدوده همان نقطه‌ای است که در سال 1398 نیز بر بازارهای مالی چیره بود. که این مسئله نشان‌دهنده جاماندگی این بازار از دیگر بازارهاست. البته گفتنی‌ است طی سالیان اخیر، بازار همواره در این نقطه با تقاضا روبه‌رو بوده و به عبارتی شاهد رشد در بازار سرمایه بوده‌ایم.

این بازار تاکنون نوسان‌های بسیاری را تجربه کرده، اما این افت‌وخیزها دلیل محکمی برای خروج سرمایه‌ از این بازار نیست.


فاکتور مهم در نقدینگی یک سهم در بازار


در این بازارها در آینده یک سهم، یک شرکت و یک صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنیم و باید چشم‌انداز و آینده شرکت‌ها و صنایع را بررسی کنیم نه گذشته آنها را.

در بازارهای مالی حباب‌هایی وجود داشت که نیاز مبرم آن‌ به تخلیه شدن به وضوح احساس می‌شد. در حال حاضر علاوه بر تخلیه شدن این حباب‌ها، گاه سهم‌هایی را می‌بینیم که بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی‌شان عرضه می‌شوند. اما در روند نقدینگی یک سهم، دستاوردهای یک شرکت مهمترین فاکتوری‌ است که باید بر آن تمرکز داشت.

اولین تصمیم برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی تحقیق و جست‌وجو درباره وضعیت شرکت‌هاست؛ شرکت سودساز بوده یا زیان‌ده. طبق تمام این داده‌ها می‌توان تصمیم گرفت خرید سهمی عاقلانه و سودساز است یا خیر.


کرادفاندینگ؛ راهی کم‌ریسک برای سرمایه‌گذاری


کرادفاندینگ ابزاری بسیار تازه است. تا چند سال گذشته بسیاری از افراد با این نوع از سرمایه‌گذاری آشنایی چندانی نداشتند، اما این روزها به‌عنوان شیوه شناخته‌شده‌ای در میان مردم رواج پیدا کرده‌ است. این ابزار میان راه‌های متنوع سرمایه‌گذاری در دسته راه‌های کم‌ریسک قرار می‌گیرد.

صندوق‌های درآمد ثابت هم ریسکی ندارند؛ سرمایه‌گذار هر زمان که بخواهد می‌تواند دارایی خود را نقد کند.

اما مسئله‌ای که به میان می‌آید تورم حداقل 40درصدی در کشور است. بازده مورد نظر برای سرمایه‌گذارها و سهام‌داران برای دریافت سود، بازه حداقل 50 تا 60درصدی است. زیرا زمانی که شما در پروژه‌ای شرکت می‌کنید که سود 40درصدی دارد تنها سرمایه شما حفظ شده و سودی برایتان به ارمغان نیاورده است.

در حال حاضر صندوق‌های درآمد ثابت سود 25 تا 28 درصد را سالانه با مردم شریک می‌شوند. طرح‌های کرادفاندینگ نیز دارای میانگین سود 38 تا 42 درصد است. ریسک‌پذیری آدم‌ها آنها را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس هدایت می‌کند. معمولاً این افراد در جست‌وجوی بازدهی 65 تا 70درصدی هستند؛ بنابراین یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند افراد را مجاب کند که راه دیگری به جز صندوق‌های درآمد ثابت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند، وجود تورم 40درصدی است.


مدیریت ثروت و سرمایه


به‌ طور معمول تقویت بعضی از بازارهای موازی می‌تواند دلیلی برای رکود بازارهای دیگر باشد. به طور مثال یکی از دلایلی که در یک‌ماهه اخیر، در عین حال که بازار بورس و سهم‌ها در وضعیت خوبی بودند اما رکودی نسبی بر این بازار غالب بود، بحث نرخ سپرده 30درصدی بود. این اتفاق باعث شد بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را از بازارهای موازی خارج کرده و در این سپرده سرمایه‌گذاری کنند که این اتفاق خود رکودی پررنگ برای بازار سرمایه رقم می‌زند و مدیریت ثروت و سرمایه در چنین شرایطی بسیار مهم است.

پالس‌های مثبت زیادی وجود دارد که می‌گوید بازار سهام پتانسیل رشد میان‌مدت و جبران جاماندگی خود از سایر بازارهای موازی را خواهد داشت. اما امید است ریسک اخبار منفی دولت از سر شرکت‌ها و صنایع بورسی کم شود و اصلاح شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.