پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در نشست تخصصی امنیت در بانکداری هوشمند مطرح شد / بهرهگیری کاشف از هوش مصنوعی در تشخیص تقلب
نشست تخصصی امنیت در بانکداری هوشمند در نخستین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، با حضور حسین قرائی، مدیرعامل شرکت کاشف و به دبیری علیرضا پورابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد برگزار شد.
در بخش اول این نشست قرایی مباحثی را در خصوص امنیت، هوش مصنوعی و چالشهای پیش رو در بانکداری هوشمند مطرح کرد. او با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی و نشستهای تخصصی دیگر این همایش در موضوعات مختلف این حوزه گفت: «کاشف مدتهاست با استفاده از هوش مصنوعی در عرصه تشخیص تقلب و ناهنجاری، رسیدگی به حوادث، موضوع اشتراکگذاری، تحلیل اطلاعات و بهرهوری از الگوریتمهای هوش مصنوعی مشغول به فعالیت است.»
مدیرعامل شرکت کاشف با اشاره به اینکه برای شکلگرفتن الگوریتمهای هوش مصنوعی نیاز به داده است، گفت: «استفاده از هوش مصنوعی در بخشهای مختلف امنیت سالهاست در حوزه آکادمیک در حال تحقیق و کار است و اکنون به حوزه صنعت نیز رسیده است و شاهد پیشرفتهای خوبی هستیم.»
به گفته قرائی، یکپارچگی و دسترسی به تمامیت داده در این بخش اهمیت دارد.
مدیرعامل کاشف با تأکید بر موضوع تهدیدها و چالشهای هوش مصنوعی گفت: «یکی از چالشهای اصلی ریسک حذف نیروهای انسانی است. در هوش مصنوعی ممکن است دادههای ما به سرقت برود یا تحلیلها دچار مشکل شود.»
مدیرعامل کاشف با شرح بانکداری در گذر زمان چهار نسل از بانکداری را برشمرد و با اشاره به نسل چهارم بانکداری گفت: «بهکارگیری هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بلاکچین و تجزیهوتحلیل کلانداده و خدمات شخصیسازیشده دادهمحور از خصوصیات این نسل از بانکداری است.»
او همچنین تجربه مشتریان از استفاده از کانالهای دیجیتال و افزایش اتوماسیون در فرآیندهای مختلف بانکی را جزئی از بانکداری نسل چهارم که از سال ۲۰۱۷ شروع شد، دانست.
قرائی با بیان اینکه سناریوهای امنیت ترکیبی از فناوریهای مختلف هستند، گفت: «بر این اساس بانکداری هوشمند یک سناریو برآمده از ترکیب مجموعهفناوریهای مختلف است که طی زمان از ترکیبشان بهره میبرند.»
قرائی محور بانکداری نسل چهارم را در شش دسته عنوان کرد و گفت: «بانکداری چندکاناله، بانکداری ماژولار، بانکداری باز، بانکداری هوشمند، بانکداری شبکههای اجتماعی و بانکداری بر بستر بلاکچین محورهای بانکداری نسل چهار هستند.»
او به تفاوت بانکداری دیجیتال و بانکداری هوشمند اشاره کرد و گفت: «بانکداری هوشمند چیزی فراتر از بانکداری دیجیتال است. در ویژگیهای بانکداری هوشمند شما شاهد چتباتها، تجزیهوتحلیلهای پیشگویانه، بینشهای مالی شخصی و امتیازهای صوتی خواهید بود.»
مدیرعامل کاشف با بیان اینکه بدون شکلگرفتن بانکداری دیجیتال امکان ظهور بانکداری هوشمند نبود، گفت: «من در این بانکداری نیاز به داده دارم.»
او در بخش دیگر سخنان خود گفت: «ما چهار نوع راهبرد داریم؛ مدیریتی، عملیاتی، آموزشی و راهبرد بومیسازیشده.
در راهبردهای مدیریتی باید چشمانداز، سیاست و رگولیشن مشخصی داشته باشیم. در واقع این درست است که باید رگولاتور امنیت شکل بگیرد؛ هم در حوزه بانکی و هم در حوزه ملی.»
قرائی گفت: «اگر ما میخواهیم یک احراز اصالت قوی داشته باشیم، یا امضای دیجیتال یا از این دست خدمات، باید بدانیم نیازمند تنظیمگری هستیم.»
او افزود: «در اینجا یک بخش قانونگذاری است. موارد دیگر میتواند همکاریهای بینالمللی، حریم خصوصی در امنیت داده و غیره باشد که باید در راهبردهای مدیریتی به آن دقت شود.»
او تصریح کرد: «راهبردهای عملیاتی نیازمند شکلگیری مجموعهای از الزامات حوزههای مختلف، در عین حال مرتبط با بانکداری دیجیتال و هم بانکداری هوشمند است. وقتی وارد بانکداری دیجیتال و هوشمند میشویم، چندین فناوری را مورد استفاده قرار میدهیم؛ پس الزامات امنیتی این فناوریها مطرح میشود و بعد هم مسائل آموزشی و بومیسازی است.»
در این نشست محمدحسام تدین، معاون پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارائه تحقیقی در خصوص امنیت سایبری و نیروی انسانی در بانکداری هوشمند پرداخت. همچنین سرگرد محمدحسن متذکر، رئیس اداره مبارزه با جرائم رایانهای پلیس فتا راهکارهایی برای توسعه و بهبود خدمترسانیهای دوسویه بانکداری و پلیس ارائه کرد.