راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شعبه بدون کاغذ، رویا نیست

تصویر یوزپلنگ ایرانی نقش بسته بر پیراهن بازیکنان تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی نشان داد که حفاظت از محیط زیست، این روزها پای خود را به تورنمنت‌های ورزشی نیز باز کرده است. ما در قرنی زندگی می‌کنیم که حفاظت محیط زیست در آن به عنوان یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌‌شود؛ اما بانکداری و علی‌الخصوص بانکداری الکترونیک چگونه می‌تواند در خدمت حفظ محیط‌زیست باشد؟

تلفنبانک، اینترنت بانک و موبایل بانک از جمله خدمات بانکداری الکترونیک هستند که تقریبا همه بانک‌ها و موسسات اعتباری به مشتریان‌شان عرضه می‌کنند. عواملی نظیر صرفه‌جویی در وقت و هزینه باعث می‌شود که مشتریان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ترغیب شوند. اما استفاده از این خدمات رویه دیگری نیز دارد و آن کم شدن حجم کاغذهای مصرفی در شعب بانک است.

اگر بخواهیم نگاهی موشکافانه‌تر داشته باشیم برای واریز یا برداشت وجه نقد که یکی از ساده‌ترین کارهای روزانه در شعبه بانک است حداقل به دو برگه کاغذ نیاز است. اما اگر بخواهیم به بحث‌های مربوط به اعطای تسهیلات و … نگاهی بیاندازیم، یادمان به پوشه‌های قطور و پر از کاغذی می‌افتد که مراجعه‌کنندگان به بانک با خود حمل می‌کنند. کم شدن حجم کاغذهای مصرفی یکی از مزایای بانکداری بدون کاغذ و بانکداری سبز است.

اگر بخواهیم تعریفی از بانکداری سبز ارائه دهیم باید بگوییم که بانکداری سبز به هر نوع فعالیت بانکی در جهت حفظ محیط‌ زیست گفته می‌شود. بنابراین بانک‌های سبز به طور عمده در جهت حفظ محیط‌ زیست سرمایه‌گذاری می‌کنند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند از قدم گذاشتن در راه ارائه هر چه بیشتر و بهتر خدمات الکترونیک تا استفاده از ساختمان‌هایی که به دوستدار محیط‌زیست معروفند، باشد. در واقع بانکداری بدون کاغذ یکی از مراحل اولیه بانکداری سبز است. بانکداری بدون کاغذ یک بازی برد – برد برای بانک و مشتری است. از سویی مشتری در وقت و هزینه خود صرفه جویی کرده و همچنین خود را از خطرات احتمالی مانند سرقت دور نگاه داشته و از سوی دیگر این روند در بانک به کاهش هزینه، بهبود بهره‌وری و افزایش رضایت مشتری منجر می‌شود.

تب بانکداری سبز تنها منحصر به کشورهای پیشرفته دنیا نمی‌شود بلکه اخیرا بانک بین‌المللی استاندارد چارترد اقدام به افتتاح یک شعبه بدون کاغذ در کنیا کرده است، بانکداری سبز و بانکداری بدون کاغذ (paperless banking)، در ایران نیز طرفدارانی دارد که می‌توان به دکتر «امیر البدوی» عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. وی معتقد است: حرکت بانک‌ها به سمت فناوری و تبديل اطلاعات بانك به ديتاهاي الكترونيكي موجب كاهش مصرف 60 ميليارد برگ كاغذ در نظام بانكي كشور مي‌شود. بنابراین از بانک‌های ایرانی نیز انتظار می‌رود قدم‌های از پیش محکم‌تری در این مسیر بگذارند.

 مهشید مظلوم

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط، شماره 12

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.