راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌و‌گو با علی مقدم‌منش مطرح شد / داده سامانه فن‌آوا به‌ دنبال راه‌اندازی زیرساخت پردازش ابری است

بهناز ملکی / شرکت داده سامانه فن‌آوا (سهامی خاص) یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ گروه فن‌آوا (سهامی عام) است که با هدف ارائه و توسعه خدمات مرکز داده اینترنتی (IDC) در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. علی مقدم‌منش، مدیرعامل داده سامانه فن‌آوا در گفت‌و‌گو با «راه پرداخت» در خصوص مزیت‌ دیتاسنترهای این شرکت و عواملی که منجر به برون‌سپاری استفاده از خدمات دیتاسنتر می‌شود، سخن گفت. به گفته مقدم‌منش، زیرساخت پردازش ابری موضوعی است که داده سامانه فن‌آوا به دنبال راه‌اندازی آن است و از برند جدید خود در این حوزه به‌زودی رونمایی خواهد کرد.

علی مقدم‌منش در خصوص اولین دیتاسنتر‌های فن‌آوا گفت: «شرکت داده سامانه فن‌آوا اولین دیتاسنتر ایران را به صورت رسمی در سال 1382 ایجاد کرد و از پیشقدم‌های این حوزه در کشور محسوب می‌شود. دیتاسنترها از دهه هفتاد با توجه به گسترش و تجمیع اطلاعات مورد توجه قرار گرفتند زیرا سازمان‌ها و نهادها نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات خود داشتند.»

او ادامه داد: «بر این اساس گروه فن‌آوا اولین دیتاسنتر اقتصادی ایران را در دهه 80 شمسی راه‌اندازی کرد. این دیتاسنتر با سازمان‌هایی که با موضوع کلان‌داده‌ها سروکار داشتند، در ارتباط بود. کلان‌داده‌ها شامل اطلاعات سازمان‌هایی می‌شود که دیتاهایشان به یکدیگر وابسته است که همین وابستگی باعث بزرگ‌شدن اطلاعات این سازمان‌ها شده است.»

مدیرعامل داده سامانه فن‌آوا با اشاره به شرکت‌های خصوصی‌ای که سرویس‌های دیتاسنتری ارائه می‌دهند، گفت: «در خصوص دیتاسنتر در زمان حال باید بگویم که افراد و سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی بسیاری هستند که اکنون سرویس‌های دیتاسنتری را به سازمان‌ها و عموم مردم ارائه می‌دهند. از سویی دیگر بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به دلیل محرمانه‌بودن اطلاعات خود نیاز دارند زیرساخت‌ها و دیتا‌سنترهای خودشان را داشته باشند.»


عوامل مؤثر بر برون‌سپاری استفاده از خدمات دیتاسنتر


علی مقدم‌منش ادامه داد: «موردی که مطرح می‌شود موضوع اقتصادی بودن و بهره‌وری اقتصادی از این زیرساخت‌ها و درآمدزایی است. برخی از شرکت‌ها توانایی راه‌اندازی زیرساخت اختصاصی خود را ندارند یا توجیه اقتصادی برای راه‌اندازی دیتاسنتر ندارند. این دسته از شرکت‌ها به سرویس‌های بیرونی متصل می‌شوند. شرکت‌های بیرونی نیز از زیرساخت‌های مشترکی که در شرکت‌های سرویس‌دهنده دیتاسنتر است، استفاده می‌کنند و بهره‌برداری در اینجا مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.»

مقدم‌منش در همین راستا اشاره کرد: «برخی شرکت‌ها موضوع اقتصادی بودن استفاده از یک دیتاسنتر را در نظر می‌گیرند و پایداری را در الویت دوم قرار می‌دهند. این در حالی است که خطراتی که در کشور دیتاسنترها را به خصوص در فصل گرما تهدید می‌کند، می‌تواند هزینه بسیار بیشتری را برای کسب‌وکارها به وجود آورد. تنها موردی که یک شرکت در عصر جدید نباید در مورد آن کم‌کاری کند موضوع دیتا است.»

به گفته مدیرعامل داده سامانه فن‌آوا از جمله مسائلی که در موضوع دیتا‌سنترها اهمیت دارد، مکان دیتاسنتر و ارتباط‌های مناسبی است که دیتاسنتر باید از آنها بهره‌مند باشد. با توجه به گسترش ارتباطات و حجم پهنای باندی که اکنون در کشور وجود دارد، یکی از نقاط قوت هر دیتاسنتر، ارتباطات آن است که با چه حجمی از ارتباطات و پهنای باند به زیرساخت کشور و به دیتاسنترهای دیگر متصل شود تا بتواند به راحتی سرویس ارائه دهد.

مقدم‌منش بر این باور است که یکی دیگر از موضوعات، بحث پاور است، در چند سال گذشته مشکل برق در کشور وجود داشته و همه دیتاسنترها درگیر این مشکل بوده‌‌اند. از سویی دیگر سازمان‌ها و نهادها نیز برای صرفه‌جویی تحت فشار هستند؛‌ بنابراین بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها این بخش از زیرساخت خود را برون‌سپاری می‌کنند. با توجه به وجود تعرفه‌های خاص در برق صنعتی، می‌توانیم خدمات مقرون به صرفه به شرکت‌ها ارائه دهیم.

او با اشاره به عواملی که منجر به برون‌سپاری استفاده از خدمات دیتاسنتر شده است، گفت: «علاوه بر موضوعات گفته‌شده، توجه به تحریم‌ها و عدم واردات برخی از تجهیزات خارجی باکیفیت باعث شده شرکت‌ها در تأمین زیرساخت مناسب برای دیتاسنتر خود محروم شوند. همه این موارد دست به دست هم داده تا شرکت‌ها استفاده از خدمات دیتاسنتر را برون‌سپاری کنند.»


پایداری در دیتاسنترها


مدیرعامل داده سامانه فن‌آوا گفت: «پیش از این دیتاسنترهای خارجی دارای یک ساختار سنتی بودند و بر اساس این ساختار دیتاسنترها به صورت خام اجاره داده می‌شدند. اما این موضوع هم در حال بهینه شدن است. اکنون فناوری کلود در کشور بسیار مطرح شده که به موضوع مطرح‌شده کمک خواهد کرد.»

بر اساس گفته‌های مقدم‌منش، زیرساخت پردازش ابری موضوعی است که داده سامانه فن‌آوا به دنبال راه‌اندازی آن است و از برند جدید خود در این حوزه به‌زودی رونمایی خواهد کرد.

او با اشاره به کسب‌وکارهایی که از شرکت داده سامانه فن‌آوا خدمات دیتاسنتری دریافت می‌کنند، گفت: «از مشتریان قدیمی خود می‌توانیم به فیلیمو و راژما اشاره کنیم که نرم‌افزار نشان یکی از محصولات شاخص این شرکت است. سازمان‌ها و ارگان‌های مهم نیز از داده سامانه فن‌آوا میزبانی دریافت می‌کنند. هلال‌ احمر، وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها ازجمله این نهادها و سازمان‌ها هستند.»

مقدم‌منش با بیان خصوصیت‌های متمایز داده‌ سامانه توضیح داد: «یکی از خصوصیت‌های متمایز داده‌ سامانه مربوط به موضوع پایداری در دیتاسنترهای ماست. امسال تنها دیتاسنتری بودیم که دچار مشکل قطعی برق نشدیم و توانستیم تابستان امسال را بدون هیچ مشکلی و با پایداری بسیار بگذرانیم.»

او در ادامه و در پاسخ به این سؤال که داده سامانه فن‌آوا در خصوص پایداری دیتاسنترهای خود چه اقداماتی انجام داده است گفت: «یکی از ویژگی‌های خوب دیتاسنترهای ما وجود دو پست برق اختصاصی است. به عبارتی هر دیتاسنتر پست برق اختصاصی خود را از دو مرکز دارد؛ اگر برق منطقه هم دچار مشکل شود از دو پست برق تأمین انرژی می‌شویم. همچنین ساختار یو پی اس و باتری دیزل را دارا هستیم. در تمام موارد گفته شده نیز موضوع پایداری را رعایت کردیم. به این معنی که حتی یو پی اس و دیزل‌های ما نیز در دو لاین قرار می‌گیرند.»

او در ادامه توضیح داد تا زمانی که برق سراسری دچار مشکل نشود در موضوع پایداری مشکلی برای داده سامانه فن‌آوا به وجود نخواهد آمد.

او در ادامه درباره اهمیت مکان استقرار دیتاسنترها صحبت کرد. به گفته او برخی استانداردها از لحاظ لجستیکی و جغرافیایی باید در استقرار دیتاسنترها رعایت شود.

مقدم‌منش همچنین به اتفاق تابستان سال گذشته که بر اثر رعدوبرق و گرما برخی دیتاسنترها از کار افتادند اشاره کرد. به گفته او این اتفاق باعث شد بسیاری از کسب‌وکارها به فکر داشتن زیرساخت پشتیبانی باشند. استفاده از دو فراهم‌کننده مختلف یا دو دیتاسنتر یا دو شرکت مختلف از راه‌هایی است که به گفته مقدم‌منش شرکت‌ها را در مواقع بحران یاری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.