راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش مطرح کرد / لزوم دانش‌بنیان‌بودن شرکت‌های پرداختی

مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش در گفت‌وگویی از لزوم دانش‌بنیان‌بودن شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت گفت و در این زمینه توضیح داد: «مدیریت شبکه پرداخت نیازمند زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری روز است و باید برای توسعه ابزارهای پذیرش، بر لبه فناوری حرکت کنیم.»

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش، علیرضا موسوی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ضرورت دانش‌بنیان‌بودن شرکت‌هایی که در صنعت پرداخت فعالیت می‌کنند، گفت: «اساس این شرکت‌ها که مدیریت شبکه پرداخت را انجام می‌دهند و درصدد هستند تا یک تراکنش درست، سر وقت و بااطمینان به دست پذیرنده و دارنده کارت برسد، توان بالای آنها در حوزه فناوری است. مدیریت این شبکه نیازمند زیرساخت‌ها با فناوری به‌روز است. از سویی برای توسعه ابزارهای پذیرش باید بر لبه فناوری حرکت کنیم. به همین دلیل شرکت ما در قالب یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کند.»

او در ادامه انواع شرکت‌های پرداخت را نام برد و گفت: «در شبکه پرداخت، 12 شرکت که به آنها پی‌اس‌پی می‌گویند و ایران‌کیش نیز جزئی از آن است، به‌عنوان شرکت‌های اصلی، مدیریت تراکنش پرداخت را برعهده دارند. از سویی شرکت‌های هدایت تراکنش هستند که وظیفه اجاره یا فروش دستگاه‌ها را به پذیرندگان دارند، شرکت‌های پرداخت‌ساز در زمینه موبایل اپلیکیشن‌ها فعالیت می‌کنند و شرکت‌های پرداخت‌یار شرکت‌هایی هستند که درگاه پرداخت دارند.»

موسوی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد پرسنل در ایران‌کیش فعالیت دارند به حضور نزدیک به 1800 پرسنل ازجمله پشتیبانان در این شرکت اشاره کرد.

او درباره عدم موفقیت برخی تراکنش‌ها در شبکه مالی کشور نیز گفت: «مغایرت مالی جزو لاینفک یک چرخه تراکنش است؛ آن هم در شرایطی که بدانیم در کشور 9 میلیون دستگاه وجود دارد و بیش از چهار میلیارد و 200 میلیون تراکنش در ماه اتفاق می‌افتد و قاعدتاً بعضی از مغایرت‌ها در این حجم از تراکنش‌ها امری عادی است که البته به‌سرعت نیز رفع می‌شوند. در فرایند تراکنش، شرکت پرداخت، رگولاتور که نهاد ناظر و همان شاپرک است و بانک‌ها نقش دارند؛ بنابراین طبیعی است وقتی اتفاقی می‌افتد که منتج به مغایرتی می‌شود، این مسئله ظرف مدت نه‌چندان زیادی برطرف می‌شود و باید اندکی صبور بود؛ چراکه اساساً فرایند مالی پیچیده است.»


مشارکت هلدینگ‌ها برای دانش‌بنیان‌ها


محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ تفتا نیز در این برنامه گفت: «یکی از حوزه‌هایی که در نوآوری و خدمات فعالیت دارند، بانک‌ها هستند. در این بین، مجموعه‌هایی تلاش دارند تا شبکه بانکی کشور را به اکوسیستم دانش‌بنیان و نوآور کشور نزدیک کنند. بسیاری از هلدینگ‌ها این نقش را ایفا می‌کنند و بانک‌ها به کمک این هلدینگ‌ها در حوزه‌های فین‌تک و جدید، سرمایه‌گذاری می‌کنند یا به مجموعه‌های دانش‌بنیان وام می‌دهند، یا امکانات خودشان و دسترسی‌هایشان را به کسب‌وکارهای جدید می‌دهند یا برای تولید خدمات جدید با مردم مشارکت می‌کنند.»

او ادامه داد: «در اینجاست که نقش هلدینگ‌ها در حوزه فین‌تک و بانکی خیلی پررنگ‌تر می‌شود؛ چراکه آنها سرمایه‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند تا هم‌افزایی انجام شده و همه منتفع شوند. از این روست که هلدینگ‌ها نباید به تنهایی عمل کنند، بلکه می‌بایست به ساختارهای دانش‌بنیان فرصت دهند تا مردم از این مشارکت میان سرمایه‌گذارها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.»

فرجود گفت: «این ساختار به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانسته به شبکه‌های جهانی وصل باشد؛ در نتیجه توسعه درون‌زا شکل گرفته و باید گفت فاصله فناوری در صنعت مالی واقعاً خیلی زیاد نیست. زیرساخت‌های پرداخت، بومی و بزرگ هستند و این موضوع فرصت خلاقیت را به مجموعه‌های داخلی داده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.