راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ششمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی منتشر شد / چرا فناوری در بیمه مغفول مانده است؟

ششمین شماره از فصلنامه فناوری‌های مالی با عنوان «هم‌افزایی صنعت بیمه و فناوری اطلاعات» منتشر شد. این بار صاحب‌نظران صنعت بیمه کشور چالش‌هایی را مطرح کرده‌اند که رفع آنها جز با فناوری میسر نیست. پرداختن به مفهوم کلان‌داده در بیمه، امنیت در این حوزه و چگونگی برنامه‌نویسی پیشرفته در آن، تنها بخش‌هایی از این فصلنامه تخصصی است.

به گزارش روابط عمومی داتین، بسیاری از صاحب‌نظران حوزه بیمه، فناوری را گم‌شده این صنعت می‌دانند. به باور آنها زمانی تحولات دیجیتال بانکداری به بیمه خواهد رسید که اهالی آن، فناوری را یک راهکار ببینند؛ یک سرمایه‌گذاری نه یک هزینه. به نظر می‌رسد استفاده از فناوری در صنعت بیمه گاه به چالش تبدیل می‌شود؛ مسئله‌ای که مژگان رضایی، سردبیر فصلنامه فناوری‌های مالی در سرمقاله ششمین شماره آن را طرح کرده است. او در این‌باره می‌نویسد: «بیمه و فناوری اطلاعات در دیالوگی که با یکدیگر داشته‌اند به چالش خورده‌اند.» او در این یادداشت، دلیل این چالش را تحلیل می‌کند و راه‌حل را این‌طور شرح می‌دهد: «اینکه به‌ جای انتظار برای تغییرات در صنعت بیمه یا چالش‌های پرسروصدا با بیمه، فناوری اطلاعات با صبر و حوصله برای خود راهی طراحی کند.»

بهروز اسدنژاد، عضو شورای فنی و مدیریت ریسک بیمه ایران، در یادداشتی با عنوان «رگولاتوری صنعت بیمه کشور؛ در مسیر پرچالش انطباق با ناظران دنیا» به اقداماتی اشاره می‌‌کند که نهاد رگولاتور برای رسیدن به شرایط آرمانی و کم‌کردن فاصله با مدل‌های نظارتی در کشورهای پیشرو دنیا لازم است انجام دهد.

در این فصلنامه علی بنیادی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز از آیین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های فناوری بیمه می‌‌گوید و نخستین نیاز امروز صنعت بیمه را تعریفی جامع و دقیق از اینشورتک تلقی می‌کند. او معتقد است امروز مهم‌ترین مسئله‌ای که نهاد ناظر در پس همه آیین‌نامه‌ها و اقدامات خود به آن توجه دارد نزدیک‌کردن نگاه صنعت بیمه با اکوسیستم فناوری کشور است. او راهکار این چالش را فراخوان فعالان هر دو حوزه طی آیین‌نامه‌هایی نظیر تأسیس شرکت‌های بیمه یا حتی اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه می‌داند.

استانداردها و چهارچوب‌های بیمه بخش دیگری از ششمین شماره فصلنامه فناوری‌های مالی است. در این مقاله محسن توفیقی، مشاور عالی مدیرعامل بیمه آسیا در حوزه فناوری اطلاعات، استاندارد اکورد در صنعت بیمه را به صورت مفصل واکاوی کرده است. او دلیل این موضوع را در ابتدای این مقاله این‌طور تشریح کرده است: «به‌منظور توسعه سامانه‌های جامع در حوزه بيمه كه بتوان مجموعه خدمات، فرايندها، فعاليت‌ها، داده‌ها و گزارش‌های مورد نياز در صنعت بيمه را پوشش داد و دغدغه‌ها و نيازهای كاربران و ذینفعان را برآورده کرد.»

دیگر بخش این فصلنامه به گفت‌وگو با فرهنگ فرزان، مدیرعامل شرکت ریتون اختصاص دارد. به گفته او شرکت ریتون از نگاه بیمه پاسارگاد دقیقاً ماحصل تبدیل فناوری اطلاعات به پیشران کسب‌وکار و مزیت رقابتی است. او که تحول دیجیتال را آینده محتوم صنعت بیمه می‌داند، تصویر ذهنی خود از فناوری در این صنعت را این‌طور شرح می‌دهد: «شرکت‌های بیمه نباید با فناوری به‌عنوان موجودی بیگانه برخورد کنند و باید آن را درونی کنند. فناوری باید درون شرکت‌های بیمه باشد نه جزئی دور و ابزاری که هرازگاهی از آن کمک گرفت.»

در مطلب جهان این شماره، اینشورتک‌های ایران و جهان با صفت برهم‌زنندگان صنعت بیمه آورده شده‌اند. در این مطلب، تاریخچه اینشورتک به‌ همراه تجارب موفق جهانی در این حوزه بررسی شده است. پایان‌بخش این مطلب، جمله‌ای است از یکی از مدیران بیمه‌ای که می‌گوید: «صنعت بیمه، با توجه به محصولات ازمدافتاده و غیرجذاب و فرایندهای سرسام‌آور ادعای خسارت، از قافله جا مانده است. اینشورتک فرصت قابل‌ توجهی برای پیشرفت ایجاد کرده و می‌تواند در مورد نیازهای در حال تغییر مشتریان، به صنعت بیمه کمک کند.»

تاکنون پنج شماره دیگر از فصلنامه فناوری‌های مالی با موضوعاتی چون کشف تخلف و تقلب در صنعت بانکداری، فراگیری مالی، اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات، مدیریت منابع سازمانی و بانکداری دیجیتال به چاپ رسیده است.

برای دریافت آخرین شماره فصلنامه فناوری‌های مالی با موضوع هم‌افزایی صنعت بیمه و فناوری اطلاعات، اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.